English   Danish

2024/2025  BA-BPSYO1204U  Socialpsykologi

English Title
Social Psychology

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Christian Dyrlund Wåhlin-Jacobsen - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisational behaviour/Organisational behaviour
  • Sociologi/Sociology
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 20-11-2024

Relevante links

Læringsmål
De studerende skal ved prøven kunne:
  • Redegøre for og forklare grundlæggende socialpsykologiske begreber.
  • Anvende socialpsykologiske teorier til at analysere individuelle og sociale fænomener.
  • Kritisk diskutere styrker og svagheder i socialpsykologiske teorier i relation til en konkret problemstilling.
  • Demonstrere passende akademiske skrivefærdigheder, herunder korrekt brug af referencer, tydelig argumentation og korrekt anvendelse og definition af fagets begreber.
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden)
Antal obligatoriske aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i studieordningen): 1
Obligatoriske hjemmeopgaver
Gruppeopgave med feedback. Max 10 sider.
Prøve/delprøver
Socialpsykologi:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Essay
Udlevering af opgave Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer og Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget præsenterer grundlæggende socialpsykologiske perspektiver og teorier, der udforsker samspillet og den gensidige påvirkning mellem individet og dets sociale omverden. Der fokuseres på, hvordan menneskers adfærd, tænkemåder, følelser og holdninger påvirkes af det sociale samspil i de grupper, de indgår i og af de samfundsmæssige forhold, de lever under. Faget har særligt fokus på mennesker i en social og organisatorisk kontekst.

 

Faget præsenterer gruppeteorier og teorier om forskellige slags social påvirkning, som berører beslutningsprocesser, samarbejde, problemløsning og lederskab. Endvidere diskuteres socialpsykologisk forskning om konformitet og lydighed, og den relative betydning af personlighed og situation for adfærd. Vigtige socialpsykologiske begreber som roller, normer, holdninger, grupper, konflikter og attribution vil blive gennemgået. Etiske og empiriske problemstillinger indenfor fagets område inddrages løbende.

 

Faget behandler både teorier og temaer fra den klassiske psykologiske socialpsykologi og fra den mere sociologiske socialpsykologi. Den klassiske psykologiske socialpsykologi indeholder bl.a. temaer om, hvordan grupper presser de enkelte medlemmer til konformitet og ensartet adfærd, og hvordan grupper producerer stereotype opfattelser og fordomme om andre grupper. Indenfor sociologisk socialpsykologi behandles socialkonstruktionistisk-inspirerede temaer, som er karakteriseret ved et fokus på hvordan menneskers tænke- og handlemåde præges af de sociale forhold, de lever under i en bestemt kultur og historisk periode. Indenfor dette perspektiv arbejdes der med, hvordan vores identitet er socialt konstrueret, og hvordan man kan tale om at mennesket har flere identiteter. Endelig præsenterer faget også metoder anvendt indenfor socialpsykologien, herunder specifikke socialpsykologiske metoder, som er blevet udviklet i forbindelse med studier af gruppedynamiske processer. Selvom fagets mål er at øge de studerendes viden om socialpsykologi, trækkes der i faget paralleller til virksomhedspraksis og organisatoriske fænomener for at demonstrere hvordan socialpsykologiske fænomener er fundamentet for meget af vores interaktion med andre mennesker, og derved en væsentlig faktor for at kunne skabe positiv udvikling i virksomheder.

Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsninger og øvelseshold
Feedback i undervisningen
1) Feedback i dette fag gives på den 10-siders gruppeopgave, som stilles af underviserne undervejs i undervisningsforløbet. Grupperne modtager feedback på opgaven fra både underviser og en anden gruppe. De studerende trænes således i at give og modtage feedback til/fra hinanden.

2) Derudover modtager den enkelte studerende også skriftlig feedback på sit essay efter den skriftlige eksamen.

3) Endelig gives der feedback som en del af de almindelige undervisningsdiskussioner, der foregår på øvelsesholdene. På øvelsesholdene arbejder de studerende med konkrete spørgsmål til pensum, øvelser eller case-opgaver i mindre grupper, som efterfølgende diskuteres og opsamles i plenum med underviseren. Her er der løbende dialog mellem studerende og underviser, hvor det er muligt for de studerende at opklare forståelsesspørgsmål til pensum.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 18 timer
Øvelser 16 timer
Læsning af pensum 102 timer
Forberedelse og udarbejdelse af eksamensbesvarelse 45 timer
Udarbejdelse af gruppeopgave 25 timer
Foreløbig litteratur

(ændringer kan forekomme - endelig pensumliste fremgår af lektionsplanen, der uploades inden semesterstart)

 

