English   Danish

2024/2025  BA-BPSYO1104U  Økonomisk psykologi

English Title
Behavioural Economics I

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Bo Christensen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Forbrugeradfærd/Customer behaviour
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
  • Økonomi/Economics
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 24-06-2024

Relevante links

Læringsmål
For at bestå faget skal den studerende, opfylde følgende læringsmål. At kunne:
  • Identificere empiriske cases, der er relevante i forhold til fagets tematikker, teorier og begreber, og som indeholder en samfundsrelevant problemstilling.
  • Udspecificere de adfærdsøkonomiske problematikker og deres årsager i relevante cases.
  • Definere begreber samt forklare og klassificere fagets teorier og forklaringsmodeller.
  • Udvælge og anvende begreber samt teorier fra faget til at analysere relevante empiriske fænomener for hvordan individers, gruppers eller virksomheders økonomiske beslutningstagning er blevet påvirket af psykologiske faktorer.
  • Udvælge og anvende begreber samt teorier fra faget til at designe fagligt begrundede tiltag der gennem påvirkning af psykologiske faktorer skal kunne influere individers, gruppers eller virksomheders økonomiske beslutningstagning i forhold til en selvvalgt case der indeholder en samfundsrelevant problemstilling.
  • Forklare sammenhænge og forskelle mellem fagets begreber, teorier og forklaringsmodeller.
  • Kritisk reflekter over teoriernes styrker og begrænsninger samt hvordan økonomisk beslutningstagning fungerer på forskellige niveauer (fra individ til virksomhed).
  • Formulerer sine faglig argumenterer konkret og tydeligt med aktiv begrebsanvendelse ud fra de alment gældende krav til videnskabelig argumentation.
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 1
Obligatoriske hjemmeopgaver
Obligatorisk aktivitet: 2 timers online multiple choice opgave. Aktiviteten vil stille den studerende overfor 30 spørgsmål med relation til fagets to første temaer. Testen afholdes via Canvas i fagets fællesmappe. Der vil være skriftlig feedback på prøven individuelt gennem canvas.
Prøve/delprøver
Økonomisk- og kognitionspsykologi:
Prøvens ECTS 11
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 3-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Forside, indholdsfortegnelse og reference liste tæller ikke med i denne opgaves antal sider eller anslag.
Opgavetype Essay
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) To eksaminatorer og en ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Afhængig af feedback givet ved den ordinære eksamen kan kravene til det bearbejdede essay ved syge/omprøven være:

• Forbedring af case valg eller case præsentation i forhold til de kritikpunkter der blev rejst ved den ordinære eksamen skal inkorporeres i den nye aflevering. Dette kan betyde at gruppen eller den studerende i særlige tilfælde skal finde en ny case og dermed skrive et nyt essay.

• Forbedring af kritikpunkter i forhold til teorivalg rejst ved den ordinære eksamen skal inkorporeres i den nye aflevering. Dette kan betyde at teorier skal fjernes/tilføjes og at afsnit i afleveringen skal korrigeres.

• Forbedring af essayets argumentationer i forhold til kritikpunkter der blev rejst ved den ordinære eksamen angående begrebsanvendelse og argumentationsrækker skal inkorporeres i den nye aflevering. Dette kan betyde at begreber og argumentationsrækker skal fjernes/tilføjes og at pågældende afsnit i afleveringen skal korrigeres.

• Forbedring af essayets diskussion eller konklusion i forhold til de kritikpunkter som er blevet rejst ved den ordinære eksamen skal inkorporeres i den nye aflevering.

Ved sygdom til den ordinære eksamen genindleveres samme uredigeret opgave til re-eksamen.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Gældende forhold omkring eksamensessay for integreret eksamen med kognitionspsykologi:

 

Den studerendes gruppe skal ud fra et overordnet emme identificere en konkret selvvalgt case med en samfundsrelevant problemstilling som skal danne grundlaget for designet af et løsningstiltag med selvvalgte teorier og begreber fra fagenes pensum og en videre argumentation for hvordan disse selvvalgte teorier og begreber er blevet anvendt i designet af løsningstiltaget.

 

De studerende skal igennem argumentationen påvise hvordan de selvvalgte teorier og begreber kan have en effekt på enten virksomheders eller individers økonomiske beslutningstagning i forhold til den selvvalgte case.

 

Essayet skal indeholde teorier og begreber fra økonomisk psykologi og kognitionspsykologi.

 

Det overordnede emne for gruppeessayet er angivet i eksamensopgavedokumentet, der uploades til økonomisk psykologis fællesmappe på canvas i løbet af semesteret.

 

Eksaminationen afholdes i en dialog form og tager udgangspunkt i gruppens essay ud fra de givne læringsmål. Øvrige tematikker, teorier eller begreber indenfor pensum i fagene økonomisk psykologi og kognitionspsykologi kan også blive inddraget i eksaminationen.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagets indhold

 

Hvor det i traditionelle økonomiske modeller antages, at beslutningstagere handler fuldstændig logisk og ikke er underlagt nogen knaphed på beslutningskompetencer, idet de forudsættes at kunne maksimere deres nytte, profit, mm. så antager økonomiske psykologer (eller ”behavioral economists”) at beslutningstagere vil være begrænset rationelle og derfor ofte træffer fejlagtige beslutninger.

