Læringsmål |
- Udforme og afgrænse en konkret problemformulering inden for
temarammen ’strategi, organisation og kommunikation’ med henblik på
analyse af en organisation som den studerende selv har valgt
- Beskrive, analysere og diskutere den udformede problemstilling
med afsæt i de samfundsdiagnostiske, kommunikationsteoretiske og
erhvervsøkonomiske fagområder, som den studerende har været igennem
på bachelorstudiet.
- Redegøre for og begrunde de konkrete teorivalg, samt anvende
dem i konkrete, empiriske analyser.
- Diskutere teoriernes forskelle og ligheder, samt vurdere
mulighederne for og begrænsningerne i at integrere dem.
- Udvælge og analysere samt vurdere pålideligheden af empiri samt
begrunde relevansen heraf i forhold til projektets problemstilling
og den specificerede organisation.
- Beskrive og diskutere projektets videnskabsteoretiske og
metodiske udgangspunkt, herunder vurdere de implikationer det
valgte udgangspunkt har for projektets analyser og resultater.
- Strukturere fremstillingen og stoffet i en sprogligt klart og
indholdsmæssigt veldisponeret form.
|
Prøve/delprøver |
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
Bachelorprojektet kan udarbejdes individuelt
eller i grupper af to til fem studerende.
1 studerende skriver max 40 normalsider
2 studerende skriver max 60 normalsider
3 studerende skriver max. 70 normalsider
4-5 studerende skriver max 80 normalsider
Projektet inkluderer en sammenfatning på 1-3 normalsider.
Udarbejdes projektet på dansk, skal sammenfatning (summary) være på
engelsk. Skrives projektet på engelsk, skal sammenfatning være på
dansk. I bedømmelsen af projektet indgår den fremmedsproglige
kvalitet af det engelske summary, når projektet skrives på dansk og
den fremmedsproglige kvalitet af selve projektet, når det skrives
på engelsk. Sammenfatningen tæller med i antal normalsider.
Projektet skal ligeledes indeholde en ledelsesrapport på 1-4
normalsider. Rapporten indgår i bedømmelsen (og tæller ikke med i
antal normalsider). |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Studerende, der pga. sygdom er
forhindrede i at deltage i den ordinære mundtlige prøve, kan gå til
en mundtlig sygeprøve. Studerende, der pga. sygdom er forhindrede i
at deltage i projektudarbejdelsen, skal aflevere et nyt projekt og
derefter til en mundtlig prøve med udgangspunkt i det afleverede
projekt.
Studerende, der har afleveret et projekt til den ordinære eksamen,
men som ikke deltager i den ordinære mundtlige eksamen, skal
forinden syge-/omprøven genindlevere det oprindelige projekt på den
af administrationen fastsatte dato.
Studerende, der ikke har bestået efter den mundtlige prøve, kan
inden syge-/omprøven vælge at indlevere et forbedret projekt på den
af administrationen fastsatte dato.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Individuelle projekter forsvares individuelt; gruppeprojekter
danner udgangspunkt for en mundtlig gruppeeksamen.
For grupper af 4-5 studerende varer den mundlige
eksamen 90 minutter inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse.
Der gives karakter på baggrund af en samlet bedømmelse af den
skriftlige og den mundtlige præstation. Ved bedømmelsen af
prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i
bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en
helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og
formuleringsevnen, idet det faglige indhold dog vægter mest.
Bachelorprojektet kan skrives på dansk eller
engelsk.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Projektskrivning.
Der gives hvert år omkring semesterstart en introduktion til
bachelorprojektet (intro-forelæsning). De studerende får udleveret
en projektmanual, med en beskrivelse af de faglige og formelle krav
til projektet, herunder også antal vejledningstimer til rådighed.
Alle grupper vælger selv en vejleder fra HA(kom.) studiets
vejlederliste.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Kursusaktivitet: Bachelorprojekt
Forelæsning + vejledning + eksamensforberedelse |
Feedback i undervisningen |
De studerende får løbende feedback på deres
projekt i vejledningsforløbet.
|
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
3 timer |
Udarbejdelse af projekt og eksamen |
413 timer |
I alt |
416 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Justesen, L., & Mik-Meyer,
N. (2010). Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
Hans Reitzels Forlag
Olsen, Poul Bitsch & Kaare
Pedersen (2015): Problemorienteret projektarbejde
– en værktøjsbog. Roskilde Universitetsforlag.
Rienecker, Lotte, Peter Stray Jørgensen, og
Signe Skov. 2017. Den gode opgave: Håndbog i opgaveskrivning på
videregående uddannelser. 5. udg. Frederiksberg.
Stray Jørgensen, Peter (2014): Formalia i
universitetsopgaver – serviceafsnit, layout og typografi.
København: Samfundslitteratur.
|