English   Danish

2024/2025  BA-BINTO1055U  Innovation og ny teknologi

English Title
Innovation and new technology

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Jan Damsgaard - Institut for Digitalisering (DIGI)
Primære fagområder
  • Informationsteknologi/Information technology
  • Innovation/Innovation
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 20-06-2024

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • anvende teorier og begreber til at analysere indsamlet data og aktuelle teknologiske tendenser og evaluere deres indvirkning på konkurrence- og innovationsevne m.m.
  • vurdere forskellige innovationsstrategier, som virksomheder kan følge for at udnytte nye teknologier og til at beskytte deres position mod disruption
  • anvende softwareudviklingsværktøjer og -teknikker, der er dækket i de foregående semestre og introduceres som en del af kurset, fx AI, til udvikling og validering af et innovativt, originalt teknologisk produkt, som opfylder behov eller løser et problem på det mobile applikationsmarked
  • demonstrere merværdien af det udviklede teknologiske produkt givet realistiske og kritiske overvejelser om det mobile applikationsmarked
  • refleksion i forhold til egen læring for både dig selv og gruppen
Forudsætninger for at deltage i kurset
HA(it.) andet år eller tilsvarende
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 2
Obligatoriske hjemmeopgaver
Den studerende skal som minimum have godkendt 2 ud af 3 aktiviteter for at kunne deltage i eksamen.

Aktivitet 1 er individuel programmeringsopgave for en selvvalgt mobil applikation med videodemonstration og med dokumentation af respons fra brugere (max. 5 sider plus programkode).
Aktivitet 2 er individuel programmeringsopgave for en selvvalgt innovativ mobil applikation (max. 5 sider plus programkode).
Aktivitet 3 er en mundtlig gruppe-diskussion af en central innovation teknologi fra kurset

Formålet med de obligatoriske aktiviteter er at sikre læring i forhold til pensum indenfor henholdsvis ny teknologi og innovation samt anvendelse af softwareudviklingsværktøjer og -teknikker. Besvarelser af opgaverne skal inddrage kursets teorier, begreber, strategier og værktøjer og kan i en vis udstrækning ses som indledende aktiviteter i projektarbejdet med innovation.
De studerende skal give feedback til mindst to besvarelser. Der gives mundtlig feedback til fremmødeundervisningen på baggrund af de obligatoriske besvarelser. Feedbacken gives ud fra underviserbestemte kriterier. De studerende opfordres til at føre læringsdagbog med opsummering af lært viden (individuelt eller gruppevis).

Der vil ikke blive givet flere forsøg inden den ordinære eksamen.
Såfremt en studerende har været forhindret i at deltage i de obligatoriske aktiviteter som følge af dokumenteret sygdom, eller hvis en studerende ikke har bestået aktiviteten på trods af, at den studerende har gjort et reelt forsøg, så vil der inden syge-/omprøven blive stillet en ekstra opgave svarerende til 2 godkendelses-opgaver (max. 15 sider plus programkode).
Prøve/delprøver
Innovation og ny teknologi:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 2-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Rapporten kan skrives individuelt eller i grupper.
Opgavetype Rapport
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøven afholdes efter samme regler som den ordinære prøve. Ved en omprøve genafleveres rapporten i samme eller omarbejdet form (den studerende vælger selv).
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den mundtlige eksamen tager udgangspunkt i en diskussion om det nyudviklede teknologiske produkt og den skriftlige rapport. Kode-delen af opgaven kan være produceret delvist ved hjælp af AI-baserede sprogmodeller. I så fald er det vigtigt at de både er dokumenteret og at man reflekterer over brugen.

Den studerende skal medbringe det teknologiske produkt og den skriftlige rapport til eksamen. Den studerende forventes ikke kun at kunne demonstrere kernefunktionaliteterne i det teknologiske produkt under eksamen, men skal også være rede til at besvare spørgsmål vedrørende både forretningsmæssige og tekniske aspekter samt relevant kursusindhold relateret til den skriftlige rapport.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset introducerer de studerende til moderne teknologiske tendenser med vægt på forretningsmuligheder og udfordringer forbundet med it-drevne innovationer. Specielt dækker kurset en bred vifte af emner relateret til strategisk styring af teknologiske innovationer, herunder Innovators dilemma, økosystemer, plattforms, crowdsourcing og sociale netværk.

Et hovedmål for kurset er at guide de studerende i at anvende teorier, koncepter og frameworks til udvikling af et originalt software/hardware indlejret teknologisk produkt. Dette teknologiske produkt kan programmeres via softwareværktøjer, der allerede er omfattet af HA(it.) uddannelsen og/eller introduceres under forelæsninger under kurset. I programmeringsdelen indgår AI-baserede sprogmodeller til udvikling af kode samt refleksion over denne brug.

Eksempler på teknologiske produkter, der kan udvikles i kurset:

  • Mobiltjenester
  • Android applikationer
  • iOS-applikationer
  • Windows applikationer
Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset gennemføres som en række forelæsninger og øvelser.

Kurset gennemføres primært som tilstedeværelsesundervisning med præsentationer og diskussioner, der dækker teorier, begreber og rammer relateret til strategisk styring af teknologiske innovationer. Derudover suppleres med øvelser, der fokuserer på dybtgående analyse, design, udvikling og diskussion af virkningen af moderne teknologiske trends på virksomheder og enkeltpersoner.

Udover forelæsningerne vil kurset også udnytte e-læringssystemer med henblik på kommunikation og interaktion (fx dokumentdeling, diskussionsfora, blogs og wikier), således at undervisningen og læring bliver sammensat med en veksling mellem fysisk og online tilstedeværelse.
Feedback i undervisningen
I løbet af kurset vil der være flere muligheder for, at de studerende får feedback på deres arbejde:

For det første vil de studerende få feedback i forhold til de obligatoriske aktiviteter/​godkendelsesopgaver.

For det andet vil de studerende i deres respektive grupper indsende deres foreløbige ideer til det teknologiske produkt, de planlægger at udvikle. Ideerne vil blive vurderet af instruktorer, som vil give anbefalinger til forbedringer til de studerende.

For det tredje vil der blive arrangeret en række tekniske øvelser for at vejlede de studerende i udviklingen af ​​deres teknologiske produkter. Ved at deltage i disse øvelser kan de studerende få praktisk erfaring med udviklingen af ​​mobile applikationer, såvel som vejledning i, hvordan de kan udvikle deres egne teknologiske produkter, herunder fejlfinding.

For det fjerde vil grupperne have mulighed for at præsentere deres teknologiske produkter for hinanden mod slutningen af ​​kurset og for en række potentielle investorer samt få tilbagemelding om, hvordan de kan revidere deres projekter inden aflevering.

Endelig vil instruktorerne under de ugentlige øvelser give de studerende mulighed for at opklare usikkerhed om kursets indhold.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 32 timer
Øvelser 36 timer
Forberedelse 52 timer
Udvikling af teknologisk produkt og skriftlig rapport 50 timer
Eksamination og forberedelse 36 timer
Total: 206 timer
Foreløbig litteratur

De studerende kan finde den endelige litteraturliste på Canvas inden semesteret starter.

 

Kursets litteratur vil primært bestå af faglige artikler/bøger, rapporter og teknisk dokumentation. 

Sidst opdateret den 20-06-2024