 

Således skal vi i faget økonomisk psykologi bl.a. diskutere psykologen Amos Tversky og Daniel Kahnemans række af eksperimenter, hvor de viser, at personer ofte træffer beslutninger, som afviger fra økonomernes ”rationalitets-norm” og i stedet begår systematiske fejlskøn. Vi skal i forlængelse heraf se nærmere på, hvorledes en række konkrete beslutninger i virksomheder, i grupper og hos den enkelte beslutningstagere let påvirkes af sådanne biasses og andre kognitive begrænsninger.

 

Gennem disse teoretikere og deres teorier skal vi igennem semesteret analysere en række cases for at udvikle vores faglig og praktiske forståelse af hvordan forskellige psykologiske faktorer opstår og kan påvirke den økonomiske beslutningstager. Hertil skal vi i nogle af disse cases forsøge at forstå hvordan man kunne have undgået de udfordringer, dilemmaer og samfundsmæssige problematikker som disse faktorer skabet for den/de økonomiske beslutningstagere samt øvrige samfund.

 

Foruden de fælles cases vil der også blive arbejdet med selvvalgte cases som de studerende selv er motiveret til at analyserer for hvordan psykologiske faktorer bliver anvendt til at påvirke en økonomiske beslutningstager. Arbejdet med casene skal illustrere og opbygge faglig viden hos den studerende om hvordan adfærdsøkonomisk teori kan anvendes systematisk til at analysere datamateriale kritisk og fagligt argumenterer for hvordan økonomiske beslutninger påvirkes af psykologiske faktorer.

 

Denne viden skal i fagets endelige eksamensprojekt anvendes aktivt af de studerende til selv at designe løsningstiltag på samfundsrelevant problemstillinger, relateret til økonomiske beslutninger, som de studerende selv udvælger og tager lederskab for.

 

For at opbygge denne faglig viden vil vi i tema 1 begynde med at forstå, hvordan kognitive begrænsninger hos beslutningstagere bestemmer, hvorledes økonomiske beslutninger bliver til på individ og gruppe niveau.

 

I tema 2 søger vi med udgangspunkt i dual proces-teorien at forstå, hvorledes samspillet mellem affektive og kognitive faktorer påvirker beslutningstageres evner til at træffe økonomiske beslutninger.

 

I tema 3 diskuteres hvorledes traditionelle styringsmekanismer i virksomheden nogle gange bryder sammen på grund af irrationelle beslutninger hos ledende individer eller grupper. Hertil diskuteres det, hvordan en virksomheds medarbejdere motiveres til at udføre forskellige opgaver fra henholdsvis et økonomisk og psykologisk perspektiv. Dette gøres i kombination med teorier fra tidligere temaområder i faget – særligt prospektteorien.  

 

I tema 4 diskuteres, hvordan læring både på individ niveau og på gruppe niveau påvirker økonomisk beslutningstagning. Dette gøres i kombination med teorier fra tidligere temaområder i faget – særligt prospektteorien, dual proces-teorien og heuristik & bias programmet.

 

Fagets fire temaer:

1. Økonomisk beslutningstagning og individet

2. Økonomisk beslutningstagning og emotioner

3. Organisationen, individet og økonomisk beslutningstagning

4. Individets læring og økonomiske beslutningstagning

 

Undervisningsform

Undervisningen søger at anvende forskellige undervisningsformer. Således er der både online forelæsninger, øvelseshold, e-learning, og projektarbejde.

 

Faget afvikles primært som en forelæsningsrække med i alt 11 to-lektioners forelæsninger. I tilknytning til forelæsningsrækken er der en øvelsesrække af to-lektioner for hver forelæsning, hvor de studerende i teams af 4-5 studerende skal arbejde med at lave opgaver i form af mindre case analyser med fagets teorier fra de fire tematikker. 

Beskrivelse af undervisningsformer
Storholds forelæsninger, whitebord øvelser og e-læringsmaterialer i form af quizzes samt korte videoer som uddyber nogle af områderne fra storholds forelæsningerne.
Feedback i undervisningen
Feedback i undervisningen vil foregå på følgende måder:

Som peer to peer, hvor de studerende vil give hinanden feedback på hinandens skriftlige og mundtlige præsentationer via et standardiseret feedbackskema.
Som underviser til studerende i forbindelse med skriftlige og mundtlige præsentationer.

Feedback fra underviser vil afhængig af kontekst enten være på individ eller gruppeniveau via digital eksamen, feedback sessioner eller video.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 22 timer
Øvelser 22 timer
Forberedelse til forelæsninger 95 timer
Forberedelse til øvelser 80 timer
Foreløbig litteratur

Hovedbog:

 

Knudsen, C. (2011), Økonomisk psykologi: Adfærdsøkonomiske perspektiver på virksomhedens organisering, økonomiske grænser og identitet, København: Samfundslitteratur

 

Litteraturlisten uploades på CBS CANVAS senest 2 uger før semesterstart

Sidst opdateret den 24-06-2024