Læringsmål |
Efter at have gennemgået faget skal den
studerende kunne:
- Demonstrere overblik over, samt en viden om de forskellige
begreber, metoder, teorier og modeller, der er omfattet af
pensum
- Udvise generel indsigt i de grundlæggende forudsætninger bag
begreber, metoder, teorier og modeller samt i hvilke
beslutningssituationer disse kan og skal benyttes
- Identificere og analysere erhvervsøkonomiske problemstillinger
med baggrund i en bevidst og velargumenteret opstilling af
forudsætninger og brug af fagets begreber, metoder, teorier og
modeller
- Udarbejde et kvalificeret grundlag for beslutninger vedrørende
erhvervsøkonomiske problemstillinger ved brug af fagets begreber,
metoder, teorier og modeller
- Præsentere og formidle både analyser og beslutningsgrundlag med
hensyn til erhvervsøkonomiske problemstillinger
|
Prøve/delprøver |
Erhvervsøkonomi og
forretningsforståelse:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Der må max. være 2-4 studerende i en gruppe.
Omfang af det skriftlige produkt er max. 15 sider. |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen
(DE), når prøven starter |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Ved syge/omprøven skal den studerende genaflevere
casebesvarelsen individuelt. Den studerende kan foretage ændringer
i den oprindelige casebesvarelse i forbindelse med genaflevering,
såfremt den studerende ønsker dette. Den eventuelt ændrede
besvarelse skal fortsat overholde formatkrav vedrørende maksimalt
sideantal, maksimalt antal anslag pr. side samt
skriftstørrelse.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget bibringer dig den grundlæggende forståelse for
organisationers økonomiske beslutninger og forretningsmæssige
problemstillinger. Det sker ved, at du bibringes viden om de
grundlæggende erhvervsøkonomiske teorier, modeller og metoder, som
du efterfølgende bringer i anvendelse i praksisnære
problemstillinger. Derved udvikler du grundlæggende kompetencer og
forståelse for, hvordan virksomhederne kan anvende teorier,
modeller og metoder i deres økonomiske analyser og dermed til at
træffe økonomiske beslutninger i netop deres sammenhæng. Den viden
og de kompetencer udvikles med et forretningsmæssigt perspektiv,
der anerkender den bredere samfundsmæssige kontekst samt mulige
dilemmaer og udfordringer. Fagets læringsforløb giver dig mulighed
for i samarbejde med medstuderende at reflektere over for eksempel
teorier og modellers forudsætninger og kritisk anvende dem i
virksomhedsrelevante sammenhænge. Det gælder både i relation til
egen virksomhed og i forbindelse med læring gennem relevante
cases.
Indhold:
- Produktionsteori samt omkostningsteori og - estimation
(Produktionsfunktioner og begreber på kort og lang sigt,
Omkostningsfunktioner og begreber tilsvarende på kort og lang sigt,
elasticiteter og herunder særligt outputelasticiteter,
estimation)
- Efterspørgselsteori samt omsætningsteori og -estimation
(Nyttefunktioner, Efterspørgselsfunktioner og begreber,
Elasticiteter og herunder særligt pris-, krydspris- og
indkomstelasticiteter, estimation)
- Markedsstrukturer og konkurrencestrategier (De centrale
markedsformer med særlig vægt på monopolistisk konkurrence og
oligopol)
- Prisstrategier og erhvervsøkonomiske modeller (Prisstrategier
og mere komplekse modeller eksempelvis forenet produktion og
prisdiskrimination)
- Introduktion til strategi
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen udbydes både på on-campus-,
hybrid- og onlinehold. |
Feedback i undervisningen |
Aktiv deltagelse ved øvelser og
quizzer. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning (forelæsninger, øvelser, cases mm.) |
64 timer |
Forberedelse (videoer, quizzer og forberedelse til
eksamen) |
211 timer |
|