2024/2025 BA-BMECO1003U Lineær algebra og matematisk analyse
English Title | |
Linear Algebra and Mathematical Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøven i faget består af to delprøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I kurset tages sigte på at ruste de studerende til flere af de kompetenceområder, der er centrale for moderne matematisk økonomi. Matematikken som udtryksmiddel/sprog udbygges, og der fokuseres på forskellige bevisteknikker. På samme måde spiller træning i brug og forståelse af forskellige typer ræsonnementer en gennemgående og vigtig rolle i kurset. For den lineære algebra opbygges hele teorien for, hvordan n lineære ligninger med n ubekendte løses. Undervejs ses en lang række anvendelser af teorien – både inden for matematikken i sig selv, men også på konkrete økonomiske problemer. I analysedelen er hovedsigtet at vise, hvordan en funktion af flere variable kan optimeres – både ved helt frie variable og under bibetingelser. I den forbindelse berøres analytiske metoder, der har en lang række anvendelser i såvel matematik som i økonomi.
Konkret kan de studerende
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger med øvelser. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved øvelsestimerne indgår de studerende i
konstruktiv dialog med instruktoren og der gives feedback som
kommentarer og forbedringsforslag til de udarbejdede løsninger.
Ved øvelsestimer med opgavegennemgang er der mulighed for at sammenligne egne løsningstilgange med de løsninger, der fremstilles i plenum. Der er desuden mulighed for selv at bidrage til den fælles opgaveløsning og at få feedback på dette bidrag. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lærebog : Knut Sydsæter ( 2010 8. udgave eller senere ):
Matematisk Analyse Bind 1, Gyldendal Akademisk
Udvalgte kapitler fra Johansen, M. W. & Kragh-Sørensen, H (2021) : Invitation til Matematikkens Videnskabsteori. Samfundslitteratur |