2024/2025 BA-BKOMO2004U Organisationsanalyse
English Title | |
Organizational Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 14-10-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget fokuserer på hvordan arbejdspladser – som nogle gange også refereres til som organisationer eller virksomheder – fungerer. I faget bliver du således introduceret til en række klassiske og nyere organisationsteorier som analyserer og diskuterer hvad en organisation er, hvordan den fungerer, og hvad der udfordrer organisationer. Dermed bliver det muligt for dig at forstå, forklare og forbedre organisationer. Faget indeholder fire temaer:
For det første diskuteres hvordan de første systematiske studier af organisationer for cirka hundrede år siden også i dag præger organisationsteorien. Derefter analyseres hvorfor der eksisterer organisationer, og hvordan organisationsteorier kan anvendes til at forstå, forklare og forbedre hvad der foregår i organisationer.
For det andet analyseres hvilke ressourcer organisationer rummer, og hvordan disse ressourcer bedst muligt udvælges og anvendes.
For det tredje – hvilket er kursets mest omfattende tema - analyseres hvilke virkemidler organisationer anvender for at sikre den bedst mulige forvandling af input til output. Dette tema fokuserer på hvad der kan betragtes som en række instrumenter, metoder, processer eller værktøjer som understøtter organisationen i at nå sine mål. Temaet fokuserer bl.a. på engagement, kontrol, ledelse, kommunikation, kreativitet, motivation, møder og strukturer.
For det fjerde fokuserer faget på de krav og vilkår organisationer arbejder under. Dette er fx nye generationer af ansatte som stiller andre krav til arbejdet end ældre generationer, og det er sociale medier som giver andre måder at interagere på end ansigt-til-ansigt interaktioner.
Efter faget har du opnået en grundlæggende forståelse for hvad organisationsteorier er, hvad organisationer er, hvordan de fungerer, hvilke udfordringer de rummer og hvilke krav samt vilkår der påvirker dem. Dermed har du en forståelse for, hvordan teorier om organisationer kan anvendes til at analysere organisationer og forstå, forklare og forbedre hvad der foregår i og omkring organisationer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som storholdsforelæsninger og øvelsestimer. Storholdsforelæsningerne er en kombination af formidling og diskussioner, og i øvelsestimerne anvendes pensum på cases. Der lægges i undervisningen særlig vægt på den praktiske anvendelse og forståelse af fagets pensum. Undervisningen gennemføres som blended learning, og består af 14 tilstedeværelsesforelæsninger, 20 online forelæsninger og 6 øvelsestimer. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er muligt i grupper at aflevere en frivillig opgave (som minder om eksamensopgaven), og efterfølgende modtage feedback på opgaven for bl.a. at forbedre forståelsen af, hvordan pensum kan anvendes til at foretage en organisationsanalyse. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tilstedeværelsesundervisningen gennemføres uden at de studerende i undervisningen anvender skærme som computere, tablets og smartphones. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
To grundbøger:
Fem akademiske artikler: Bourdeau, S., Ollier-Malaterre, A. og Houlfort, N. (2019). Not all work-life policies are created equal: Career consequences of using enabling versus enclosing work-life balances. Academy of Management Review, 44(1): 172-193.
Hinds, P. J. og C. D. Cramton (2014). Situated coworker familiarity: How site visits transform relationships among distributed workers. Organization Science, 25 (3): 794-814.
Kidwell, R. Jr. og N. Bennett (1993). Employee propensity to withhold effort: A conceptual model to intersect three avenues of research. Academy of Management Review, 18 (3): 429-456.
Trevor, J. og Holweg, M. (2023). Managing the new tensions of hybrid work. Sloan Management Review, 64(2): 34-39.
Valentine, M. (2018). When equity seems unfair: The role of justice enforceability in temporary team coordination. Academy of Management Journal, 61 (6): 2081-2105. |