2024/2025 BA-BFILO1314U Virksomheden i samfundet
English Title | |
The Business in Society |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-11-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Under overskrifter om ansvarlighed og bæredygtighed foregår der i disse år en lang række vigtige diskussioner blandt erhvervsfolk, akademikere, politikere og observatører om virksomheders rolle i samfundet. Retningen i disse diskussioner er klar. En virksomhed er ikke længere blot et sted, hvor kapital bliver investeret i et produktionsapparat, der leverer varer og tjenesteydelser, hvor kapital investeres med henblik på et afkast, hvor ansatte tjener en løn, eller hvor staten opkræver skatter. En virksomhed kan være et instrument til andre og større forandringer i et samfund.
Udgangspunktet for dette fag er den reciprocitet, der er mellem en virksomhed og det samfund, den er en del af. Virksomheden virker ind i samfundet, og omvendt virker samfundet ind i virksomheden. I anderkendelse af denne gensidighed er det centralt, at virksomheder styres og ledelse efter ideer om værdiskabelse fremfor for værditransferering, og der vil hele vejen igennem være opmærksomhed på denne vigtige distinktion.
Faget introducerer den studerende til nogle af de centrale ideer inden for corporate governance, der netop beskæftiger sig med styring og ledelse af virksomheder. Givet fagets placering på HA(fil) forbindes disse ideer i noget omfang til den politiske filosofis historie; det kan for eksempel være synet på mennesket eller forestillingen om ejendomsret, der er med til at forme relevante teorier om, hvad en virksomhed er og efter hvilke mål, den bør styres og ledes.
Foruden en introduktion til nogle grundlæggende og dominerende teorier om virksomheders eksistens og grænser (’Theory of the firm’) og styring og ledelse af virksomheder (’Agency theory’) er det en væsentlig del af faget at gøre den studerende bekendt med forskellige virksomhedsformer; ud over det traditionelle kapitalselskab præsenteres også fonde og kooperativer. I relation til det vil der blive lagt vægt på spørgsmål om, hvad ejerskab er, hvilke muligheder det indebærer, og hvad dets begrænsninger er.
Når en virksomhed er etableret, er den noget i sig selv uanset hvordan og af hvem, den er oprettet og finansieret. I fagets anden del introduceres nogle af de centrale organer, der er mere direkte involveret i styring og ledelse af en virksomhed; nemlig bestyrelsen og den daglige ledelse og forholdet mellem disse to. Som en væsentlig del af dette gøres den studerende også bekendt med medarbejderinddragelse og relaterede spørgsmål om retfærdighed.
Et centralt element i faget er gennem opgaver og diskussioner at opøve den studerendes evner til at vurdere og forholde sig til nogle af de forskellige interesser og hensyn, der er, for derigennem at hjælpe den studerende til en bedre forståelse af potentielle implikationer for virksomheder af forskellige governance strukturer. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og workshop. Til slut i faget vil der være en eksamensforberedende workshop, hvor de studerende vil få lejlighed til at bringe fagets teorier, begreber og ideer i spil i relation til en konkret case. Lektioner på engelsk vil kunne forekomme. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der vil der være mulighed for at modtage feedback løbende i undervisningen. Feedback tager udgangspunkt i dialog og diskussion. Der er også et feedback element i den eksamensforberedende workshop. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Kursets materialer optrykkes i et kompendium. |