2024/2025 DIP-DHDVV6010U Forandringer - Ledelse og læreprocesser
English Title | |
Changes - Management and Learning Processes |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administration:
hdop@cbs.dk
Underviser: Allan Bruce Corfitsen (fagansvarlig) |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 18-03-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Viden
Den studerende opnår viden om teori, metode og praksis for ledelse af forandringer gennem indføring i forskellige temaer til forandringer: En overordnet forståelse af begrebet ”forandring”, "magten i organisationen, analyse af organisationen, ændringsstrategier, læreprocesser samt ledelse af forandrings- og læreprocesser. Indenfor hvert af disse temaer bibringes de studerende en viden om dels hvordan lære- og forandringsprocesser forløber og kan anskues og dels hvilke muligheder og begrænsninger, der er for ledelse/intervention. Ved at arbejde med disse temaer i organisatoriske forandringer får de studerende mulighed for at forstå og reflektere over mulighederne og begrænsningerne ved de enkelte forandringsværktøjer i forhold til teori og praksis. Færdigheder Anvende fagets forskellige videnskabelige perspektiver på organisationer til at tilrettelægge forandringsprocesser i organisationer, så de forløber så hensigtsmæssigt som muligt samt generelt kunne forstå organisatoriske forandringsprocesser og kunne se muligheder og begrænsninger for at kunne intervenere i disse. Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger omkring organisatoriske forandringer samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller for tilrettelæggelse, ledelse og intervention i disse. Indgå i organisatoriske forandringsprocesser og her formidle de faglige problemstillinger og løsningsmodeller, der er for at organisere og lede disse på tværs af både funktioner og ledelsesniveauer til såvel fagfæller som ikke-specialister. Kompetencer Håndtere organiseringen og ledelsen af organisatoriske forandrings- og læreprocesser som af natur er både komplekse og udviklingsorienterede. Indgå i samarbejde på tværs af funktioner og ledelseslag omkring organisering, ledelse og gennemførelse af organisatoriske forandringer med en professionel tilgang. Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige organisatoriske sammenhænge.
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Det er en fordel at have forudgående kendskab til fagområdet Organisation og Ledelse | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget vil fortrinsvis ”bevæge” sig på aktørniveau, dvs. at forandringsprocessen skal forstås som ”det der sker”, når man gennemfører det, der er planlagt” fx et projekt, implementering af nyt it-eller økonomisystem eller en sammenlægning af en eller flere organisatoriske enheder. Læring bliver i dette fag vigtige elementer til at opnå succes med forandringer, såvel for den enkelte aktør, for gruppen og ikke mindst for organisationen. Det er ofte, at det ikke går som planlagt, og det kan man bruge meget tid på at forsøge at forstå, men det er vigtigt, at man forsøger at ”lede” sig igennem det ”uforudsigelige”.
Ledelse skal ikke nødvendigvis forstås som den ledelse, der
udøves af en dedikeret/udnævnt leder, men som det alle aktører gør
(bør gøre) for at læreprocessen bliver så smidig og problemfri som
muligt.
Forandringsstrategier igangsættes, fordi de af nogle ses som
positive og nødvendige forandringer – alligevel er det et faktum,
at mange forandringer bliver afsporet, modarbejdet eller i værste
fald slet ikke bliver til noget. En aktiv og deltagende strategi og
ledelse af såvel lære- som forandringsprocesser er derfor
afgørende, hvis en planlagt forandring skal blive en succes.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
28 lektioner - Som udgangspunkt vil
undervisningen foregå som fremmødeundervisning.
Fagets gennemførelse (pædagogik) Undervisningen er dialogbaseret og vil benytte cases, forelæsninger og workshops. I undervisningen vil der blive lagt vægt på aktiv dialog imellem undervisere/oplægsholdere og de studerende samt inddragelse af problemstillinger fra de virksomheder, som de studerende kommer fra. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der er en del caseopgaver samt gruppeopgaver baseret på både kursets teorier og modeller samt egne erfaringer i egen organisation. Disse løses og diskuteres både forinden (individuelt og i grupper) samt i selve undervisningen. Der bliver feedback på de studerendes løsning af disse opgaver. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Onsdag i uge 43 og tirsdage i uge 44-49 kl. 17.10-20.40
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger:
Hertil kommer forskellige artikler, der kan hentes på CBS Canvas
|