Læringsmål |
- redegøre for fagets teorier og diskutere teorierne i forhold
til empiriske eksempler.
- foretage en kritisk vurdering af forskellige teorier fra
pensum, alene og i forhold til andre teorier i pensum.
- anvende teori til at redegøre for og sammenligne forskellige
typer af projekt-baserede virksomheder og deres
organisationsstrukturer.
- anvende teori til at analysere og diskutere udfordringer og
muligheder ved at styre og lede virksomheder med forskellige typer
af projekter.
- anvende teori til at analysere og diskutere dilemmaer med at
udvikle innovationer, kompetencer og viden i organisationer med
mange projekter.
|
Prøve/delprøver |
Projektbaserede organisationer:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Udlevering af opgave |
Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt.
guidelines |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende skal med sin semestergruppe udarbejde en kort
synopsis (max. 5 sider) der danner udgangspunkt for dialogen til
den gruppebaserede eksamen.
Den mundtlige gruppeeksamen foregår som en dialog over
gruppens rapport og teorier fra pensum. I alt er 20
minutter allokeret per student.
Eksaminationen starter med at gruppen kan lægge ud med et oplæg
(maks. 2-3 minutter per studerende), fx om de centrale
spørgsmål, teorivalg i rapporten og alternative
teorier fra pensum at perspektivere jeres resultat i
rapporten med. Herefter træder eksaminator ind i dialogen med såvel
interne som eksterne vinkler. En intern vinkel betyder, at
rapporten diskuteres i lyset af de teorier eller analyser, den
indeholder. En ekstern vinkel betyder, at alternative teorier og
analyser fra pensum diskuteres, f.eks. at teorier stilles op mod
hinanden, eller at forskellige typer af projektbaserede
organisationer diskuteres grundet i pensum og jeres cases.
Læringsmålene guider dialogen. Herefter vil eksaminator og
bi-eksaminator votere og give en kort
feedback.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget har til formål at give de studerende viden om udfordringer
og dilemmaer i at organisere og styre mange projekter i en
virksomhed. På den ene side så implementerer virksomheder ofte
projekter for at muliggøre nyskabelse, innovation og
transformation, da de ofte gives autonomi at tænke nydt og
udvikle viden. På den anden side så skaber det en risiko for at
”reinvent the wheel”, hvis projekter er for autonome, hvilket
medfør en udfordring i at skabe kontinuerlig læring og
kompetenseudvikling. Dette fag dykker ned i organisatoriske
dilemmaer, f.eks., hvordan styrer og driver man en virksomhed som
består helt eller delvist af, mere eller mindre, autonome
projekter? Hvordan skaber man vidensintegration på tværs af
projekter og hvordan bygger man organisatoriske kompetencer til at
drive forskellige typer af projekter og sikre
innovationsskabelse?
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Blanding af lektioner, præsentationer, dialoger,
gruppebaserede dialoger og øvelser samt feedback til studerende
undervejs |
Feedback i undervisningen |
Kommentarer og feedback i forbindelse med
forelæsninger, mindre øvelser med feedback og kommentarer, samt
gruppebaserede øvelser og diskussioner med feedback. Der afvikles
en gruppebaseret prøveeksamen med kommentarer til gruppens
medlemmer. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
36 timer |
Forberedelse til undervisning |
110 timer |
Arbejde med projektrapport |
60 timer |
|