Læringsmål |
NB: Faget Strategi og samtidsdiagnostik (1.
semester) indgår i prøven.
- Udforme og afgrænse en konkret problemformulering med sigte på
at udforske de kommunikationsstrategiske udfordringer for en
organisation som HA(kom.) studiet har udvalgt
- Beskrive den udformede problemstilling med afsæt i de
samfundsdiagnostiske, strategiske og kommunikationsteoretiske
fagområder, herunder at begrunde de konkrete teorivalg samt anvende
dem i konkrete, empiriske analyser
- Udvælge og analysere samt vurdere pålideligheden af empiri samt
begrunde relevansen heraf i forhold til projektets problemstilling
og den specificerede organisation
- Beskrive og begrunde metodevalg
- Strukturere fremstillingen i en sprogligt klar og veldisponeret
form
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
NB: Faget Strategi og samtidsdiagnostik (1.
semester) udprøves i Tværfagligt 1.årsprojekt.
Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at de 3
obligatoriske aktiviteter på 1. semester i faget Strategi og
samtidsdiagnostik er godkendt inden eksamen på 2. semester i
Tværfagligt 1.årsprojekt: Kommunikationsstrategiske udfordringer i
et samfundsanalytisk perspektiv. |
Prøve/delprøver |
Tværfagligt
projekt, 1. år: Kommunikationsstrategiske udfordringer i et
samfundsanalytisk perspektiv:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
3-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
|
Gruppeopgaven skal udarbejdes med medlemmerne af
den obligatoriske studiegruppe. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven stilles i undervisningen |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Studerende, der pga. sygdom er
forhindrede i at deltage i den ordinære mundtlige prøve, kan gå til
en mundtlig sygeprøve I det allerede udarbejdede projekt .
Studerende, der pga. sygdom er forhindrede i at deltage i
projektudarbejdelsen, skal aflevere et nyt projekt og derefter til
en mundtlig prøve med udgangspunkt i det afleverede projekt.
Studerende, der har afleveret et projekt til den ordinære eksamen,
men som ikke deltager i den ordinære mundtlige eksamen, skal
forinden syge-/omprøven genindlevere det oprindelige projekt på den
af administrationen fastsatte dato.
Studerende, der ikke har bestået efter den mundtlige prøve, kan
inden syge-/omprøven vælge at indlevere et forbedret projekt på den
af administrationen fastsatte dato.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Der gives karakter efter 7-trins-skalaen på baggrund af en
samlet bedømmelse af den skriftlige og den mundtlige præstation.
Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige
indhold samt stave- og formuleringsevne.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med projektet er at styrke de studerendes evner til at
bearbejde den viden de har opnået gennem det første år, og
derigennem opnå en forståelse af mulige sammenhænge på tværs
af fagene.
Formålet med 1.års projektet kan derfor opdeles i to: For det
første skal de studerende lære at arbejde problemorienteret i
grupper. Her skal de lære at forstå og håndtere de udfordringer og
fordele, der ligger i problemorienteret projektarbejde. For det
andet skal de studerende anvende og videreudvikle deres faglige
viden om teorier, perspektiver og metoder til analyse af
kommunikationsstrategiske problemstillinger.
Der gives hvert år omkring semesterstart en introduktion til 1.
års projektet, der består af en intro-forelæsning samt et oplæg fra
den organisation, der er udgangspunkt for projektarbejdet. De
studerende får udleveret en projektmanual, med en beskrivelse af de
faglige og formelle krav til projektet, herunder også antal
vejledningstimer til rådighed. Alle grupper får tildelt en
vejleder, som forventer at modtage et kort skriftligt oplæg fra
gruppen forud for første vejledningstime.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsning + vejledning +
eksamensforberedelse |
Feedback i undervisningen |
De studerende får løbende feedback på deres
projekt i vejledningsforløbet.
|
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
2 timer |
Projektarbejde og eksamen |
206 timer |
I alt |
208 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Justesen, L., & Mik-Meyer, N. (2010). Kvalitative
metoder i organisations- og ledelsesstudier. Hans Reitzels
Forlag
- Olsen, Poul Bitsch & Kaare Pedersen (2015):
Problemorienteret projektarbejde –en værktøjsbog. Roskilde
Universitetsforlag..
- Rienecker, Lotte, Peter Stray Jørgensen, og Signe Skov.
2017. Den gode opgave: Håndbog i opgaveskrivning på
videregående uddannelser. 5. udg. Frederiksberg.
- Stray Jørgensen, Peter (2014): Formalia i universitetsopgaver –
serviceafsnit, layout og typografi. København:
Samfundslitteratur.
+ Pensum fra kommunikationsfagene og Strategi og
Samtidsdiagnostik på 1. år.
|