2024/2025 BA-BFILO2232U Videnskabsteori
English Title | |
Philosophy of Science |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-11-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Kurset tager sigte efter at give en introduktion til videnskabsteori som filosofisk disciplin, og efter (1) at vise hvorledes videnskabsteori er relevant for erhvervsøkonomi såvel som for (2) en lang række nutidige debatter og kontroverser, hvor spørgsmålet om videnskabelig viden dukker op.
Videnskabsteori er altså erhvervsøkonomisk relevant ligesom bestemte videnskabsteoretisk informerede metoder allerede præger erhvervsøkonomiske kernediscipliner såsom mikroøkonomi, organisationsteori eller strategi. At give et overblik over forskelligartede videnskabsteoretiske opfattelser og disses relevans for erhvervsøkonomisk forskning er fagets ene formål. Dette formål forfølges i fagets forelæsninger.
Videnskabsteori er imidlertid også en filosofisk disciplin, som diskuterer og overvejer hvilke typer af argumenter, data, forklaringer, fortolkninger og virkelighedsopfattelser, som bør anvendes inden for forskellige videnskaber. Disse diskussioner og overvejelser har en klar samfundsmæssige relevans, idet spørgsmålet om videnskabelig viden dukker op i en lang række aktuelle kontroverser omkring f.eks. økonomi, klima eller køn.
At diskutere og illustrere hvorledes videnskabsteoretiske overvejelser og forskelligartede opfattelser af videnskabelig viden kommer i spil i aktuelle kontroverser og debatter er fagets andet formål. Dette formål forfølges i en række workshops i løbet af semesteret såvel som i fagets eksamen, hvor de studerende gives til opgave at analysere en selvvalgt kontrovers eller debat i et videnskabsteoretisk lys. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
1. Forelæsninger over videnskabsteoretiske emner
og retninger, f.eks. kritisk rationalisme eller hermeneutik, og
disses indflydelse i samfundsvidenskabelig og erhvervsøkonomisk
forskning.
2. Workshops/øvelser, som belyser og diskutere videnskabsteoretiske aspekter i aktuelle kontroverser relateret til eksempelvis neoklassisk økonomi, klima, køn eller teknologi. |
||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der er løbende mulighed for feedback igennem hele faget; dog særligt i forbidelse med workshops/øvelser (se "Beskrivelse af undervisningsformer"). Ligeledes ydes der til sidst i fagets forløb korte, individuelle feedbacksessioner (til hver gruppe) ift. udviklingen af de studerendes ideer til deres skriftlige synopsis. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|