2024/2025 BA-BHAAV1082U Økonomistyret Marketing & Strategi
English Title | |
Financial Marketing Management & Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 95 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-02-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Der lægges vægt på anvendelse/inddragelse af den
akkumulerede kompetence indenfor HA-studiets fagdiscipliner
(generel afsætningsøkonomi, organisation, økonomistyring og
regnskabsforståelse , finansiering samt problemanalyse og metode)
således, at den studerende kan sammenholde en virksomheds
strategiske marketingmæssige problemstillinger i forbindelse med
dens internationale relationer - ud fra en økonomisk analyse og
finansiel vurdering.
Bemærk venligst, at der kan skrives bachelorprojekt indenfor fagets temaramme. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget sigter mod at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer indenfor marketingfunktionen som helhed eller centrale dele heraf på internationale markeder samt at kunne gennemføre økonomiske analyser af virksomhedens muligheder og mål således, at den studerende kan udarbejde en realistisk global marketingstrategi. For at kunne fastlægge en realistisk global marketingstrategi er det nødvendigt at forstå og at inddrage virksomhedens finansielle situation. I den finansielle analyse fokuseres bl.a. på forståelse af selskabsstrukturen, regnskabsanalyser med fokus på, hvor i verden og på hvilke produkter, virksomheden tjener deres penge, risikoanalyser m.m. som beslutningsgrundlag for valg af dens fremtidige strategi. Der indgår bl.a. følgende temaområder: - Strategi og ledelse i markedsføringen - Strategisk usikkerhed og scenario analyse - Ressource/kapabilitetsbaseret strategi og situationsbaseret strategi - Skabelse af vedvarende konkurrencemæssige fordele - Indtrængningsstrategier på udvalgte internationale aftagermarkeder - Opstilling af strategiske handlingsalternativer for en given virksomhed under finansielle begrænsninger - Økonomiske konsekvensanalyser af de opstillede alternativer - Reversibilitet og usikkerhed |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Oversigtsforelæsninger i dialogform samt
casegennemgange med henblik på forståelse, indlæring og anvendelse
af teorier/modeller og begreber.
Vekselvirkningen mellem teoretiske indfaldsvinkler, online læringselementer og praktiske anvendelser vil således være en bærende pædagogisk dimension i lærings- processen. Den induktive tilgang til læringsprocessen er blevet opprioriteret via flere case-gennemgange i undervisningsforløbet, og der udarbejdes i fællesskab mulige løsninger på såvel taktisk som strategisk niveau. Flere blended learning aktiviteter er inkorporeret i faget, herunder selvstudie videoer og multiple-choice opgaver. Planlagte virtuelle/online undervisningstimer foregår live og disse vil efter endt undervisning blive gjort tilgængelig for de studerende på Canvas. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der gives såvel kollektiv feedback i
undervisningsforløbet og omkring case-øvelser samt mulighed for
individuel feedback ved indsendelse af case besvarelser (helt eller
delvist) efter nærmere aftale med den fagansvarlige
|
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Kontakt den fagansvarlige Flemming Cumberland, Institut for Afsætningsøkonomi, bedst via e-mail: fc.marktg@cbs.dk |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Aaker, David A. & Damien McLoughlin: Strategic Market Management. Global Perspectives. John Wiley & Sons, New York (1. edition, 2010) ISBN: 978-0-47068975-2
Cumberland, Flemming, Wanding Dahl, Christian & Klaus Nørby Jakobsen: INTERNATIONALISERING Indtrængningsproblematikken I et globalt perspektiv Samfundslitteratur, 2022 ISBN: 978-87-593-4172-8
Cumberland, Flemming, Wanding Dahl, Christian & Klaus Nørby Jakobsen: INTERNATIONALE VIRKSOMHEDSCASES. Med supplerende analysemodeller og værktøjer. Samfundslitteratur, 2022 ISBN: 978-87-593-4170-4 I forbindelse med supplerende informationssøgninger omkring de enkelte cases henledes opmærksomheden på flg. link: http://libguides.cbs.dk/international_markedsinformation Kilder til dansk og international markedsinformation, opdateres og udvikles løbende og ligger frit tilgængelig på Internettet. Supplerende informationer om denne kilde findes i Appendiks Z i Internationale virksomhedscases.
Higgins, Robert C., Koski, Jennifer L. & Todd Mitton: Analysis for Financial Management. Thirteenth edition, 2022. McGraw-Hill Education. ISBN: 978-1-265-04263-9
|