2024/2025 BA-BMECO1280U Statistiske Modeller
English Title | |
Statistical Models |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal vil kursets afslutning være i
stand til at :
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kendskab til matematik, statistik og sandsynlighedregning som opnået gennem de to første år af HA(mat)-studiet | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Indhold i faget er primært regressionsmodeller med én responsvariabel, med hovedeksemplerne lineære normalfordelingsmodeller og generaliseret lineære modeller for binomialfordelte eller poissonfordelte data. Desuden gennemgås log-lineære modeller for kategoriske data. De forklarende variable kan være enten kontinuerte eller klassificerede eller en blanding af begge dele. De klassiske modeller i multipel regression, variansanalyse og kovariansanalyse, gennemgås sammen med den nødvendige normalfordelingsteori. I tilfældet med diskret respons gennemgås de hertil svarende modeller sammen med teorien for generaliserede lineære modeller og asymptotiske likelihoodmetoder. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og øvelser med brug af det statistiske programmeringssprog 'R'. | ||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
I løbet af kurset vil studerende, der løser
opgaver, kunne få feedback på deres arbejde ifm
øvelsesundervisningen ved at deltage aktivt i undervisningen.
Den ugentlige kontortid kan anvendes til at få afklaret spørgsmål om pensum og til at få hjælp til de ugentlige opgaver. Studerende vil få feedback på den skriftlige eksamensopgave ifm den mundtlige eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
John Fox: Applied Regression Analysis and Generalized Linear Models (Sage, 3. udgave), kapitel 1-15 samt supplerende noter |