English   Danish

2024/2025  DIP-DREGO1030U  Forretningsforståelse og økonomi

English Title
Business understanding and efficiency

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår, Andet quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (2. del)
Kursusansvarlig
  • Stig Hartmann - Institut for Regnskab (RR)
Studieadministrator for HD(R):
Sara Høgh-Nielsen
Mail: hdr@cbs.dk
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 04-04-2024

Relevante links

Læringsmål
Ideen med faget er, at give de studerende en dybere indsigt i fagområderne forretningsanalyse og forretningsudvikling. De studerende skal kunne redegøre for nogle af de overvejelser, problemstillinger og krydspres, som topledelsen er konfronteret med, når den arbejder med organisationers overordnede og langsigtede udvikling ud fra en forestilling om effektivitet og optimering. Mere konkret skal den studerende kunne:
  • Beskrive og forklare fagets begreber, modeller, processer og perspektiver
  • Anvende fagets begreber, modeller, processer og perspektiver til at identificere overordnede problemer i virksomheder og brancher og fremkomme med løsninger herpå
  • Diskuterer muligheder og begrænsninger ved fagets begreber, modeller og processer bl.a. ud fra fagets perspektiver
Prøve/delprøver
Forretningsforståelse og økonomi:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter, Ordinær prøve: start januar
Syge- omprøve: uge 8 eller 9

De præcise datoer offentliggøres på MY.CBS.DK og Digital Eksamen
Hjælpemidler Uden hjælpemidler
Bemærk dog at ved alle skriftlige stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager, Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player), og den studerende må medbringe simple skrive- og tegneredskaber (ikke-digitale). BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Indsæt standard.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Eksamen er uden hjælpemidler

 

Den skriftlige eksamensopgave vil bestå af en række temaer. For hvert tema vil den studerende blive bedt om først at redegøre og forklare et fagligt begreb, en model, en proces eller et perskektiv (en linse). Dernæst vil den studerende blive bedt om at eksemplificere begrebet, modellen, processen eller perspektivet med afsæt i en case virksomhed, som er kendt fra undervisningen. Endelig vil den studerende blive bedt om at diskutere begrebets, modellens, processens eller perspektivets faglige muligheder og begrænsninger.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagets indhold
Ideen med faget forretningsforståelse og økonomi på HD studiet i Regnskab & Økonomistyring er, at skabe et kvalitativt systematisk analytisk grundlag for evaluering af virksomheders og branchers indtjeningspotentiale og forretningsrisici. Virksomhedens økonomiske værdiskabelse og forretningsrisici antages at hænger sammen med dens positionering i markedet, dens udvikling af ressourcer og kompetencer samt dens koncern-, konkurrence- og vækstplaner. Endvidere hænger dette også sammen med dens tiltag til at gennemfører sine forretningsplaner.

En kvalitativ forretnings analyse af virksomhedens indtjeningspotentiale og forretningsrisici antages, at ligge forud for udarbejdelse af virksomheders budgetter og estimering af virksomheders fremtidige cash flow strømme. Tilsvarende antages disse forretningsmæssige analyser i samspil med bl.a. virksomheders eksterne regnskabsrapporter, at kunne fungere som grundlag for evaluering af virksomheders kreditværdighed, aktiekursudvikling samt af deres fortsatte drift og forretningsprocesser. Faget antages herved at have en relevans for både dem der udarbejder regnskaber og budgetter, for kreditgivere og aktieanalytikere samt for revisorer.

I faget ses først på en række grundbegreber såsom virksomheders mission, vision og strategi samt sondringen imellem strategi på koncern niveau og det enkelte forretnings område. I tilknytning hertil præsenteres en række overordnede perspektiver på virksomheden.

Dernæst præsenteres teknikker til analyse af virksomhedens omgivelser, interne forhold samt dens politiske kontekst. For omgivelserne ser vi på de overordnede erhvervsbetingelser, på selve branchen samt på virksomhedens nærmeste interessenter. For virksomheden ses på aktiviteter, ressourcer og kompetencer. Omkring den politiske kontekst ses på ’corporate governance’, CSR og interessent analyse.

 

Herefter ser vi på virksomhedens forretningsudvikling og her på udvikling af planer for, hvordan virksomhedens fremover skal konkurrerer samt på koncernledelsens overordnede opgaver, roller og styring af porteføljen af forretningsområder. Dette leder videre over i at se på virksomhedens vækstretning og vækstmetoder. Endelig kommer vi ind på virksomheders internationalisering og innovation. Denne del afrundes med en model for evaluering af virksomhedens planer for forretningsudvikling.

 

 

Beskrivelse af undervisningsformer
Fremmødeundervisning eller undervisning online

Faget består af 10 undervisningsgange af 3 x 45 minutters varighed på hold af ca. 60 deltagere. Der veksles imellem overbliksforelæsning, klasse dialog, gruppearbejde, studenterpræsentationer, øvelser, arbejde med cases og plenumdiskussioner. Denne form tilstræbes både ved fremmøde undervisning og ved online undervisning.

Faget forudsætter forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerendes side.

Undervisningsperiode: uge 44-51.

Muligheder for undervisningsforløb (med forbehold for ændringer i tidspunkt):

Mulighed 1: Tirsdag og/eller torsdag, uge 44-51, kl. 17.10 - 19.45 (på campus)

Mulighed 2: Lørdag: Uge 44-51, kl. 9.00 - 14.15 (på campus)

Mulighed 3: Onsdag Uge 44-51, kl. 13.30 - 18.50 (foregår i Næstved)

Mulighed 4: Torsdag Uge 44-51, kl. 13.30 - 18.50 (på campus)

Mulighed 5: Online tirsdag og/eller torsdag, uge 44 - 51, kl. 17.10 - 19.45
Det er kun undervisningen, der er online - eksamen vil være fysisk på CBS.
Vær opmærksom på, at undervisningen IKKE bliver optaget.
Feedback i undervisningen
De studerende får mundtlig feedback på deres præsentationer i undervisningen.

Samt gennem Canvas quizzes hvor der ved gennemførelse automatisk gives feedback på besvarelsen.
Studenterarbejdstimer
Undervisning øvelseshold 30 timer
Undervisningsforberedelse 90 timer
Eksamen 4 timer
Eksamens forberedelse 26 timer
Foreløbig litteratur

Litteraturen offentliggøres på MY.CBS.DK og CBS Canvas i september

Sidst opdateret den 04-04-2024