2024/2025  BA-BFILO2232U  Videnskabsteori

Philosophy of Science

Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi, BSc
  • Kaspar Villadsen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Thomas Presskorn-Thygesen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 25-06-2024

Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
  • Udvise kendskab til videnskabsteoretiske positioner og begreber samt forklare hvilken betydning sådanne kan have for metodiske valg og dataindsamlings-teknikker.
  • Analysere artsforskelle såvel som ligheder imellem forskellige erhvervsøkonomiske discipliners (f.eks. mikroøkonomi eller organisationsteori) metoder.
  • Kunne reflektere over forholdet imellem samfundsvidenskabelige idealer og filosofiske ideer om viden, menneske og samfund.
  • Forholde sig selvstændigt og reflekterende til videnskabsteoretiske aspekter af aktuelle debatter og kontroverser, som involverer spørgsmål om videnskabelig viden.
Videnskabsteori:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 3-4
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Skriftlig synopsis og mundtlig eksamen enten individuel eller i gruppe op til 4 personer.

I grupper af 3-4 studerende afleveres en skriftlig synopsis. Den skriftlige synopsis skal behandle i et selvstændigt valgt kontrovers og/eller tematisk case, som belyses vha. fagets videnskabsteoretiske pensum. Synopsis forsvares til en individuel mundtlig eksamen, hvor både det skriftlige produkt og fagets øvrige pensum er i fokus. Den afgivne karakter en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.

Kurset tager sigte efter at give en introduktion til videnskabsteori som filosofisk disciplin, og efter (1) at vise hvorledes videnskabsteori er relevant for erhvervsøkonomi såvel som for (2) en lang række nutidige debatter og kontroverser, hvor spørgsmålet om videnskabelig viden dukker op.

Videnskabsteori er altså erhvervsøkonomisk relevant ligesom bestemte videnskabsteoretisk informerede metoder allerede præger erhvervsøkonomiske kernediscipliner såsom mikroøkonomi, organisationsteori eller strategi. At give et overblik over forskelligartede videnskabsteoretiske opfattelser og disses relevans for erhvervsøkonomisk forskning er fagets ene formål. Dette formål forfølges i fagets forelæsninger.

Videnskabsteori er imidlertid også en filosofisk disciplin, som diskuterer og overvejer hvilke typer af argumenter, data, forklaringer, fortolkninger og virkelighedsopfattelser, som bør anvendes inden for forskellige videnskaber. Disse diskussioner og overvejelser har en klar samfundsmæssige relevans, idet spørgsmålet om videnskabelig viden dukker op i en lang række aktuelle kontroverser omkring f.eks. økonomi, klima eller køn.

At diskutere og illustrere hvorledes videnskabsteoretiske overvejelser og forskelligartede opfattelser af videnskabelig viden kommer i spil i aktuelle kontroverser og debatter er fagets andet formål. Dette formål forfølges i en række workshops i løbet af semesteret såvel som i fagets eksamen, hvor de studerende gives til opgave at analysere en selvvalgt kontrovers eller debat i et videnskabsteoretisk lys.

1. Forelæsninger over videnskabsteoretiske emner og retninger, f.eks. kritisk rationalisme eller hermeneutik, og disses indflydelse i samfundsvidenskabelig og erhvervsøkonomisk forskning.

2. Workshops/øvelser, som belyser og diskutere videnskabsteoretiske aspekter i aktuelle kontroverser relateret til eksempelvis neoklassisk økonomi, klima, køn eller teknologi.
Der er løbende mulighed for feedback igennem hele faget; dog særligt i forbidelse med workshops/øvelser (se "Beskrivelse af undervisningsformer"). Ligeledes ydes der til sidst i fagets forløb korte, individuelle feedbacksessioner (til hver gruppe) ift. udviklingen af de studerendes ideer til deres skriftlige synopsis.
Forberedelse 110 timer
Fremmøde undervisning 40 timer