2024/2025 DIP-DHDVV9018U ESG- og bæredygtighedsrapportering
English Title | |
ESG and sustainability reporting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Fjerde quarter, Sommer |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator
på HDR:
Pia Clasen Mail: hdr@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 08-11-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Overordnet set kan fagets læringsmål opdeles i
tre hovedgrupper:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget beskæftiger sig med ESG- og bæredygtighedsrapportering, som med det seneste EU direktiv (CSRD) kommer til at spille en stadig større rolle for virksomheder.
Kravene til virksomheders rapportering øges ved implementeringen af CSRD. Med faget får de studerende en indsigt i de grundlæggende præmisser forbundet med ESG- og bæredygtighedsrapportering med et særligt fokus på de udfordringer, der ofte forekommer i den forbindelse.
Faget vil tage udgangspunkt i en introduktion til de krav og anbefalinger, der følger af gældende lovgivning, standarder og frameworks. Med dette som udgangspunkt vil faget herefter fokusere på de problemstillinger, der er forbundet med virksomheders ESG- og bæredygtighedsrapportering – forhold der til stadighed underlægges kritik i forskningsmæssige sammenhænge. Faget vil desuden inddrage forskellige teoretiske vinkler, der hver især kan bidrage til at skabe en forståelse for virksomheders valg/motivation i relation ESG- og bærdygtighedsrapportering, og som kan være medvirkende til at forklare ovenstående problemstillinger. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Fremmødeundervisning.
Undervisningen udformes som en kombination af forelæsninger og casearbejde. Umiddelbart vil strukturen være således, at de enkelte undervisningsgange indledes med en forelæsning, hvor pensum gennemgås. Efterfølgende skal de studerende arbejde i grupper med på forhånd udvalgte cases. Afslutningsvist foretages en fælles gennemgang/diskussion af resultatet af casearbejdet. De forskellige cases inddrages i forbindelse med eksamen, sådan at der skabes et direkte link mellem arbejdet med case i undervisningen og selve eksamen. Der forventes således en aktiv deltagelse i undervisningen og det løbende arbejde med cases. De anvendte cases vil blive lagt på Canvas. Undervisningsperiode: midt april – juni, Undervisningsdage fra kl.17:10-19:45 Tirsdag: uge 15, 17-22 Torsdag: uge 17, 20, 21 I alt 30 lektioner af 45 minutters varighed. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Ved hver undervisningsgang foretages en fælles gennemgang/diskussion af resultatet af casearbejdet. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Den endelige litteratur offentliggøres på MY.CBS.DK og CBS Canvas i marts.
De anvendte cases vil blive lagt på Canvas. |