2024/2025 BA-BPROO1004U Organisationsteori
English Title | |
Organizational Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår, Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 29-05-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er, at de studerende udvikler
evner som organisationsteoretikere og –analytikere, således at de
kan indgå som beslutningstagere, der kan transformere
organisationer. Centralt i faget står relationen mellem
organisationsteorier og cases, og det praktiske og
samarbejdsmæssige element ved at analyse og finde løsninger på
organisatoriske udfordringer. Dette er fulgt op af skriftlige og
mundtlige præsentationer med efterfølgende refleksion og feedback.
Til sammen er dette møntet på at øge de studerendes læring i
samspil med hinanden og med underviserne.
Ved fagets afslutning, skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget Organisationsteori præsenterer en række grundlæggende organisationsteorier. Teorierne giver de studerende en forudsætning for at forstå, hvordan organisationer fungerer, og hvilke temaer omkring motivation, ledelse, kultur, omverden m.m., der er relevante for organisationer. Ved hjælp af teorierne, skal vi løbende arbejde med at analysere en række cases for at finde ud af, hvilke udfordringer og problemer, disse organisationer kæmper med, og hvad vi kan gøre for at løse disse i en kompleks organisatorisk virkelighed, hvor mange hensyn influerer vores handlemuligheder.
Arbejdet med casene illustrerer, hvordan organisationsteorierne kan bringes i spil for kritisk at analysere udfordringer og dilemmaer, og hvordan de studerende kan bruge deres viden og tage lederskab i løsningen af problemer, således at der kan ske en potentiel transformation i organisationerne. I dette arbejde med at analysere og finde løsninger på organisatoriske udfordringer og dilemmaer, vil de studerende skulle arbejde systematisk og kreativt, og konstant forstå organisationer som værende daglige arbejdsplader for individer, centrale aktører samfundet, og enheder i dem selv, der skal fungere på deres egen præmisser. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af forelæsninger og dialogbaserede øvelser. I øvelserne er der specielt fokus på interaktion, studenteroplæg og gruppeøvelser med fokus på at analysere cases ved hjælp af fagets teorier. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Der gives direkte feedback til den studerende i forbindelse med aflevering af en prøvesynopsis undervejs på kurset. Her kommenteres på synopsernes indhold i forhold til fagets læringsmål. Derudover indgår feedback løbende som en del af diskussionen i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blau, P. M., & Scott, R. (2016 [1962]). The concept of formal organization. In J. M.
Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. ed., pp. 173–177). Boston, MA: Cengage Learning.
Taylor, F. W. (2016 [1911]). The principles of Scientific Management. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. ed., pp. 66-77). Boston, MA: Cengage Learning.
Scheuer, S. (2014). Human Relations-skolen. I: S. Vikkelsø & P. Kjær (Eds.), Klassisk og moderne organisationsteori (s. 67-90), Hans Reitzels Forlag.
Roethlisberger, F. J. (2011 [1941]).The Hawthorne Experiments. In: Classics of Organization Theory. J. M. Shafritz and J. S. Ott. Orlando, Harcourt. (s. 158-166).
Herzberg, F. (1968). "One more time: How do you motivate employees?" Harvard Business Review 46(1): 53-62.
Gulick, L. (2016 [1937]). Notes on the Theory of Organization In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. edition, pp. 84-92). Boston, MA: Cengage Learning.
Fayoll, H. (2016 [1916]). General Principles of Management. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. edition, pp. 53–65). Boston, MA: Cengage Learning.
Knudsen, C., & Vikkelsø, S. (2014). Contingencyteori. I: S. Vikkelsø & P. Kjær (Eds.), Klassisk og moderne organisationsteori (s. 137-156), Hans Reitzels Forlag. Artikel (19 sider):
Mintzberg, H. (1980). Structure in 5’s: A Synthesis of the Research on Organization Design. Management Science, 26(3), 322–341.
DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, 48(2), 147-154. (uddrag)
Meyer, J. W., & Rowan, B. (1977). Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 340–363. https://www.jstor.org/stable/2778293.
Schein, E. H. (1994). Organisationskultur og ledelse (2. udg.), (s. 8-34). Artikel (21 sider)
Mintzberg, H. (1975). "The manager's job: folklore and fact." Harvard Business Review, 53(4): 49-61.
Kotter, J. P. (2001). “What Leaders Really Do”. Harvard Business Review, 79(11), 85–97.
Weick, K., & Quinn, R. (1999). Organizational change and development. Annual Review of Psychology, 50(1), 361–386. |