English   Danish

2024/2025  BA-BPROO2070U  Netværk og projektledelse

English Title
Networks and Project Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår, Fjerde quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i Projektledelse
Kursusansvarlig
  • Søren Lund Frandsen - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 19-06-2024

Relevante links

Læringsmål
  • Forklare, analysere og diskutere hvordan sociale netværk påvirker projektledelse.
  • Udvælge og anvende teori fra pensum til at analysere konkrete problemstillinger.
  • Redegøre for og diskutere centrale begreber og teorier om netværk.
  • Kritisk reflektere over de forskellige teoriers muligheder og begrænsninger.
  • Formulere sig fagligt i et klart og korrekt sprog.
Prøve/delprøver
Netværk og projektledelse:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Essay
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis den studerende ikke har bestået den ordinære eksamen, skal denne enten indlevere et revideret eller et nyt essay.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den studerende skriver et essay ud fra en selvvalgt case, som analyseres og diskuteres med udgangspunkt i pensumlitteraturen.

Det centrale i essayet er den studerendes reflektioner over selvvalgte teorier og problemstillinger i faget, og vægten ligger primært på den studerendes diskussion og argumentation.

Essayet er således en mulighed for at demonstrere, i hvilken grad den studerende har tilegnet sig og opfylder fagets læringsmål.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget ”Netværk og projektledelse” introducerer de studerende til klassiske og nyere teorier om sociale netværk. Projektledelse indebærer ofte ledelse af sociale netværk, både inden for den enkelte organisation og på tværs af organisationers grænser. Derfor vil projekter ofte både trække på organisationers og projektlederes eksisterende sociale netværk og skabe nye sociale netværk. Vi gennemgår begreber som stærke og svage bånd, strukturelle huller, indlejring, homofili, små verdner og strukturelle folder og diskuterer begrebernes betydning for organisationer.
 Faget vil give de studerende værktøjer til at se sociale netværk som en ressource, som vi som projektledere må forstå og formå at anvende.

 

Undervisningen er tilrettelagt som dialogbaserede forelæsninger og workshops. Derudover bruger vi Peergrade til et peer-to-peer feedbackforløb, der afsluttes med gruppevejledning, hvor de studerende kan stille opklarende spørgsmål på baggrund af udkast til deres afsluttende essay.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen er tilrettelagt som dialogbaserede forelæsninger og workshops. Derudover bruger vi Peergrade til et peer-to-peer feedbackforløb, der afsluttes med gruppevejledning, hvor de studerende kan stille opklarende spørgsmål på baggrund af udkast til deres afsluttende essay.
Feedback i undervisningen
De studerende får feedback ifm. workshops, i et peergrade feedback forløb, i en vejledningsworkshop med underviser samt ifm. office hours.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse forelæsninger 98 timer
Undervisning 36 timer
Eksamen 72 timer
Foreløbig litteratur

Benton, R. A., Cobb, J. (2019). Eyes on the Horizon? Fragmented Elites and the Short-Term Focus of the American Corporation. American Journal of Sociology, 124(6), 1631-1684. 
Borgatti, S. P., Mehra, A., Brass, D. J., Labianca, G. (2009). Network Analysis in the Social Sciences. Science, 323, 892–895. 
Brown, J. S., P. Duguid (2001). Knowledge and Organization: A Social-Practice Perspective. Organization Science, 12(2), 198-213. 
Burt, R. S. (2005). Brokerage and closure: An Introduction to Social Capital. Oxford University Press. Chapter 1 (p. 10‐57) 
de Vaan, M., Stark, D. & Vedres, B. (2015). Game Changer: The Topology of Creativity. American Journal of Sociology, 120(4), 1144-1194 
Edling, C., B. Hobdari, T. Randøy ag S. Thomsen. (2012). Testing the “Old Boys’ Network”: Diversity and Board Interlocks in Scandinavia. I Kogut, B. (ed.).: The Small World of Corporate Governance. Cambridge, Mass.: MIT Press 
Granovetter, M. (1973). The Strength of Weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360‐1380
Granovetter, M. (1985). Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness. American Journal of Sociology, 91, 481-510 
Ingram, P. and P. Roberts. (2000). Friendship Among Competitors in the Sydney Hotel Industry. American Journal of Sociology, 106, 387‐423. 
Kogut, B. and G. Walker. (2001). The small Worlds of Germany and the Durability of National Networks. American Sociological Review, 66(3), 317-335. 
Mazzucato, M. (2014). The Entrepreneurial State. Debunking Public vs. Private Sector Myths. Anthem Press. Chapter 5. The state behind the iPhone.
McPherson, M., Smith-Lovin, L., Cook, J. M. (2001). Birds of a Feather: Homophily in Social Networks. Annual Review of Sociology, 27, 415-444 
Podolny, J. M. (2001). Networks as pipes and prisms of the market. American Journal of Sociology, 107(1): 33-60. 
Powell, W.W. (1990). Neither market, nor hierarchy: network forms of organization. In Cummings and Shaw (eds.): Research in Organizational Behavior: 295-336. 
Powell, W. W., White, D. R., Koput, K. W., Owen‐Smith, J. (2005). Network Dynamics and Field Evolution: The Growth of Interorganizational Collaboration in the Life Sciences. American Journal of Sociology, 110(4), 1132-1205 
Tasselli, S. (2015). Social Networks and Inter-professional Knowledge Transfer: The Case of Healthcare Professionals. Organization Studies: 1-32 
Vaarst Andersen, C. (2013). The problem of embeddedness revisited: collaboration and market types. Research Policy, 42, 139-148 
Vedres, B., Stark, D. (2010). Structural folds: Generative disruption in overlapping groups. American Journal of Sociology, 115(4), 1150-1190 
Waldstrøm, C., Henriksen, L. F. (2016). Netværksanalyse – en introduktion. Samfundslitteratur. Kapitel 2+3, 27-77 

Sidst opdateret den 19-06-2024