2024/2025 BA-BPSYO2301U Digitalisering og organisering
English Title | |
Digitization and organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 20-11-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at leve op til kursets mål skal den
studerende kunne
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Digitale teknologier ændrer arbejdsprocesser og arbejdsopgaver i organisationer. Det har betydning for menneskelige relationer, organisatoriske forhold og økonomiske beslutninger. Dette kursus tager udgangspunkt i HA(psyks) grundfagligheder, og belyser forholdet mellem digitale teknologier og organisering inden for temaerne automatisering og AI, ledelse, organisationsstruktur, samarbejde og sociale relationer på arbejdspladsen og HR.. Muligheden for at arbejde tværfagligt med teorier om digitalisering og teknologi i relation til grundlæggende fagligheder fra HA(psyk) programmet i relation til en digitaliseringscase relaterer til Nordic Nine værdien om ’deep business knowledge in a broad context’.
Kurset tager afsæt i Nordic Nine (NN) for at udvikle de faglige såvel som transformative kompetencer hos de studerende. Gennem kurset lægges der vægt på at give de studerende et fagligt fundament, der gør dem i stand til at anvende viden om digitalisering i en bred organisatorisk kontekst. Digitalisering er en af de store transformative kræfter i samfundet. Med afsæt i NN6 om kritisk tænkning og konstruktivt samarbejde lægger kurset op til nuancerede diskussioner af digitale teknologiers muligheder og begrænsninger, hvorved de studerendes evne til at tænke kritisk trænes. Undervejs inddrager vi case eksempler, der præsenterer de studerende for etiske dilemmaer og menneskelige udfordringer i forbindelse med digitale teknologier og brug af data (hvilket relaterer til NN2 om at være analytisk og nysgerrig i forhold til ambiguitet). På dette kursus lærer de studerende at tænke på digitalisering som et organisatorisk fænomen, der kan formes af menneskelige aktører som dem selv, når de bliver en del af arbejdsstyrken (hvilket relaterer til NN3 og NN7). Således kan de bidrage til at sikre, at digitaliseringen styres, så den bliver en del af en løsning på samfundsmæssige og humanitære udfordringer frem for en ny udfordring.
Kurset er bygget op af en forelæsningsrække med inddragelse af de studerende samt øvelser, hvor de studerende skal deltage aktivt i undervisningen. Det relaterer til NN6, der sigter på at træne konstruktivt samarbejde.
I løbet af kurset afholdes to workshops, som skal understøtte de studerende i deres arbejde med at udfærdige deres skriftlige eksamensopgave og forberede dem til den mundtlige eksamen. Formålet med den første workshop er at hjælpe de studerende med at finde en tema/case og lave en problemformulering, der falder inden for fagets tematikker. Formålet med den anden workshop er at understøtte de studerendes arbejde med to teoretiske perspektiver, der kan informere og berige problemformuleringen, samt at diskutere analysedesign mv. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, øvelser, og workshops. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
Der gives feedback på studenter-bidrag både via peer feedback på øvelser og i forbindelse med workshops. Desuden er der indbygget feedback i den obligatoriske online test, og der gives vejledning i forbindelse med eksamensopgaven. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Grundbog:
Plesner, U., & Husted, E. (2019). Digital Organizing - Revisiting Themes in Organization Studies. Red Globe/Macmillan International, London. (kap. 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10)
Bogkapitler (gøres tilgængelige på CANVAS):
O’Neil, C. (2017). Weapons of Math Destruction - How big data increases inequality and threatens democracy. Random House, UK: Penguin Books. (Introduction & chapter 1 + 6)
Turco, C.J (2016) The Conversational Firm – Rethinking Bureaucracy in the Age of Social Media. University of Columbia Press. (Intro & chapter 1.)
Artikler:
Agger Nielsen, J., Elmholdt K., & Noesgaard, M. (2020). Ledelse af digital transformation: Erfaringer fra et kommunalt digitaliseringsinitiativ. Samfundslederskab i Skandinavien, 35(6), 423-442.
Nielsen, J. A., Elmholdt, K. T., & Noesgaard, M. S. (2023). Leading digital transformation: A narrative perspective. Public Administration Review. https://doi.org/10.1111/puar.13721
Fleming, P. (2019). Robots and Organization Studies: Why Robots Might Not Want to Steal Your Job. Organization Studies, 40(1), 23-38. https://doi.org/10.1177/0170840618765568
Jarrahi, M. H., Lutz, C., & Newlands, G. (2022). Artificial intelligence, human intelligence and hybrid intelligence based on mutual augmentation. Big Data & Society, 9(2). https://doi.org/10.1177/20539517221142824
Jarrahi MH, Newlands G, Lee MK, et al. (2021) Algorithmic management in a work context. *Big Data & Society, 8*(2), 1–14. https://doi.org/10.1177/20539517211020332
Justesen, L., & Plesner, U. (2018) Fra skøn til algoritme: Digitaliseringsklar lovgivning og automatisering af administrativ sagsbehandling, Tidsskrift for Arbejdsliv, 20(3), pp. 9–23.
Justesen, L., & Plesner, U. (2023). Visibility Management: New Managerial Work in Digitalized Organizations. Management (Paris, France: 1998), 26(3), 36–51. https://doi.org/10.37725/mgmt.2023.7748
Larson, L., & DeChurch, L. (2020) Leading teams in the digital age: Four perspectives on technology and what they mean for leading teams. Leadership Quarterly, 31(1). https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2019.101377
Lammi, I. (2021). Automating to control: The unexpected consequences of modern automated work delivery in practice. Organization, 28(1), 115-131. https://doi.org/10.1177/1350508420968179
Lynn, T., Rosati, P., Conway, E., Curran, D., Fox, G., O’Gorman, C. (2022). Infrastructure for Digital Connectivity. In: Digital Towns. Palgrave Macmillan, Cham.
McAfee, & Brynjolfsson (2017). Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future. W.W. Norton & Company. Chapter 13. Are companies passé? (Hint: No). W.W. Norton & Company. 301-328.
Martin, K., & Freeman, R. E. (2003). Some Problems with Employee Monitoring. Journal of Business Ethics, 43(4), 353–361. https://doi.org/10.1023/A:1023014112461
Plesner, U., & Raviola, E. (2016). Digital technologies and a changing profession. Journal of Organizational Change Management, 29(7), 1044–1065. https://doi.org/10.1108/JOCM-09-2015-0159
Raisch, S., & Krakowski, S. (2021) ‘Artificial Intelligence and Management: The Automation-Augmentation Paradox’. The Academy of Management Review, 46(1), 192–210. https://doi.org/10.5465/2018.0072
Rhymer, J. (2023). Location-Independent Organizations: Designing Collaboration Across Space and Time. Administrative Science Quarterly, 68(1), 1–43. https://doi.org/10.1177/00018392221129175 Stark, D., & Pais, I. (2020) Algorithmic Management in the Platform Economy, Sociologica 14(3), 47-72. https://doi.org/10.6092/issn.1971-8853/12221
Van Alstyne, M. W., Parker, G. G., & Choudary, S. P. (2016). Pipelines, Platforms, and the New Rules of Strategy. In Harvard business review (Vol. 94, Issue 4, pp. 54). Harvard Business School Publishing Corporation.
Zuboff, S. (1985). Automatefin-fonnate: The two faces of intelligent technology. Organizational Dynamics, 14(2), 5–18. https://doi.org/10.1016/0090-2616(85)90033-6
|