2024/2025 BA-BMECV1801U Beslutningsteoretiske modeller og metoder
English Title | |
Decision theory - models and methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
MEC Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
matematik, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-10-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Den studerende skal ved afslutningen af faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Kendskab til mikroøkonomi svarende til
"intermediate" niveau.
Kurset indeholder en del matematik, men der er ingen specifikke forudsætninger, idet de fleste af de matematiske værktøjer har de studerende lært i gymnasiet. Dog, hvis kurset også skal være sjovt, skal den studerende kunne lide matematik. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kurset består af følgende fire dele:
• Multiple Criteria Decision Making (MCDM): her fokuseres på problemer, hvor en beslutningstager skal udvælge et eller flere alternativer baseret på bestemte kriterier. Eksempel: der bygges et nyt lufthavn, og flere grunde er til rådighed. Kriterierne er: 1) Prisen (kan fx afhænge af hvor langt grunden er fra motorvejen); 2) Et index, der fortæller hvor belastende lufthavnen på den konkrete grund vil være for naturen; 3) Et index, der estimerer hvor mange mennesker vil benytte lufthavnen på den konkrete grund. Denne del giver en introduktion til MCDM og præsenterer flere metoder til at udvælge det bedste alternativ.
• Forhandlingsteori (Bargaining Theory): Analyse af problemer, hvor to eller flere agenter forhandler. Eksempel: forhandling af lønniveauet eller prisen på et hus.
Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som forelæsninger og øvelser. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Mulighed for at tage en online quiz efter hvert
af de fire emner.
Gamle eksamensopgaver med besvarelser. Forum på canvas, hvor de studerende har mulighed for at få svar på spørgsmål og/eller feedback på ens besvarelse. Mulighed for at få personlig feedback ved at kontakte underviseren (fx aftale et møde). Nogen gange vil de studerende få mindre opgaver i løbet af forelæsninger, som gennemgås med det samme. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Roth, Sotomayor: Two-Sided Matching: A Study in Game-Theoretic Modeling and Analysis, kapitel 2,4.
Mas-Collell, Whinston, Green:
Osborne, Rubinstein: Barganing and markets, kapitel 2.
|