2024/2025 BA-BEBUO1024U Danmark i et komparativt perspektiv: politisk økonomi og videnskabsteori
English Title | |
Denmark in Comparative Perspective: Political Economy and Theory of Science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 07-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
I dette kursus sættes der med afsæt i forskningsfeltet komparativ/international politisk økonomi fokus på Danmarks politiske økonomi. Dette sker både via synkrone og diakrone sammenligninger, det vil sige sammenligninger med andre lande samt sammenligninger over tid. Samlet set søger kurset at styrke de studerendes evne til analytisk tænkning og kritisk refleksion over de institutioner, der danner den samfundsmæssige ramme for virksomheder og markedsøkonomien. Som en del af undervisningen vil den studerende blive introduceret for videnskabsteoretiske og metodologiske teorier og problemstillinger, som knytter sig til samfundsvidenskabelige undersøgelser.
Kurset sætter fokus på Danmarks generelle politiske økonomi, herunder hvordan den adskiller sig fra og ligner andre højtudviklede landes politiske økonomier. I den forbindelse introduceres toneangivende teorier inden for komparativ og international politisk økonomi, herunder “Varieties of Capitalism“-tilgangen, vækstmodeller, samt konstruktivistisk og kritisk politisk økonomi. Der sættes blandt andet fokus på, hvordan dansk kapitalisme og det danske velfærdssamfund generelt har udviklet sig over tid og indenfor specifikke politikområder. Kurset kigger også fremad og beskæftiger sig indgående med nogle af de største udfordringer, som truer vores samfund i fremtiden: for eksempel, klima og miljøkriserne og stigende ulighed. At foretage gode og velbegrundede samfundsvidenskabelige analyser af Danmarks politiske økonomi forudsætter indsamling af relevant data, metoder til at bearbejde data på en systematisk og velfunderet måde, samt kritisk stillingtagen til denne videns brugbarhed og begrænsninger i relation til konkrete problemstillinger. Vidensindamling- og bearbejdning kræver med andre ord en forståelse af grundlæggende videnskabsteoretiske problemstillinger - hvad eksisterer, hvordan opnår vi viden, kan vi opnå objektiv viden, osv. - og hvordan disse udspiller sig i relation til samfundsvidenskabelig metode.
Derfor sigter kurset også efter at give den studerende indsigt i de vigtigste videnskabsteoretiske debatter og positioner i samfundsvidenskaben, at forstå disse positioners relevans i lyset af centrale kvantitative og kvalitative samfundsvidenskabelige metoder, samt at anvende de præsenterede videnskabsteoretiske positioner til analyse af samfundsvidenskabelige problemstillinger.
Set i sin helhed søger kurset således øge den studerendes indsigt og kendskab til Danmarks politiske økonomi set i forhold til andre stater, samt styrke den studerendes evne til analytisk beslutningstagning såvel som kritisk refleksion over den viden, der produceres og præsenteres af samfundsmæssige aktører. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kurset veksler mellem forelæsninger og seminarer. Forelæsningerne introducerer og reflekterer over pensum, mens seminarerne gør det muligt for de studerende at bearbejde stoffet mere aktivt i mindre grupper og med tæt kobling til deres hold og holdundervisere. Der tilbydes vejledning til hver gruppe i forbindelse med formulering af eksamensprojektet. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Der afgives løbende feedback fra holdundervisere og fra holdkammerater i seminarerne. Der tilbydes også vejledning på projektrapporten fra underviserne efter eksamenstemaerne frigives. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget kører første gang i Foråret 2024 |