2024/2025 BA-BPROO1003U Ledelse af teams og processer
English Title | |
Teams and Process Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår, Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 19-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Kurset har til formål at øge de studerendes kendskab til teoretiske og praktiske aspekter af gruppedynamikker og ledelsesudfordringer i teambaseret projektarbejde. Dette inkluderer bl.a. et fokus på de social- og organisationspsykologiske processer, der udspiller sig på gruppeniveau, og på hvordan de kan ledes.
Under overskrifter som: gruppedynamikken, grupperoller og gruppers udvikling, konflikter i teams, psykodynamisk perspektiv på teams, selvledelse, stress og psykologisk tryghed, samt forandringsledelse vil de studerende blive introduceret til grundlæggende teorier om teams og ledelse af teams samt en række cases, som analyseres ved hjælp af teorierne.
Ud over teoretiske forelæsninger rummer faget en række konkrete procesøvelser og refleksionsmetoder, hvorigennem de studerende opnår erfaring med og indsigt i teams- og gruppedynamiske fænomener. Disse supplerer fagets teorier med konkrete, praktiske erfaringer og en del af øvelserne vil desuden rette sig mod de studerendes egne studiegrupper og dermed bIdrage til at udvikle og styrke disse.
Igennem hele faget vil der være fokus på teori, der favner den operationelle, praktiske litteratur såvel som den kritiske litteratur om emnerne. Dette inkluderer både primærlitteratur og oversigtsartikler. De studerende vil gennem teori, cases og procesøvelser blive trænet i at reflektere over samt lede team- og gruppedynamiske processer. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som et mix af forelæsninger og øvelseshold. Forelæsningerne fokuserer på det teoretiske pensum. Øvelsesholdene fokuserer dels på at træne anvendelsen af teorier til caseanalyse, dels på praktiske proces- og refleksionsøvelser. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Der er indlagt en prøveeksamen som led i undervisningen. Prøveeksamen er frivillig og bliver skriftligt bedømt med en vejledende karakter. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Cases: Der anvendes desuden 3 kortere cases, som vil kunne tilgås gratis |