English   Danish

2024/2025  BA-BPSYO2301U  Digitalisering og organisering

English Title
Digitization and organization

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Ursula Plesner - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 20-11-2024

Relevante links

Læringsmål
For at leve op til kursets mål skal den studerende kunne
  • diskutere forholdet mellem digitalisering og organisering med udgangspunkt i fagets litteratur
  • selvstændigt definere og analysere en problemstilling inden for et af fagets temaer
  • udvælge og anvende litteratur, der er passende i forhold til problemstillingen
  • argumentere og reflektere over valg og fravalg af fagets begreber i case-analysen og dermed demonstrere overblik over sammenhænge mellem perspektiver og begreber fra faget
  • selvstændigt reflektere over muligheder og begrænsninger i forbindelse med digitalisering
Prøve/delprøver
Digitalisering og organisering:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 2-3
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Mundtlig eksamen på baggrund af skriftligt produkt. Eksamen tager udgangspunkt i den afleverede synopsis om en selvvalgt case, der belyses gennem to perspektiver fra kursets litteratur. 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Digitale teknologier ændrer arbejdsprocesser og arbejdsopgaver i organisationer. Det har betydning for menneskelige relationer, organisatoriske forhold og økonomiske beslutninger. Dette kursus tager udgangspunkt i HA(psyks) grundfagligheder, og belyser forholdet mellem digitale teknologier og organisering inden for temaerne automatisering og AI, ledelse, organisationsstruktur, samarbejde og sociale relationer på arbejdspladsen og HR.. Muligheden for at arbejde tværfagligt med teorier om digitalisering og teknologi i relation til grundlæggende fagligheder fra HA(psyk) programmet i relation til en digitaliseringscase relaterer til Nordic Nine værdien om ’deep business knowledge in a broad context’.

 

Kurset tager afsæt i Nordic Nine (NN) for at udvikle de faglige såvel som transformative kompetencer hos de studerende. Gennem kurset lægges der vægt på at give de studerende et fagligt fundament, der gør dem i stand til at anvende viden om digitalisering i en bred organisatorisk kontekst. Digitalisering er en af ​​de store transformative kræfter i samfundet. Med afsæt i NN6 om kritisk tænkning og konstruktivt samarbejde lægger kurset op til nuancerede diskussioner af digitale teknologiers muligheder og begrænsninger, hvorved de studerendes evne til at tænke kritisk trænes. Undervejs inddrager vi case eksempler, der præsenterer de studerende for etiske dilemmaer og menneskelige udfordringer i forbindelse med digitale teknologier og brug af data (hvilket relaterer til NN2 om at være analytisk og nysgerrig i forhold til ambiguitet). På dette kursus lærer de studerende at tænke på digitalisering som et organisatorisk fænomen, der kan formes af menneskelige aktører som dem selv, når de bliver en del af arbejdsstyrken (hvilket relaterer til NN3 og NN7). Således kan de bidrage til at sikre, at digitaliseringen styres, så den bliver en del af en løsning på samfundsmæssige og humanitære udfordringer frem for en ny udfordring.

 

Kurset er bygget op af en forelæsningsrække med inddragelse af de studerende samt øvelser, hvor de studerende skal deltage aktivt i undervisningen. Det relaterer til NN6, der sigter på at træne konstruktivt samarbejde. 

 

I løbet af kurset afholdes to workshops, som skal understøtte de studerende i deres arbejde med at udfærdige deres skriftlige eksamensopgave og forberede dem til den mundtlige eksamen. Formålet med den første workshop er at hjælpe de studerende med at finde en tema/case og lave en problemformulering, der falder inden for fagets tematikker. Formålet med den anden workshop er at understøtte de studerendes arbejde med to teoretiske perspektiver, der kan informere og berige problemformuleringen, samt at diskutere analysedesign mv.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, øvelser, og workshops.
Feedback i undervisningen
Der gives feedback på studenter-bidrag både via peer feedback på øvelser og i forbindelse med workshops. Desuden er der indbygget feedback i den obligatoriske online test, og der gives vejledning i forbindelse med eksamensopgaven.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 30 timer
Workshops (inkl forberedelse) 13 timer
Øvelser 9 timer
Online test 1 timer
Synopsis og eksamen 40 timer
Læsning af pensum 130 timer
Yderligere oplysninger

 

 

Foreløbig litteratur

Grundbog: 

 

Plesner, U., & Husted, E. (2019). Digital Organizing - Revisiting Themes in Organization Studies. Red Globe/Macmillan International, London. (kap. 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10)

 

Bogkapitler (gøres tilgængelige på CANVAS):

 

O’Neil, C. (2017). Weapons of Math Destruction - How big data increases inequality and threatens democracy. Random House, UK: Penguin Books. (Introduction & chapter 1 + 6)

 

Turco, C.J (2016) The Conversational Firm – Rethinking Bureaucracy in the Age of Social Media. University of Columbia Press. (Intro & chapter 1.)

