2024/2025  BA-BPROO2083U  Projektbaserede organisationer

Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår, Første quarter
Studienævnet for HA i Projektledelse
  • Sofia Pemsel - Institut for Organisation (IOA)
  • Innovation/Innovation
  • Projekt- og forandringsledelse/Project and change management
  • Blended learning
Sidst opdateret den 06-06-2024

• redegøre for fagets teorier og diskutere teorierne i forhold til empiriske eksempler.
  • foretage en kritisk vurdering af forskellige teorier fra pensum, alene og i forhold til andre teorier i pensum.
  • anvende teori til at redegøre for og sammenligne forskellige typer af projekt-baserede virksomheder og deres organisationsstrukturer.
  • anvende teori til at analysere og diskutere udfordringer og muligheder ved at styre og lede virksomheder med forskellige typer af projekter.
  • anvende teori til at analysere og diskutere dilemmaer med at udvikle innovationer, kompetencer og viden i organisationer med mange projekter.
Projektbaserede organisationer:
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 3-5
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.

Den studerende skal med sin semestergruppe udarbejde en kort synopsis (max. 5 sider) der danner udgangspunkt for dialogen til den gruppebaserede eksamen.

Den mundtlige gruppeeksamen foregår som en dialog over gruppens rapport og teorier fra pensum. I alt er 20 minutter allokeret per student.

Eksaminationen starter med at gruppen kan lægge ud med et oplæg (maks. 2-3 minutter per studerende), fx om de centrale spørgsmål, teorivalg i rapporten og alternative teorier fra pensum at perspektivere jeres resultat i rapporten med. Herefter træder eksaminator ind i dialogen med såvel interne som eksterne vinkler. En intern vinkel betyder, at rapporten diskuteres i lyset af de teorier eller analyser, den indeholder. En ekstern vinkel betyder, at alternative teorier og analyser fra pensum diskuteres, f.eks. at teorier stilles op mod hinanden, eller at forskellige typer af projektbaserede organisationer diskuteres grundet i pensum og jeres cases. Læringsmålene guider dialogen. Herefter vil eksaminator og bi-eksaminator votere og give en kort feedback.

Faget har til formål at give de studerende viden om udfordringer og dilemmaer i at organisere og styre mange projekter i en virksomhed. På den ene side så implementerer virksomheder ofte projekter for at muliggøre nyskabelse, innovation og transformation, da de ofte gives autonomi at tænke nydt og udvikle viden. På den anden side så skaber det en risiko for at ”reinvent the wheel”, hvis projekter er for autonome, hvilket medfør en udfordring i at skabe kontinuerlig læring og kompetenseudvikling. Dette fag dykker ned i organisatoriske dilemmaer, f.eks., hvordan styrer og driver man en virksomhed som består helt eller delvist af, mere eller mindre, autonome projekter? Hvordan skaber man vidensintegration på tværs af projekter og hvordan bygger man organisatoriske kompetencer til at drive forskellige typer af projekter og sikre innovationsskabelse?

Blanding af lektioner, præsentationer, dialoger, gruppebaserede dialoger og øvelser samt feedback til studerende undervejs
Kommentarer og feedback i forbindelse med forelæsninger, mindre øvelser med feedback og kommentarer, samt gruppebaserede øvelser og diskussioner med feedback. Der afvikles en gruppebaseret prøveeksamen med kommentarer til gruppens medlemmer.
Forelæsninger 36 timer
Forberedelse til undervisning 110 timer