Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- identificere og beskrive centrale emner og begreber indenfor
organisationsteorien
- relatere centrale emner og begreber inden for de forskellige
dele af organisationsteorien
- analysere organisationsrelaterede problemstillinger og
empiriske cases ud fra et teoretisk afsæt
- formulere organisationsrelaterede problemstillinger i en
empirisk kontekst
- opstille et undersøgelsesdesign samt anvende passende metoder
til undersøgelse af organisationsrelaterede problemstillinger i en
empirisk kontekst, herunder operationalisering af teoretiske
begreber
- diskutere muligheder og begrænsninger ved undersøgelsens metode
samt reflektere over praktiske implikationer af undersøgelsens
indsigter
|
Prøve/delprøver |
Indføring i
organisationers opbygning og funktion:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
|
Sidetal er ekskl. bilag
Hvis en studerende ønsker at udarbejde rapporten alene, skal
rapporten have et omfang på max. 20 normalsider. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven stilles i undervisningen |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøven afholdes efter samme
regler som den ordinære prøve. Ved omprøven afleveres rapporten i
samme eller omarbejdet form. Den/de studerende vælger selv. Hvis
der er flere gruppemedlemmer, som skal til omprøve, skal de som
udgangspunkt aflevere rapporten sammen og ikke hver for sig. Hvis
den studerende ønsker det, kan eksaminator give kortfattet
feedback, der kan bruges som udgangspunkt for en genaflevering af
rapporten.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen består af to dele: et forsvar af rapporten
og pensumspørgsmål. Begge elementer (projekt inkl. forsvar og
pensumspørgsmål) er inkluderet i den samlede
vurdering. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation (forsvar + pensumspørgsmål) efter
7-trins-skalaen.
I eksamenslokalet må alene medbringes rapporten, et kort
skriftligt oplæg og personlige
noter.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med faget er at give de studerende en grundlæggende
faglig indføring i organisationers opbygning og funktion med
inddragelse af it-relaterede fænomener i en organisatorisk
kontekst. Dette sker i en vekselvirkning mellem opbygning af en
teoretisk begrebsramme samt praksis anvendelse i form af analyse af
cases og projektarbejde gennemført i samarbejde med en
organisation.
I den mere teoretisk orienterede del af undervisningen gennemgås
forskellige perspektiver på organisationer med henblik på at
demonstrere, at opfattelsen af organisationsbegrebet ikke er
entydigt. Undervisningen fokuserer specifikt på, at de studerende
får faglig indsigt i, hvorledes organisationer påvirkes af deres
omgivelser samt af de individer, der befolker organisationen. De
studerende får ligeledes en forståelse for formelle træk ved
organisationer, herunder betydningen af mål, strategi og
organisationsstruktur for en organisations virke. Dertil kommer de
uformelle træk, som omfatter organisationskulturen og magtforhold.
Der arbejdes bl.a. med betydningen af motivation, trivsel,
interaktion og forandring i relation til organisationsadfærd og
processer. Samtidigt opnås indsigt i forskellige typer af
beslutnings- og læringsprocesser samt ledelsesstile. Hvert
teoretisk emne tones med et it-relateret fokus, hvor der
perspektiveres til cases og litteratur med fokus på
informationsteknologi i en organisatorisk kontekst.
I den mere praksis orienterede del af undervisningen får de
studerende en grundlæggende indføring i hvorledes organisationer
kan studeres empirisk. Metodeundervisningen fokuserer på
udarbejdelse og operationalisering af en praksisnær
problemformulering inden for fagets teoretiske emneområder. Der
undervises i forskellige undersøgelsesdesigns samt hvordan
kvalitative og kvantitative data kan indsamles, behandles og
afrapporteres. Denne viden skal bruges til udarbejdelse af den
skriftlige organisationsrapport, som danner grundlag for den
mundtlige eksamination. Rapporten bygger på et samarbejde med en
organisation, hvor det metodiske grundlag gerne skal føre til værdi
i praksis og teoretiske indsigter. Dertil kommer en kortfattet
procesevaluering, som beskriver læringsprocessen.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen faciliterer læring gennem
studerendes selvstændige tilegnelse af viden, problembaseret
læring, øvelser, vejledning, feedback og praktiker oplæg.