 

Artikler

 

Agger Nielsen, J., Elmholdt K., & Noesgaard, M. (2020). Ledelse af digital transformation: Erfaringer fra et kommunalt digitaliseringsinitiativ. Samfundslederskab i Skandinavien, 35(6), 423-442.

 

Nielsen, J. A., Elmholdt, K. T., & Noesgaard, M. S. (2023). Leading digital transformation: A narrative perspective. Public Administration Review https:/​/​doi.org/​10.1111/​puar.13721

 

Fleming, P. (2019). Robots and Organization Studies: Why Robots Might Not Want to Steal Your Job. Organization Studies, 40(1), 23-38.  https:/​/​doi.org/​10.1177/​0170840618765568

 

Jarrahi, M. H., Lutz, C., & Newlands, G. (2022). Artificial intelligence, human intelligence and hybrid intelligence based on mutual augmentation. Big Data & Society, 9(2). https:/​/​doi.org/​10.1177/​20539517221142824

 

Jarrahi MH, Newlands G, Lee MK, et al. (2021) Algorithmic management in a work context. *Big Data & Society, 8*(2), 1–14.  https:/​/​doi.org/​10.1177/​20539517211020332

 

Justesen, L., & Plesner, U. (2018) Fra skøn til algoritme: Digitaliseringsklar lovgivning og automatisering af administrativ sagsbehandling, Tidsskrift for Arbejdsliv, 20(3), pp. 9–23. 

 

Justesen, L., & Plesner, U. (2023). Visibility Management: New Managerial Work in Digitalized Organizations. Management (Paris, France: 1998), 26(3), 36–51.  https:/​/​doi.org/​10.37725/​mgmt.2023.7748

 

Larson, L., & DeChurch, L. (2020) Leading teams in the digital age: Four perspectives on technology and what they mean for leading teams. Leadership Quarterly, 31(1).  https:/​/​doi.org/​10.1016/​j.leaqua.2019.101377

 

Lammi, I. (2021). Automating to control: The unexpected consequences of modern automated work delivery in practice. Organization, 28(1), 115-131.  https:/​/​doi.org/​10.1177/​1350508420968179

 

Lynn, T., Rosati, P., Conway, E., Curran, D., Fox, G., O’Gorman, C. (2022). Infrastructure for Digital Connectivity. In: Digital Towns. Palgrave Macmillan, Cham.

 

McAfee, & Brynjolfsson (2017). Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future. W.W. Norton & Company. Chapter 13. Are companies passé? (Hint: No). W.W. Norton & Company. 301-328.

 

Martin, K., & Freeman, R. E. (2003). Some Problems with Employee Monitoring. Journal of Business Ethics43(4), 353–361.  https:/​/​doi.org/​10.1023/​A:1023014112461

 

Plesner, U., & Raviola, E. (2016). Digital technologies and a changing profession. Journal of Organizational Change Management29(7), 1044–1065. https:/​/​doi.org/​10.1108/​JOCM-09-2015-0159

 

Raisch, S., & Krakowski, S. (2021) ‘Artificial Intelligence and Management: The Automation-Augmentation Paradox’. The Academy of Management Review, 46(1), 192–210. https:/​/​doi.org/​10.5465/​2018.0072

 

Rhymer, J. (2023). Location-Independent Organizations: Designing Collaboration Across Space and Time. Administrative Science Quarterly68(1), 1–43.  https:/​/​doi.org/​10.1177/​00018392221129175

Stark, D., & Pais, I. (2020) Algorithmic Management in the Platform Economy, Sociologica 14(3), 47-72.  https:/​/​doi.org/​10.6092/​issn.1971-8853/​12221

 

Van Alstyne, M. W., Parker, G. G., & Choudary, S. P. (2016). Pipelines, Platforms, and the New Rules of Strategy. In Harvard business review (Vol. 94, Issue 4, pp. 54). Harvard Business School Publishing Corporation.

 

Zuboff, S. (1985). Automatefin-fonnate: The two faces of intelligent technology. Organizational Dynamics14(2), 5–18.  https:/​/​doi.org/​10.1016/​0090-2616(85)90033-6

 

 

Selvvalgt litteratur

Hver studerende skal selv finde 50 siders litteratur, som de skal opgive og bruge til eksamen. Max 20 sider må være genbrug fra et tidligere fag på studiet.

 

 

 

Sidst opdateret den 20-11-2024