2024/2025 BA-BPSYO1732U Kvalitative metoder
English Title | |
Qualitative Research Methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 24-06-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||
|
||||||
Prøve/delprøver | ||||||
Faget har fælles prøver med | ||||||
BA-BPSYO1531U | ||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||
Fagets formål er, at de studerende får indsigt i og en vis erfaring med kvalitative undersøgelsesmetoder, så de selvstændigt kan gennemføre en empirisk undersøgelse, herunder vurdere metoders relevans og kritisk reflektere over konsekvenserne af deres metodevalg. Faget vil fortrinsvis introducere de grund-læggende kvalitative dataindsamlingsmetoder: Det individuelle forskningsinterview, fokusgruppe interviewet, observation og analyse af dokumenter og tekster.
Faget strækker sig over et semester og indeholder tolv undervisningsgange. Tre af disse er forelæsninger for hele årgangen (LA-hold á 2 lektioner) og de øvrige ni undervisningsgange er øvelseshold (XA og XB) med 3 lektioner pr. undervisnings-gang. Den første undervisningsgang (LA) er en generel introduktion til faget Kvalitative Metoder, og i de 2 øvrige LA-forelæsninger er fokus på koblinger mellem Kvalitative Metoder og Arbejds- og Ledelsespssykologi og med en underviser fra hvert fag.
På øvelsesholdene (XA og XB) vil de studerende blive introduceret til kvalitative forsknings-designs, kvalitative dataindsamlingsmetoder samt kvalitetskriterier for kvalitative metoder. Der lægges i undervisningen vægt på:
Faget Kvalitative Metoder er forbundet med faget Arbejds- og ledelsespsykologi i et integreret eksamensprojekt, hvor konkrete arbejds- og ledelsespsykologiske problemstillinger undersøges empirisk ved brug af kvalitative metoder i praksis. Fagene udprøves samlet i en individuel mundtlig eksamen på baggrund af det integrerede projekt, som udarbejdes i grupper af 3-4 studerende. |
||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||
tilstedeværelsesundervisning, oplæg fra underviser og øvelser/workshops i grupper. | ||||||
Feedback i undervisningen | ||||||
Feedback foregår på Feedback Workshops, der er
koordineret med faget i Arbejds- og Ledelsespsykologi.
|
||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||
|
||||||
Foreløbig litteratur | ||||||
Endelig lektionsplan med oversigt over pensum uploades til Canvas i starten af august måned.
Følgende grundbog skal anskaffes: Justesen, L., & Mik-Meyer, N. (2010). Kvalitative metoder i organisations-og ledelsesstudier. Hans Reitzels Forlag
Der skal ikke indkøbes kompendium til faget. Alle tekster ud over grundbog bliver tilgængelige på Canvas.
|