  • Burr, V. (1995). What is Social Constructionism? Chap.1 in An Introduction to Social Constructionism, Routledge Publ. London, s. 1-27 (27 sider)
  • Coutu (2009). Why Teams Don’t Work. Harvard Business Review, 87(5), s.98-105 (7 sider)
  • Chapman (2006). Anxiety and defective decision making: an elaboration of the groupthink model. Management Decision, 44(10), s. 1391-1404 (14 sider)
  • De Dreu & Beersma (2005). Conflict in organizations: Beyond effectiveness and performance. European Journal of Work and Organizational Psychology, 14(2), s. 105-117 (13 sider)
  • Edwards, D. (1999). Emotion Discourse. Culture & Psychology, 5(3), 271-291 (21 sider).
  • Gergen (1994). Self narration in social life. Chap. 8 in Realities and relationships: Soundings in social construction, Cambridge Harvard University Press, s. 185-209 (25 sider)
  • Gittell, J. H. (2006). Relational coordination: Coordinating work through relationships of shared goals, shared knowledge and mutual respect. Relational Perspectives in Organizational Studies: A Research Companion, s. 74–94 (21 sider)
  • Goodfriend, W. (2015): Does intergroup contact work to reduce prejudice? In Taking Sides: Clashing Views in Social Psychology 5th edition, McGraw-Hill, s. 203-215 (12 sider)
  • Haslam & Reicher (2012). Contesting the “Nature” Of Conformity: What Milgram and Zimbardo’s Studies Really Show. PLOS Biology, 10(11), s. 1-4 (4 sider)
  • Kuschel, R & Zand, F. (2007). Fordomme og stereotyper, Frydenlund, s.19-28, 43-48, 84-94 (25 sider)
  • Manning, P., & Smith, G. (2009). Symbolic Interactionism. In A. Elliot (Ed.), The Routledge Companion to Social Theory. (pp. 37–55). Taylor & Francis. (19 sider)
  • Meng, A., Borg, V., & Clausen, T. (2019). Enhancing the social capital in industrial workplaces: Developing workplace interventions using intervention mapping. Evaluation and Program Planning, 72, 227–236. (10 sider)
  • Mikkelsen, E. N., & Humle, D. M. (2020). Dynamics of Overt and Covert Conflict in Organizations: The Power of Organizational Identity. Group & Organization Management, s. 45(6), s. 768–807 (39 sider)
  • Myers, D., Abell, J., & Sani, F. (2021). Introducing Social Psychology. I: Myers, D., Abell, J., & Sani, F. Social Psychology, Third European Edition, s. 1-20 (20 sider)
  • Myers, D., & Twenge, J. (2016). Prejudice: Disliking Others. I: Myers, D., & Twenge, J. Social Psychology, 12th Edition, s. 254-295 (42 sider)
  • Myers, D., & Twenge, J. (2019). Group Influence. I: Myers, D., & Twenge, J. Social Psychology, 13th Edition, s. 201-236 (36 sider)
  • Myers, D., & Twenge, J. (2022). Conformity and Obedience. I: Myers, D., & Twenge, J. Social Psychology, 14th Edition, s. 134-165 (32 sider)
  • Olesen K., Thoft, E., Hasle, P., og Kristensen, T. (2008). Hvad er virksomhedens sociale kapital. Kap. 3 i Virksomhedens sociale kapital. Hvidbog. Arbejdsmiljørådet/NFA, s. 25-58 (34 sider).
  • Rogers (2011). What is Social Psychology? I: Social Psychology, Open University Press, s. 1-30 (30 sider)
  • Sinding, K., Kreitner, R., Waldstrøm, C., & Kinicki, A. (2018a). Group dynamics. I: Sinding, K., Kreitner, R., Waldstrøm, C., & Kinicki, A.: Organisational Behaviour, Sixth Edition, McGraw-Hill. S. 223-234+236-244 (21 sider)
  • Sinding, K., Kreitner, R., Waldstrøm, C., & Kinicki, A. (2018b). Teams and teamwork. I: Sinding, K., Kreitner, R., Waldstrøm, C., & Kinicki, A.: Organisational Behaviour, Sixth Edition, McGraw-Hill. S. 253-281 (29 sider)
  • Tajfel, H. & Turner, J. C. (1979): An integrative theory of intergroup conflict. I: W. G. Austin, S. Worchel (eds.), Psychology of Intergroup Relations, s. 33-47 (15 sider).
  • Wetherell, M., & Maybin, J. (1996). The distributed self: A social constructionist perspective. In R. Stevens (Ed.), Understanding the Self, SAGE, s. 219-238 + s. 266-272 (27 sider)
  • Wetherell, M., Stiven, H., & Potter, J. (1987). Unequal egalitarianism: A preliminary study of discourses concerning gender and employment opportunities. British Journal of Social Psychology, 26(1), 59-71 (13 sider)
  • Willig, C. (2008). From recipes to adventures. Chapter 1 in Introducing qualitative research in psychology, McGraw Hill Open University Press, s. 1-14 (14 sider).

 

I alt 550 sider

Sidst opdateret den 20-11-2024