Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Være i stand til at formulere et forskningsspørgsmål, der
trækker på et eller flere af de væsentlige teoretiske områder, der
har været/bliver arbejdet med på studiet
- Være i stand til at udvælge og anvende passende kvalitative og
kvantitative dataindsamlingsmetoder med det formål at indsamle
primære data til analyse af det valgte forskningsspørgsmål
- At udvise teoretisk forståelse af forbrugeradfærd og kultur, og
anvende denne forståelse i analysen af de indsamlede primære data,
og baseret herpå - at generere relevant forbruger indsigt i en
specifik case kontekst
- At kunne vurdere fordele og ulemper ved anvendelse af de
respektive teorier og metoder med henblik på at forstå og besvare
forskningsspørgsmålet i en specifik case kontekst
- At kunne præsentere et klart og sammenhængende akademisk
argument for hele opgavens fremgangsmåde, fra valg af relevante
metoder og teorier, over analyse, til formidling og diskussion af
analysens konklusioner
|
Forudsætninger for indstilling til prøven
(aktiviteter i undervisningsperioden) |
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der afleveres et forskningsforslag på max. 5 sider pr. gruppe.
Dette skal godkendes af kursuskoordinatoren og/eller
lærer/vejleder. Forskningsforslaget skal godkendes for at kunne
aflevere den skriftlige eksamensopgave og gå til den mundtlige
prøve.
|
Prøve/delprøver |
Forbrugerindsigt i praksis: Caseanalyse:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 25 sider |
|
Alle gruppestørrelser har samme antal max sider
(25 normalsider) |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
1) For projekter, hvor en eller
flere af gruppemedlemmerne modtager en karakter på 00 eller
derunder, skal den eller disse studerende inden re-eksamen aflevere
en revideret version af projektet.
2) For grupper, hvor alle medlemmer får en karakter på 00 eller
derunder, anses det samlede projekt for uacceptabelt. Inden
re-eksamen skal den skriftlige opgave revideres og forbedres.
3) Hvis en studerende har deltaget i udarbejdelsen af den
skriftlige opgave, men har været syg/fraværende ved den mundtlige
eksamen, tager syge/omprøven udgangspunkt i den oprindelige
gruppeaflevering (som gen-afleveres).
Ved grupper på 1-2 personer, er varigheden af den mundtlige eksamen
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse. Diskussionen varer tilsvarende
længere.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen tager sit udgangspunkt i gruppeopgaven,
men bygger på hele kursuslitteraturen.
Den mundtlige eksamen består af en diskussion af den skriftlige
opgave, hvor eksaminatorerne kan rejse både case-relaterede
samt generelle spørgsmål. Der stilles spørgsmål rettet
til hver studerende, for at sikre lige muligheder for at
deltage.
Diskussionen varer 10-12 minutter pr. studerende. Den
resterende tid går til evaluering, bedømmelse og feedback til
gruppen.
I tilfælde hvor der er givet dispensation til grupper på 1-2
personer, er varigheden af den mundtlige eksamen 20 min. pr.
studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse.
Diskussionen varer tilsvarende
længere.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset anlægger en tværfaglig og case-baseret tilgang til at
opnå forbrugerindsigt inden for et givent emne og/eller område,
samt på baggrund heraf at kunne udlede egnede og velbegrundede
ledelsesmæssige konsekvenser. Det gælder for eksempel i forhold til
de udfordringer, virksomheder har med at ikke kun at efterleve
deres finansielle målsætning, men også at gøre det på en måde hvor
de miljømæssige og sociale konsekvenser tænkes ind.
