English   Danish

2024/2025  BA-BMAKO4001U  Forbrugerindsigt i praksis: Case analyse

English Title
Consumer Insights in Action: Case analysis

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi og markeds- og kulturanalyse
Kursusansvarlig
  • Diana Storm - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Kristian Roed Nielsen - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
Primære fagområder
  • Forbrugeradfærd/Customer behaviour
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 24-06-2024

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Være i stand til at formulere et forskningsspørgsmål, der trækker på et eller flere af de væsentlige teoretiske områder, der har været/bliver arbejdet med på studiet
  • Være i stand til at udvælge og anvende passende kvalitative og kvantitative dataindsamlingsmetoder med det formål at indsamle primære data til analyse af det valgte forskningsspørgsmål
  • At udvise teoretisk forståelse af forbrugeradfærd og kultur, og anvende denne forståelse i analysen af de indsamlede primære data, og baseret herpå - at generere relevant forbruger indsigt i en specifik case kontekst
  • At kunne vurdere fordele og ulemper ved anvendelse af de respektive teorier og metoder med henblik på at forstå og besvare forskningsspørgsmålet i en specifik case kontekst
  • At kunne præsentere et klart og sammenhængende akademisk argument for hele opgavens fremgangsmåde, fra valg af relevante metoder og teorier, over analyse, til formidling og diskussion af analysens konklusioner
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 1
Obligatoriske hjemmeopgaver
Der afleveres et forskningsforslag på max. 5 sider pr. gruppe. Dette skal godkendes af kursuskoordinatoren og/eller lærer/vejleder. Forskningsforslaget skal godkendes for at kunne aflevere den skriftlige eksamensopgave og gå til den mundtlige prøve.
Prøve/delprøver
Forbrugerindsigt i praksis: Caseanalyse:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 3-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 25 sider
Alle gruppestørrelser har samme antal max sider (25 normalsider)
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
1) For projekter, hvor en eller flere af gruppemedlemmerne modtager en karakter på 00 eller derunder, skal den eller disse studerende inden re-eksamen aflevere en revideret version af projektet.
2) For grupper, hvor alle medlemmer får en karakter på 00 eller derunder, anses det samlede projekt for uacceptabelt. Inden re-eksamen skal den skriftlige opgave revideres og forbedres.
3) Hvis en studerende har deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige opgave, men har været syg/fraværende ved den mundtlige eksamen, tager syge/omprøven udgangspunkt i den oprindelige gruppeaflevering (som gen-afleveres).
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den mundtlige eksamen tager sit udgangspunkt i gruppeopgaven, men bygger på hele kursuslitteraturen.

 

Den mundtlige eksamen består af en diskussion af den skriftlige opgave, hvor eksaminatorerne kan rejse både case-relaterede samt generelle spørgsmål. Der stilles spørgsmål rettet til hver studerende, for at sikre lige muligheder for at deltage.

 

Diskussionen varer 10-12 minutter pr. studerende. Den resterende tid går til evaluering, bedømmelse og feedback til gruppen.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset anlægger en tværfaglig og case-baseret tilgang til at opnå forbrugerindsigt inden for et givent emne og/eller område, samt på baggrund heraf at kunne udlede egnede og velbegrundede ledelsesmæssige konsekvenser. Det gælder for eksempel i forhold til de udfordringer, virksomheder har med at ikke kun at efterleve deres finansielle målsætning, men også at gøre det på en måde hvor de miljømæssige og sociale konsekvenser tænkes ind.

 

Kurset træner den studerende i at kunne planlægge og gennemføre et forskningsprojekt, der undersøger en konkret case ved hjælp af de teorier, begreber og metoder, den studerende har lært på uddannelsen hidtil. Herunder vil den studerende komme til at anvende såvel kvalitative som kvantitative dataindsamlings- og analyse-metoder. Der vil være fokus på evnen til formulere, afgrænse, undersøge og analysere specifikke dimensioner af et case-problem, samt kritisk reflektere over og evaluere de valg, den studerende foretager gennem hele projektet. Det overordnede case-emne gives af underviseren. Med udgangspunkt i denne case forventes de studerende, for eksempel, at reflektere over hvordan de stigende krav om bæredygtighed, behovet for digitalisering og lignende relevante samfundstendenser påvirker deres case analyse.

