2024/2025 BA-BJURV2201U Klimaret i markedsperspektiv
English Title | |
Climate Law in a Market Perspective |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 28-05-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Klimaret indtager en stadig vigtigere rolle i
samfundsudviklingen og påvirker virksomheder i en hidtil uset grad.
Efter gennemførelse af dette fag vil den studerende besidde
omfattende viden om dansk, EU- og international klimaret, klimadata
samt markedets indflydelse og påvirkning. Klimaretten udøver
betydelig indflydelse på markeder, produkter, virksomheder,
forbrugere og samfund, hvilket indebærer, at den studerende opnår
en dybtgående forståelse for klimaretlige sammenhænge i et
markedsperspektiv, både globalt, regionalt og lokalt. De
overordnede læringsmål, som den studerende forventes at tilegne sig
i dette fag, er som følger.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Man skal have gennemført eller selv sætte sig ind i EU-ret og forvaltningsret. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Klimaretten udgør et nyt retsområde i hastig udvikling, og betydningen samt omfanget af dette retsområde er markant stigende. I klimaretten i et markedsperspektiv undersøges de juridiske rammer på både dansk, europæisk og internationalt plan. Dette inkluderer analyse af den danske- og europæiske klimalov, lovgivning afledt af the Green Deal, Fit for 55, Paris-aftalen og relevant retspraksis. Formålet med kurset er at facilitere en dybdegående forståelse af de regulatoriske forpligtelser og muligheder, som virksomheder og deres værdikæde står overfor. Kurset undersøger, hvordan virksomheder tilpasser sig og potentielt drager fordel af klimapolitikken. Der vil blive diskuteret virksomhedernes rolle i forhold til klimaretlig regulering, metoder til at tilpasse sig regulering samt etablering af incitamenter for bæredygtig praksis. Endvidere vil der være en diskussion af udfordringerne ved implementering af klimaregulering. Faget har til formål, gennem dialogbasseret undervisning, og på baggrund af forelæsninger og cases, at sætte klimaet i juridisk og økonomisk kontekst, og at gennemgå de vigtigste og nyeste klimaretlige regler i et markedsperspektiv. Som studerende forventes det, at man grundigt forbereder sig på pensum inden forelæsningerne og aktivt anvender denne viden gennem analyse af cases i undervisningen for at håndtere konkrete problemstillinger. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisning er en kombination af forelæsninger (hvor pensum præsenteres og forklares) og dialogbaseret undervisning med udgangspunkt i anvendelse af pensum på cases, som præsenteres enten i undervisning eller via canvas. Der er fokus på, at faget er anvendelsesorienteret. Et godt kendskab til pensum er således en forudsætning for deltagelse i undervisningen. De studerende skal deltage aktivt gennem cases, dialog og feed back sessions. Dette kan suppleres med online aktiviteter, som ligger mellem tilstedeværelses-undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback leveres både i undervisningssammenhæng
og gennem potentielle online aktiviteter og er i overensstemmelse
med fagets læringsmål, der omfatter kendskab, forståelse, analyse
og refleksion i relation til klimaret. Cases, opgaver og dialog
inden for faget integrerer feedback, der retter sig mod disse
læringsmål.
Studerende modtager løbende feedback på kurset læringsmål i forbindelse med undervisningen, primært gennem mundtlige interaktioner såsom gruppe- og plenumdiskussioner, cases og fremlæggelser. Online aktiviteter har til formål både at styrke de studerendes kompetencer i forhold til læringsmålene og at give feedback på quizzes og casebesvarelser. Dette kan omfatte både skriftlig og mundtlig feedback. Det præciseres, at deltagelse i feedbackelementerne under undervisningen er en forudsætning for at modtage feedback |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Christina D. Tvarnø, Klimaret, Almindelige del, Djøf, 2022. Bogen suppleres med domme, cases og artikler. Pensum er ca 600 sider Derudover vil klimareguleringen i Danmark, EU og FN være pensum både i undervisning og til eksamen. Det omfatter ca 150 sider. Oplysning om endelig pensum er tilgængeligt før fagets start. |