2024/2025 DIP-DFINO1036U Corporate Finance
English Title | |
Corporate Finance |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-04-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Fagets overordnede mål er at give de studerende
solide kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere
og håndtere de komplekse finansieringsmæssige udfordringer som
virksomheder møder i praksis. Fagets fokus er på at bibringe de
studerende indsigt i finansiel teori med umiddelbar relevans for
selskabers økonomifunktion, og gøre dem i stand til at diskutere og
udarbejde konkrete anbefalinger vedrørende selskabers valg af
finansieringsstruktur.
Ambitionen er at forankre en fundamental viden om finansieringsteoriens begreber, modeller, metoder og værktøjer hos de studerende. |
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
Der stilles i løbet af semesteret 3 online quizzer, der hver består af en række multiple choice spørgsmål. Disse online quizzer udgør tilsammen den obligatoriske aktivitet i faget, der skal godkendes, før man kan indskrives til eksamen. Godkendelse forudsætter, at mindst 70% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Spørgsmålene besvares individuelt. Såfremt disse quizzer ikke godkendes samlet, gives den studerende mulighed for at deltage i en afsluttende multiple choice quiz, der skal godkendes, for at man kan indskrives til eksamen. Godkendelse forudsætter, at mindst 70% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget bygger videre på 1. semesters faget Portfolio Analysis.
Det er nemlig porteføljeinvestorernes afkastkrav, der skaber
selskabernes kapitalomkostning, og investorernes vægtning af aktier
og obligationer er identisk med virksomhedernes kapitalstruktur,
blot set fra den anden side af markedet.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning med online elementer.
Undervisningen er tilrettelagt som en forelæsningsrække bestående af i alt 40 undervisningstimer. Hver undervisningsgang er centreret om nogle udvalgte kapitler i lærebogen eller artikelsamlingen. Det tilsigtes at skabe et overblik over fagets teori samt at forklare vanskeligt tilgængelige passager på en så let forståelig måde som muligt. Der vil blive inddraget eksempler fra praksis, hvor det findes relevant, og der vil være mulighed for, at de studerende kan byde ind med egne erfaringer. Undervisningen vil omfatte et antal øvelser inden for faget som i høj grad vil fungere som eksamensforberedende undervisning. Øvelserne vil træne de studerende i at anvende den tilegnede teori på konkrete problemstillinger. Der stilles løbende i semesteret et antal online quizzes, der samlet udgør en obligatorisk aktivitet. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
De studerende får i løbet af kurset adgang til 3
multiple choice-quizzer på CBS Canvas, der giver feedback på
svarmulighedsniveau. Dvs. den studerende får at vide hvorfor svaret
er forkert. Under ”General answer comments” ud for hver enkelt
spørgsmål i quizzen, vil de studerende efterfølgende få mulighed
for at se løsninger og forklaringer til løsninger. Dette giver de
studerende mulighed for at forstå hvordan det enkelte spørgsmål
skulle have været besvaret.
Herudover indeholder faget en række øvelsestimer, hvor de studerende har mulighed for at løse hjemmeopgaver inden timerne. I øvelsestimerne gennemgår vi sammen opgavesættet, så de studerende får mulighed for at diskutere udregningsmetode og opklare tvivlsspørgsmål. Undervisningen inkluderer endvidere 2-vejs dialog, hvor de studerende dels kan stille spørgsmål, og dels opfordres til at svare på spørgsmål fra underviseren. Dialogen vil naturligt inkludere feedback til de studerende. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Brealey, Myers, Allen & Edmans: Principles of Corporate
Finance, 14. udgave
|