Læringsmål |
Ideen med faget er, at give de studerende en
dybere indsigt i fagområderne forretningsanalyse og
forretningsudvikling. De studerende skal kunne redegøre for nogle
af de overvejelser, problemstillinger og krydspres, som topledelsen
er konfronteret med, når den arbejder med organisationers
overordnede og langsigtede udvikling ud fra en forestilling om
effektivitet og optimering. Mere konkret skal den studerende kunne:
- Beskrive og forklare fagets begreber, modeller, processer og
perspektiver
- Anvende fagets begreber, modeller, processer og perspektiver
til at identificere overordnede problemer i virksomheder og
brancher og fremkomme med løsninger herpå
- Diskuterer muligheder og begrænsninger ved fagets begreber,
modeller og processer bl.a. ud fra fagets
perspektiver
|
Prøve/delprøver |
Forretningsforståelse og økonomi:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter, Ordinær prøve: start januar
Syge- omprøve: uge 8 eller 9
De præcise datoer offentliggøres på MY.CBS.DK og Digital
Eksamen |
Hjælpemidler |
Uden hjælpemidler
Bemærk dog at ved
alle skriftlige stedprøver har den studerende adgang til
IT-basispakken (Microsoft Office (minus Excel), digital pen og
papir, 7-zip file manager, Adobe Acrobat, Texlive, VLC player,
Windows Media Player), og den studerende må medbringe simple
skrive- og tegneredskaber (ikke-digitale). BEMÆRK: Det er ikke
tilladt at kommunikere med andre under prøven. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest
hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil
meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med
deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Indsæt standard.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen er uden hjælpemidler
Den skriftlige eksamensopgave vil bestå af en række temaer. For
hvert tema vil den studerende blive bedt om først at redegøre
og forklare et fagligt begreb, en model, en proces eller et
perskektiv (en linse). Dernæst vil den studerende blive bedt om at
eksemplificere begrebet, modellen, processen eller
perspektivet med afsæt i en case virksomhed, som er kendt fra
undervisningen. Endelig vil den studerende blive bedt om at
diskutere begrebets, modellens, processens eller perspektivets
faglige muligheder og
begrænsninger.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets indhold
Ideen med faget forretningsforståelse og økonomi på HD studiet i
Regnskab & Økonomistyring er, at skabe et kvalitativt
systematisk analytisk grundlag for evaluering af virksomheders og
branchers indtjeningspotentiale og forretningsrisici. Virksomhedens
økonomiske værdiskabelse og forretningsrisici antages at hænger
sammen med dens positionering i markedet, dens udvikling af
ressourcer og kompetencer samt dens koncern-, konkurrence- og
vækstplaner. Endvidere hænger dette også sammen med dens tiltag til
at gennemfører sine forretningsplaner.
En kvalitativ forretnings analyse af virksomhedens
indtjeningspotentiale og forretningsrisici antages, at ligge forud
for udarbejdelse af virksomheders budgetter og estimering af
virksomheders fremtidige cash flow strømme. Tilsvarende antages
disse forretningsmæssige analyser i samspil med bl.a. virksomheders
eksterne regnskabsrapporter, at kunne fungere som grundlag for
evaluering af virksomheders kreditværdighed, aktiekursudvikling
samt af deres fortsatte drift og forretningsprocesser. Faget
antages herved at have en relevans for både dem der udarbejder
regnskaber og budgetter, for kreditgivere og aktieanalytikere samt
for revisorer.
I faget ses først på en række grundbegreber såsom virksomheders
mission, vision og strategi samt sondringen imellem strategi på
koncern niveau og det enkelte forretnings område. I tilknytning
hertil præsenteres en række overordnede perspektiver på
virksomheden.
Dernæst præsenteres teknikker til analyse af virksomhedens
omgivelser, interne forhold samt dens politiske kontekst. For
omgivelserne ser vi på de overordnede erhvervsbetingelser, på selve
branchen samt på virksomhedens nærmeste interessenter. For
virksomheden ses på aktiviteter, ressourcer og kompetencer. Omkring
den politiske kontekst ses på ’corporate governance’, CSR og
interessent analyse.
Herefter ser vi på virksomhedens forretningsudvikling og her på
udvikling af planer for, hvordan virksomhedens fremover skal
konkurrerer samt på koncernledelsens overordnede opgaver, roller og
styring af porteføljen af forretningsområder. Dette leder videre
over i at se på virksomhedens vækstretning og vækstmetoder. Endelig
kommer vi ind på virksomheders internationalisering og innovation.
Denne del afrundes med en model for evaluering af virksomhedens
planer for forretningsudvikling.
|
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Fremmødeundervisning eller undervisning online
Faget består af 10 undervisningsgange af 3 x 45 minutters varighed
på hold af ca. 60 deltagere. Der veksles imellem
overbliksforelæsning, klasse dialog, gruppearbejde,
studenterpræsentationer, øvelser, arbejde med cases og
plenumdiskussioner. Denne form tilstræbes både ved fremmøde
undervisning og ved online undervisning.
Faget forudsætter forberedelse og aktiv deltagelse fra de
studerendes side.
Undervisningsperiode: uge 44-51.
Muligheder for undervisningsforløb (med forbehold for ændringer i
tidspunkt):
Mulighed 1: Tirsdag og/eller torsdag, uge 44-51, kl. 17.10 -
19.45 (på campus)
Mulighed 2: Lørdag: Uge 44-51, kl. 9.00 - 14.15 (på campus)
Mulighed 3: Onsdag Uge 44-51, kl. 13.30 - 18.50 (foregår i Næstved)
Mulighed 4: Torsdag Uge 44-51, kl. 13.30 - 18.50 (på campus)
Mulighed 5: Online tirsdag og/eller torsdag, uge 44 - 51,
kl. 17.10 - 19.45
Det er kun undervisningen, der er online - eksamen vil være fysisk
på CBS.
Vær opmærksom på, at undervisningen IKKE bliver optaget. |
Feedback i undervisningen |
De studerende får mundtlig feedback på deres
præsentationer i undervisningen.
Samt gennem Canvas quizzes hvor der ved gennemførelse automatisk
gives feedback på besvarelsen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning øvelseshold |
30 timer |
Undervisningsforberedelse |
90 timer |
Eksamen |
4 timer |
Eksamens forberedelse |
26 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen offentliggøres på MY.CBS.DK og CBS Canvas i
september
|