Kurset træner den studerende i at kunne planlægge og gennemføre
et forskningsprojekt, der undersøger en konkret case ved hjælp af
de teorier, begreber og metoder, den studerende har lært på
uddannelsen hidtil. Herunder vil den studerende komme til at
anvende såvel kvalitative som kvantitative dataindsamlings- og
analyse-metoder. Der vil være fokus på evnen til formulere,
afgrænse, undersøge og analysere specifikke dimensioner af et
case-problem, samt kritisk reflektere over og evaluere de valg, den
studerende foretager gennem hele projektet. Det overordnede
case-emne gives af underviseren. Med udgangspunkt i denne case
forventes de studerende, for eksempel, at reflektere over hvordan
de stigende krav om bæredygtighed, behovet for digitalisering og
lignende relevante samfundstendenser påvirker deres case
analyse.
Projektarbejdet ledsages af en række forelæsninger og workshops,
der er designet til at lede den studerende igennem hele
forskningsprocessen fra forskningsspørgsmål og dataindsamling til
dataanalyse og projektrapport.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen består i en blanding af
forelæsninger, workshops, og gruppearbejde. |
Feedback i undervisningen |
Studerende modtager mundtlig eller skriftlig
feedback på deres fem-siders forskningsforslag. Derudover vil der
være mundtlig eller skriftlig feedback tl studenterbidrag gennem
hele processen under de planlagte workshops. Det forventes, at de
studerende tager aktiv del i at give hinanden konstruktiv feedback
og på denne måde også øger værdien af egen læring. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger og workshops |
72 timer |
Forberedelse til forelæsninger og workshops |
90 timer |
Obligatorisk opgave |
40 timer |
Projektarbejde |
190 timer |
Eksamensforberedelse |
20 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Arnould, E. J. and Price, L. L. (1993) River Magic:
Extraordinary Experience and the Extended Service Encounter,
Journal of Consumer Research, 20(1), pp. 24–45
- Belk, Russell W, Fischer, Eileen, and Kozinets, Robert V.
(2013). Qualitative Consumer & Marketing Research. London:
SAGE.
- Brinkmann, & Kvale, S. (Red.). (2018). Doing Interviews
(Second edition.). SAGE. Kapitel 4
- Caruana, R. (2007). A sociological perspective of consumption
morality, Journal of Consumer Behaviour, 6(5), pp. 287–304.
- Ehn, B. & Löfgren, O. (2017). At analysere det oversete. I:
P. Tanggaard Andersen & M. Hviid Jacobsen (red.),
Kultursociologi og kulturanalyse (s. 137-162). Hans Reitzels
Forlag
- Elo, S. & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content
analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), pp.
107-115
- Jackson, T. (2005). Motivating Sustainable Consumption. A
review of evidence on consumer behaviour and behavioural change.
Page 19 - 41
- Lewis, Philip, and Adrian Thornhill. Methodological choice: the
use of a quantitative, qualitative or mixed methods research
design. In Research Methods for Business Students, 8th Edition.
Pearson Education UK, 2012. s.165-173
- Rienecker & Jørgensen. (2022) Den Gode Opgave.
Samfundslitteratur. 6. udgave. Kapitel 1, s .21-42 + kapitel 5
- Schaeffer, N. C., & Dykema, J. (2015). Surveys: Question
Wording and Response Categories. International Encyclopedia of the
Social &
Behavioral Sciences: Second Edition (Second Edition, Vol. 23).
Elsevier
- Seawright, J. & Gerring, J. 2008. Case Selection
Techniques in Case Study Research. Political Research Quarterly.
61(2). Pp. 294-308
- Sutton, R.I. & Staw, B.M., 1995. What Theory is Not.
Administrative Science Quarterly, 40(3), s.371–384
- Tranfield, D., Denyer, D., Smart, P., 2003. Towards a
methodology for developing evidence-informed management knowledge
by means of systematic review. Br. J. Manag. 14 (3), 207e222
- Wright, P.M., 2015. Rethinking “Contribution.” Journal of
Management, 41(3), s.765–768
- Østergaard, P., & Jantzen, C. (2000). Shifting Perspectives
in Consumer Research: From Buyer Behaviour to Consumption Studies.
I S. C. Beckmann, & R. H. Elliott (red.), Interpretive Consumer
Research: Paradigms, Methodologies and Applications (s. 9-23).
Handelshøjskolens Forlag
|