2024/2025  DIP-DHDVV9018U  ESG- og bæredygtighedsrapportering

Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Fjerde quarter, Sommer
Studienævnet for HD (2. del)
  • Mia Kaspersen - Institut for Regnskab (RR)
Studieadministrator på HDR:
Pia Clasen
Mail: hdr@cbs.dk
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Blended learning
Sidst opdateret den 02-04-2024

Overordnet set kan fagets læringsmål opdeles i tre hovedgrupper:
  • De studerende skal kunne redegøre for gældende lovgivning samt standarder og udvalgte frameworks. Herunder skal de studerende kunne reflektere over, hvorvidt den gældende lovgivning er tilstrækkelig til at imødekomme de rapporteringsmæssige problemstillinger, der identificeres i faget (se bullet nedenfor).
  • De studerende skal kunne reflektere over ESG- og bæredygtighedsrapporters kvalitet og konsekvenserne af de valg, virksomheder træffer i et rapporteringsmæssigt øjemed inden for rammerne angivet af lovgivning, standarder og frameworks i forbindelse med udarbejdelsen af ESG- og bæredygtighedsrapporter.
  • De studerende skal kunne anvende teorier til at tolke og forstå ESG- og bæredygtighedsrapporters udformning.
ESG- og bæredygtighedsrapportering:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 20 Minutter
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer, Ordinær prøve: Juni
Syge- omprøve: August

De præcise datoer for ordinær og syge- omprøven vil fremgå af Digital Eksamen.
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber, egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.

De studerende vil trække et spørgsmål inden for et af fagets overordnede temaer. I selve eksaminationen skal den studerende i sit svar på spørgsmålet blandt andet inkludere relevante cases fra undervisningen.

Faget beskæftiger sig med ESG- og bæredygtighedsrapportering, som med det seneste EU direktiv (CSRD) kommer til at spille en stadig større rolle for virksomheder.

Kravene til virksomheders rapportering øges ved implementeringen af CSRD. Med faget får de studerende en indsigt i de grundlæggende præmisser forbundet med ESG- og bæredygtighedsrapportering med et særligt fokus på de udfordringer, der ofte forekommer i den forbindelse.

Faget vil tage udgangspunkt i en introduktion til de krav og anbefalinger, der følger af gældende lovgivning, standarder og frameworks. Med dette som udgangspunkt vil faget herefter fokusere på de problemstillinger, der er forbundet med virksomheders ESG- og bæredygtighedsrapportering – forhold der til stadighed underlægges kritik i forskningsmæssige sammenhænge. Faget vil desuden inddrage forskellige teoretiske vinkler, der hver især kan bidrage til at skabe en forståelse for virksomheders valg/motivation i relation ESG- og bærdygtighedsrapportering, og som kan være medvirkende til at forklare ovenstående problemstillinger.

Fremmødeundervisning.

Undervisningen udformes som en kombination af forelæsninger og casearbejde. Umiddelbart vil strukturen være således, at de enkelte undervisningsgange indledes med en forelæsning, hvor pensum gennemgås. Efterfølgende skal de studerende arbejde i grupper med på forhånd udvalgte cases. Afslutningsvist foretages en fælles gennemgang/diskussion af resultatet af casearbejdet.

De forskellige cases inddrages i forbindelse med eksamen, sådan at der skabes et direkte link mellem arbejdet med case i undervisningen og selve eksamen.
Der forventes således en aktiv deltagelse i undervisningen og det løbende arbejde med cases.

De anvendte cases vil blive lagt på Canvas.

Undervisningsperiode: midt april – juni,

Undervisningsdag: 1 til 2 hverdage fra kl. 17:10 (der kan ske enkelte ændringer.)

I alt 30 lektioner af 45 minutters varighed.
Ved hver undervisningsgang foretages en fælles gennemgang/diskussion af resultatet af casearbejdet.
Undervisningslektioner 30 timer
Undervisningsforberedelse 80 timer
Eksamen 25 timer

Den endelige litteratur offentliggøres på MY.CBS.DK og CBS Canvas i marts.

De anvendte cases vil blive lagt på Canvas.

Sidst opdateret den 02-04-2024