English   Danish

2024/2025  BA-BKOMO2011U  Kvantitativ metode og videnskabsteori

English Title
Quantitative methods and theory of science

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
Kursusansvarlig
  • Kristian Roed Nielsen - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
  • Statistik og kvantitative metoder/Statistics and quantitative methods
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 30-06-2024

Relevante links

Læringsmål
  • Demonstrere viden om forskellige kvantitative dataindsamlingsmetoder og vurdere deres fordele og ulemper i forhold til specifikke problemstillinger
  • Bruge beskrivende statistik og grafiske metoder til at præsentere og forstå kvantitative data
  • Formulere hypoteser og teste disse ved hjælp af udvalgte statistiske test
  • Fortolke analyser og kvantitative data og kommunikere fortolkninger og konklusioner effektivt
  • Forholde sig kritisk til undersøgelsesdesign og analysemetoder, herunder f.eks. formulering af spørgsmål og hypoteser, stikprøveudtrækning, valg af test og relevante forudsætninger for tests
Prøve/delprøver
Kvantitativ metode og videnskabsteori:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 2-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
1) For projekter, hvor en eller flere af gruppemedlemmerne modtager en karakter på 00 eller derunder, skal den eller disse studerende inden re-eksamen aflevere en revideret version af projektet.

2) For grupper, hvor alle medlemmer får en karakter på 00 eller derunder, anses det samlede projekt for uacceptabelt. Inden re-eksamen skal den skriftlige opgave revideres og forbedres.

3) Hvis en studerende har deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige opgave, men har været syg/fraværende ved den mundtlige eksamen, tager syge/omprøven udgangspunkt i den oprindelige gruppeaflevering (som gen-afleveres).
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kursets mål er at gøre de studerende i stand til at arbejde kompetent med relevante kvantitative metoder både i projekter og opgaver i løbet af deres uddannelse og i deres fremtidige erhvervskarriere. Kurset fokuserer på anvendelse af kvantitative metoder i forhold til faktiske problemstillinger og data og lægger stor vægt på fortolkning og anvendelse af analyser og resultater. Udover selv at analysere data lærer de studerende at forholde sig kritisk til andres brug af kvantative metoder og statistiske analyser.

 

Kurset dækker følgende emner:

  • grundlæggende skabeloner for undersøgelsesdesign, som går igen i løbet af hele kurset og danner grundlag for de øvrige komponenter. 
  • deskriptiv og inferentiel statistik og hvad disse kan bruges til. 
  • kategoriske og numeriske variable og deres betydning for valg af deskriptiv og inferentiel statistik
  • dataindsamlingsmetoder; kurset fokuserer på spørgeskemaer, men dækker også andre metoder, herunder eksperimenter
  • introduktion af statistisk software
  • de vigtigste sandsynlighedsfordelinger, som basis for forståelse af statistiske tests
  • formulering af undersøgelsesspørgsmål og statistiske hypoteser
  • statistiske tests; der er fokus på god forståelse af simple tests, men kurset dækker også udvalgte multivariate metoder. 

 

Kurset er bygget op omkring ugentlige forelæsninger der dækker det mere teoretiske, med tilhørende øvelsestimer hvor teorien bringes i anvendelse.

Beskrivelse af undervisningsformer
Kurset vil kombinere klassisk campus og online forelæsninger med superviserede campus og online øvelser. Blended learning vil blive brugt til at fremme studerendes engagement og give læringsfeedback. Med fokus på praktisk anvendelse vil undervisning ligge fokus på hands-on øvelser ved brug af statistisk software. Studerende vil modtage en introduktion til brugen af disse værktøjer i dedikeret workshop. Det forventes, at deltagerne aktivt engagerer sig i problemløsningsøvelser inden for klassen og derhjemme, samt forberedelse før klassen ved at læse det respektive materiale. Løbende vurdering vil understøtte studerendes læring og give vejledning om deres fremskridt hen imod at mestre læringsmålene.
Feedback i undervisningen
Den studerende får feedback gennem øvelser og dedikerede blended learning-elementer. Feedback vil både være mundtligt, samt online via dedikeret selvstændige øvelser.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger (online- og tilstedeværelsesforelæsninger) 26 timer
Øvelsestimer 16 timer
Studiecafe 15 timer
Forberedelse og eksamen 151 timer
I alt 208 timer
Foreløbig litteratur

Grundbog:

 

Artikler:

Sidst opdateret den 30-06-2024