De studerende tilegner sig selvstændigt viden gennem
kursuslitteraturen, korte forelæsningsvideoer samt quiz. Formålet
med quizzen er, at de studerende bliver ført gennem en
refleksionsproces, hvor de aktivt skal forholde sig til det, de har
læst og set i videoen.
Den selvstændige tilgang til læring sker som en del af
forberedelsen til de ugentlige øvelser, hvor de studerende i
grupper skal arbejde med cases og praktiske organisationsrelaterede
problemstillinger. Læring faciliteres gennem gruppediskussioner,
plenum diskussioner og feedback fra undervisere. Eventuelle
tvivlsspørgsmål til pensum afklares og diskuteres.
Undervejs i forløbet afholdes praktiker oplæg og de studerende
forventes at forberede spørgsmål på baggrund af pensum samt deltage
aktivt i dialog med oplægsholder.
I forbindelse med gruppeprojektet på 2. semester afholdes ad hoc
vejledning samt klyngevejledning. |
Feedback i undervisningen |
Der tilbydes feedback til de studerende i form af
følgende aktiviteter:
1. semester:
Online forelæsningsvideoer og quiz skal hjælpe de studerende gennem
en refleksionsproces, hvor de får en indikation af deres læring.
Eventuelle tvivlsspørgsmål til pensum afklares og diskuteres ifm
øvelser samt undervisers ugentlige kontortid.
Læring og feedback faciliteres ligeledes gennem ugentlige øvelser,
hvor de studerende arbejder med anvendelsen af teorier på konkrete
cases og diskuterer centrale organisationsrelaterede spørgsmål.
Gennem en række praktikeroplæg får de studerende en indikation af
deres oversættelse af teori til praksis.
2. semester:
Ad hoc -og klyngevejledning tilbydes som en del af gruppeprojektet.
De studerende får feedback på deres projekt fra medstuderende og
undervisere.
De studerende opfordres til at sparre med hinanden undervejs i
projektforløbet.
De studerende får feedback på deres præstation til den mundtlige
eksamen -herunder opfyldelsen af fagets læringsmål. |
Studenterarbejdstimer |
Selvstændig tilegnelse af viden (orientering i pensum,
forelæsningsvideoer, slides, quiz) |
146 timer |
Forberedelse til øvelser |
42 timer |
Øvelser |
46 timer |
Forberedelse og deltagelse ifm praktikeroplæg |
12 timer |
Vejledning (inkl. forberedelse) |
20 timer |
Organisationsprojekt |
100 timer |
Eksamensforberedelse |
46 timer |
Total: |
412 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den
endelige litteraturliste på Canvas inden semesterstart.
Efterårssemestret:
Jacobsen, D. I. og Thorsvik, J. (2022). Hvordan organisationer
fungerer – en indføring i organisation og ledelse. Hans Reitzels
forlag. 4. udgave.
Schultz, M. (1990). Kultur i organisationer. Funktion eller symbol.
Handelshøjskolens forlag. 1. udgave.
Sørensen, N. B. (2006). Organisationers form og funktion – om
Mintzbergs teori i en dansk sammenhæng. Samfundslitteratur. 4.
udgave.
Forårssemesteret:
Andersen, I. (2019). Den skinbarlige virkelighed – vidensproduktion
inden for samfundsvidenskaberne. Samfundslitteratur. 6. udgave.
Rienecker, L. (2015). Problemformulering – på de
samfundsvidenskabelige uddannelser, Samfundslitteratur, 4. udgave.
Anden litteratur bestående af artikler og
bogkapitler.
|