2024/2025 BA-BPSYO1203U Organisationsteori
English Title | |
Organization Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er, at de studerende udvikler
evner som organisationsteoretikere og –analytikere, således at de
kan indgå som beslutningstagere, der kan transformere
organisationer. Centralt i faget står relationen mellem teori og
cases, og det praktiske og samarbejdsmæssige element ved at analyse
og finde løsninger. Dette er fulgt op af skriftlige eller mundtlige
præsentationer med efterfølgende refleksion og feedback. Til sammen
er dette møntet på at øge de studerendes læring i samspil med
hinanden og med underviserne. Fagets læringsmål består i at kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 2
Obligatoriske
hjemmeopgaver
De studerende skal to gange i løbet af semestret aflevere et obligatorisk skriftligt produkt i grupper. Produkterne er udformet således, at de studerende trænes i at udarbejde en klar organisationsanalyse. Afleveringerne i grupper fungerer som en forberedelse til den endelig skriftlige eksamen og begge opgaver skal være godkendt for at den studerende kan indstilles til den afsluttende eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget Organisationsteori præsenterer en række grundlæggende organisationsteorier. Teorierne giver de studerende en forudsætning for at forstå, hvordan organisationer fungerer, og hvilke temaer omkring motivation, ledelse, kultur, omverden m.m., der er relevante for organisationer. Ved hjælp af teorierne, skal vi løbende arbejde med at analysere en række cases for at finde ud af, hvilke udfordringer og problemer, disse organisationer kæmper med, og hvad vi kan gøre for at løse disse i en kompleks organisatorisk virkelighed, hvor mange hensyn influerer vores handlemuligheder.
Arbejdet med casene illustrerer, hvordan organisationsteorierne kan bringes i spil for kritisk at analysere udfordringer og dilemmaer, og hvordan de studerende kan bruge deres viden og tage lederskab i løsningen af problemer, således at der kan ske en potentiel transformation i organisationerne. I dette arbejde med at analysere og finde løsninger på organisatoriske udfordringer og dilemmaer, vil de studerende skulle arbejde systematisk og kreativt, og konstant forstå organisationer som værende daglige arbejdsplader for individer, centrale aktører samfundet, og enheder i dem selv, der skal fungere på deres egen præmisser. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en blanding af
storholdsforelæsninger og undervisning på mindre øvelseshold. På
øvelsesholdene er der fokus på workshopaktiviter, hvor cases
gennemgåes og efterfølgende skal udforskes og analyseres vha.
fagets teorier.
Via fagets to obligatoriske skriftlige øvelser gennemgår de studerende et træningsforløb, hvor der er fokus på forskellige skriveaktiviteter og eksamenstræning. Målet hermed er at forbedre de studerenes skrivefærdigheder, samt der forståelse af eksamensformen. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Efter hver aflevering af de obligatoriske
aktiviteter vil de studerende modtage gruppevis feedback på dette
arbejde, særligt med henblik på, hvordan afleveringen honorerer
fagets læringsmål.
|
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Blau, P. M., & Scott, R. (2016 [1962]). The concept of formal organization. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. ed., pp. 173–177). Boston, MA: Cengage Learning.
Taylor, F. W. (2016 [1911]). The principles of Scientific Management. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. ed., pp. 66-77). Boston, MA: Cengage Learning.
Roethlisberger, F. J. (2011 [1941]).The Hawthorne Experiments. I: Classics of Organization Theory. J. M. Shafritz and J. S. Ott. Orlando, Harcourt. (s.158-166).
Herzberg, F. (1968). "One more time: How do you motivate employees?" Harvard Business Review 46(1): 53-62.
Gulich, L. (2016 [1937]). Notes on the Theory of Organization In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. edition, pp. 84-92). Boston, MA: Cengage Learning.
Fayoll, H. (2016 [1916]). General Principles of Management. In J. M. Shafritz, J. S. Ott, & Y. S. Jang (Eds.), Classics of Organization Theory (8. edition, pp. 53–65). Boston, MA: Cengage Learning.
Knudsen, C., & Vikkelsø, S. (2014). Contingencyteori. I: S. Vikkelsø & P. Kjær (Eds.), Klassisk og moderne organisationsteori (s. 137-149 – uddrag af kapitel), Hans Reitzels Forlag.
Mintzberg, H. (1980). Structure in 5’s: A Synthesis of the Research on Organization Design. Management Science, 26(3), 322–341.
Schein, E. H. (1994). Organisationskultur og ledelse (2. udg.), (s. 8-34).
DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, 48(2), 147-154. NB: I skal kun læse frem til og med side 154 – stop ved overskriften ”Predictors of isomorphic change”.
Meyer, J. W., & Rowan, B. (1977). Institutionalized Organizations: Formal Structure as Myth and Ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 340–363.
Kjær, P. & Thanning, M, (2014). Beslutningsteori. I: S. Vikkelsø & P. Kjær (Eds.), Klassisk og moderne organisationsteori (s. 91-101 – uddrag af kapitel), Hans Reitzels Forlag.
J. G. March & J. P. Olsen (2008) Skraldespandsmodeller af beslutningstagen i organisationer. I J. G. March, Fornuft og forandring – ledelse i en verden beriget med uklarhed, (s. 107-140), København, Forlaget Samfundslitteratur.
Weick, K., & Quinn, R. (1999). Organizational change and development. Annual Review of Psychology, 50(1), 361–386.
Mintzberg, H. (1975). "The manager's job: folklore and fact." Harvard Business Review, 53(4): 49-61.
Kotter, J. P. (2001). “What Leaders Really Do”. Harvard Business Review, 79(11), 85–97.
Kärreman, D. (2014). Critical Management Studies. I: S. Vikkelsø & P. Kjær (Eds.), Klassisk og moderne organisationsteori (s. 343-358): Hans Reitzels Forlag.
Sveningsson, S. and M. Larsson (2006). "Fantasies of Leadership: Identity Work." Leadership, 2(2): 203-224. |