English   Danish

2024/2025  DIP-D1FMO5002U  Organisering i teori og praksis

English Title
The Theories and Practices of Organizing

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår, Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (1. del)
Kursusansvarlig
  • Emil Husted - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 23-05-2024

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende – med få eller ingen uvæsentlige mangler – kunne:
  • Udvise generel viden om klassiske og moderne organisationsteorier inden for temaer som f.eks. struktur, kultur, motivation, læring og ledelse.
  • Identificere og analysere relevante problemstillinger i specifikke cases baseret på udvalgte organisationsteorier.
  • Diskutere de antagelser, som ligger til grund for forskellige organisationsteorier, med henblik på at identificere disse teoriers muligheder og begrænsninger.
  • Opstille teoretisk informerede ræsonnementer for valg af problemløsningsmuligheder og hertil knyttede handlingsanvisninger.
  • Formulere sig i et præcist sprog og sammensætte valide argumenter i henhold til akademiske standarder.
Prøve/delprøver
Organisering i teori og praksis:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Opgavetype Rapport
Udlevering af opgave Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen (DE), når prøven starter
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til syge-/omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig stedprøve, vil sekretariatet give meddelelse om at syge-/omprøven afholdes som mundtlig stedprøve i stedet.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget demonstrerer hvordan organisering og ledelse kan iagttages fra forskellige teoretiske perspektiver fra struktur, kontekst og kommunikation til beslutninger, relationer og emergens. Faget vil – udover forelæsninger, øvelser og dialoger på CBS og online – engagere den studerende i den organisatoriske praksis, og styrke den studerendes evne til at forstå, udvikle og lede moderne organisationer fra styrelser til start-ups.

 

Indhold:

 

  • Virksomheden som mekanisk eller naturligt system
  • Organisatoriske strukturer
  • Ledelse og styringstænkning
  • Beslutningsmodeller
  • Organisationens kultur og værdier
  • Planlagte og emergerende udviklingsprocesser

 

De studerende vil i løbet af faget blive bedt om kontinuerligt at reflektere over de antagelser, som ligger til grund for forskellige organisationsteorier. Her vil de bl.a. diskutere, hvad en given teori forstår ved ordet ’organisation’, og hvad den antager, at et ’menneske’ er for en størrelse. Dette leder automatisk til en diskussion af teoriernes etiske fundament og deres forståelse af god ledelse. Faget indeholder ydermere et gennemgående fokus på akademisk argumentation, og de studerende vil løbende blive trænet i at opbygge valide argumenter bestående af påstand, belæg og hjemmel.

 

De studerende trænes derudover i at identificere forskellige organisationsteoriers blinde vinkler. Her skal de beskrive, hvad man kan og ikke kan analysere med en given teori. Igennem forskellige former for peer-feedback får de studerende desuden mulighed for at hjælpe hinanden med at styrke denne kompetence. 

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen udbydes både på on-campus-, hybrid- og onlinehold.
Feedback i undervisningen
Den studerende modtager feedback i løbet af undervisningen.
Studenterarbejdstimer
Undervisning (forelæsninger, øvelser, cases mm.) 30 timer
Forberedelse (videoer, quizzer og forberedelse til eksamen) 108 timer
Sidst opdateret den 23-05-2024