2024/2025 BA-BPSYO1014U Organisering i et mikroperspektiv
English Title | |
Organization in a micro-perspective |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 16-12-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For at leve op til fagets mål skal den
studerende:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget har to selvstændige prøver:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette fag er, at de studerende oparbejder en grundlæggende forståelse for organiseringsprocesser i en organisatorisk hverdagskontekst.
Faget præsenterer grundlæggende organisationssociologiske teorier og perspektiver der bygger videre på faget organisationsteori ved at præsentere teorier der handler om mikro-orienterede organiseringsprocesser.
Efter en introduktion til faget og en kort præsentation af fagets metoder skal de studerende udarbejde selvvalgte cases. Valget af case kvalificeres på en workshop. Dernæst præsenteres syv teoretiske perspektiver. Ved den afsluttende eksamensopgave skal tre af de præsenterede teoretiske perspektiver bringes i spil i en analyse af den selvvalgte case.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget består af en række fysiske
undervisningsgange, der gennemgår fagets temaer med særlig fokus på
forståelsen af begreberne fra litteraturen og hvordan man kan bruge
teorierne i konkrete analyser. Hver undervisningsgang består af en
forelæsning (to lektioner) for hele holdet og en øvelse (to
lektioner), hvor holdet er delt op i to mindre hold.
Udover forelæsninger og øvelser er der to workshops, hvor der gives vejledning og feedback på de to eksamensopgaver. De studerende inddeles i grupper, som opfordres til løbende at lave skriftlige hjemmeopgaver. På den måde lærer de studerende mere, ligesom opgaverne gør det muligt for underviserne at tilpasse undervisningen til de studerendes forståelse af stoffet. Grupperne får på skift ansvaret for forskellige opgaver i en dialogbaseret holdundervisning. Ved undervisningens start laver vi en plan for de studerendes præsentationer, så de kan planlægge deres arbejde. Præmissen er, at jo mere aktive de studerende er i både forberedelsen og undervisningen, jo mere lærer de. Udarbejdelsen af de to eksamensopgaver er en integreret del af undervisningen og støttes med vejledning og feedback i studiegrupperne. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback er en integreret del af undervisningen.
De studerende får feed-back gennem deres gruppe-oplæg i
undervisningen, de samme oplæg giver også underviserne feedback om
de studerendes forståelse af stoffet. Der er også indlagt to
workshops, hvor de studerende får vejledning og feedback på deres
første eksamensopgave. Til den sidste eksamensopgave gives
mundtligt feedback efter fremlæggelsen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|