 

Projektarbejdet ledsages af en række forelæsninger og workshops, der er designet til at lede den studerende igennem hele forskningsprocessen fra forskningsspørgsmål og dataindsamling til dataanalyse og projektrapport.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen består i en blanding af forelæsninger, workshops, og gruppearbejde.
Feedback i undervisningen
Studerende modtager mundtlig eller skriftlig feedback på deres fem-siders forskningsforslag. Derudover vil der være mundtlig eller skriftlig feedback tl studenterbidrag gennem hele processen under de planlagte workshops. Det forventes, at de studerende tager aktiv del i at give hinanden konstruktiv feedback og på denne måde også øger værdien af egen læring.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger og workshops 72 timer
Forberedelse til forelæsninger og workshops 90 timer
Obligatorisk opgave 40 timer
Projektarbejde 190 timer
Eksamensforberedelse 20 timer
Foreløbig litteratur
  • Arnould, E. J. and Price, L. L. (1993) River Magic: Extraordinary Experience and the Extended Service Encounter, Journal of Consumer Research, 20(1), pp. 24–45
  • Belk, Russell W, Fischer, Eileen, and Kozinets, Robert V. (2013). Qualitative Consumer & Marketing Research. London: SAGE.
  • Brinkmann, & Kvale, S. (Red.). (2018). Doing Interviews (Second edition.). SAGE. Kapitel 4
  • Caruana, R. (2007). A sociological perspective of consumption morality, Journal of Consumer Behaviour, 6(5), pp. 287–304.
  • Ehn, B. & Löfgren, O. (2017). At analysere det oversete. I: P. Tanggaard Andersen & M. Hviid Jacobsen (red.), Kultursociologi og kulturanalyse (s. 137-162). Hans Reitzels Forlag
  • Elo, S. & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), pp. 107-115
  • Jackson, T. (2005). Motivating Sustainable Consumption. A review of evidence on consumer behaviour and behavioural change. Page 19 - 41
  • Lewis, Philip, and Adrian Thornhill. Methodological choice: the use of a quantitative, qualitative or mixed methods research design. In Research Methods for Business Students, 8th Edition. Pearson Education UK, 2012. s.165-173
  • Rienecker & Jørgensen. (2022) Den Gode Opgave. Samfundslitteratur. 6. udgave. Kapitel 1, s .21-42 + kapitel 5
  • Schaeffer, N. C., & Dykema, J. (2015). Surveys: Question Wording and Response Categories. International Encyclopedia of the Social &
    Behavioral Sciences: Second Edition (Second Edition, Vol. 23). Elsevier
  • Seawright, J. & Gerring, J. 2008. Case Selection Techniques in Case Study Research. Political Research Quarterly. 61(2). Pp. 294-308
  • Sutton, R.I. & Staw, B.M., 1995. What Theory is Not. Administrative Science Quarterly, 40(3), s.371–384
  • Tranfield, D., Denyer, D., Smart, P., 2003. Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review. Br. J. Manag. 14 (3), 207e222
  • Wright, P.M., 2015. Rethinking “Contribution.” Journal of Management, 41(3), s.765–768
  • Østergaard, P., & Jantzen, C. (2000). Shifting Perspectives in Consumer Research: From Buyer Behaviour to Consumption Studies. I S. C. Beckmann, & R. H. Elliott (red.), Interpretive Consumer Research: Paradigms, Methodologies and Applications (s. 9-23). Handelshøjskolens Forlag
Sidst opdateret den 24-06-2024