Læringsmål |
- Udvise en høj grad af metodemæssig forståelse i forbindelse med
udledning af en særdeles velargumenteret
problem-mulighedsidentifikation, som munder ud i eksplicit
problemformulering i konkrete operationelle termer
- Udvise en målrettet og fyldestgørende gennemførelse af de
virksomhedseksterne og -interne analyser, som udformning af
problemformuleringen kræver svar på. (Her vurderes de enkelte
analyseområder partielt og deres sammenhæng.)
- Udvise en god og velargumenteret evne til udformning af
handlingsalternativer til løsning af problemet
- Udvise en særdeles god evne til at vurdere de opstillede
handlingsforslag og deres konsekvenser - herunder de økonomiske
konsekvensberegninger målt på en række centrale begreber og
nøgletal
- Vurdere samspillet mellem problem, teori, empiri og
problemløsning (handlingsforslag) og begrundelser for de valg, der
træffes for problemformulering, teori og
informationsindsamling
- Analysere mulige markedsførings- og/eller strategiske
markedsplaner, som i alle kontaktpunkter vil fremme langvarige og
tætte kunderelationer og som før, under og efter introduktionen af
virksomhedens tilbud og nye løsninger i markedet sikrer en høj
afsætningsøkonomisk effektivitet
- Formidle afgangsprojektets problemstilling, teoretiske og
metodiske overvejelser og valg, empiriske resultater, konklusioner
og løsningsforslag til alle projektets interessenter
- Udvise et godt overblik over- og en fyldestgørende forståelse
af sammenhænge mellem vidensproduktionsprocessens centrale
elementer: dvs. samspillet mellem problemforbrug, teorigrundlag,
empiri og problemløsning, refleksion,
perspektivering
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Studiet udgør et progressivt forløb, hvorfor det
er en forudsætning for tilmelding til afgangsprojektet, at den
studerende har bestået prøverne i 1. og 2. og 3.
semester. |
Prøve/delprøver |
Afgangsprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
Opgavetype |
HD 2. del afgangsprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
45 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer og Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Den studerende kan få 2 timers
ekstra vejledning i forbindelse med syge/omprøve, hvis alle
vejledningstimerne tilknyttet den ordinære prøve er opbrugt og der
er gjort et eksamensforsøg til den ordinære eksamen.
Har den studerende udarbejdet og afleveret den skriftlige opgave
til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve,
afvikles denne på baggrund af en genindlevering af den oprindelige
opgave.
Har den studerende udarbejdet og afleveret den skriftlige opgave
til den ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve,
afvikles denne på baggrund af en revideret genindlevering af den
oprindelige opgave.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Projektskrivningsperiode er på 16 uger.
Det er muligt at tilmelde sig afgangsprojektet individuelt eller i
grupper á 2 studerende.
Såfremt der er to studerende, der har skrevet deres afgangsprojekt
sammen, skal de hver især forsvare deres projekt
individuelt. Begge har ansvar for hele afgangsprojektets
indhold.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med afgangsprojektet er, at den studerende skal
dokumentere viden, færdigheder og kompetencer i vidensfeltet
markedsføringsplanlægning og strategisk markedsplanlægning.
Herigennem får den studerende udviklet sin forståelse af og
lejlighed til at reflektere over markedsføringsprofessionens
praksis i forhold til de muligheder og begrænsninger,
marketingteorier og -metoder tilbyder til løsning af praktiske
problemer. Den studerende trænes desuden i at kunne vurdere
validiteten af teori og metode med henblik på at træffe holdbare
beslutninger, fremsætte holdbare anbefalinger og formidle planer om
markedsføring.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Udarbejdelse af projektet med vejledning i
henhold til nærmere regler. |
Feedback i undervisningen |
Der ydes individuel feedback i forbindelse med
vejledningen. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse/oplæg til vejledningsmøder |
30 timer |
Udarbejdelse af afgangsprojekt |
360 timer |
Eksamensaktiviteter |
20 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Det er afhandlingens praktiske problemstilling, der danner
grundlag for søgning og udvælgelse af litteraturgrundlaget. Det
forventes tillige, at den studerende dokumenterer et solidt
overblik og indsigt i det samlede pensum, herunder metodepensum,
som indgår i HD (SM)-uddannelsen.
|