2024/2025 KAN-CCMAV2401U ESG Rapportering: Regulering, datakrav og virksomhedscases
English Title | |
Environmental Social and Governance (ESG): data, accounting and reporting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 80 |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc.aud.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-01-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Studenterne skal efter at have gennemgået faget
kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 1
Obligatoriske
hjemmeopgaver
En 5 siders caseopgave om ESG-regnskab og/eller rapportering skrevet i en gruppe på 2-4 studerende. Studerende, der ikke får godkendt/deltager i den første gruppeopgave, får mulighed for at udarbejde en ny 5 siders caseopgave i grupper eller en individuel caseopgave på 5 sider. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Dette kursus giver den studerende et solidt overblik og
forståelse af ESG (sustainability) rapportering på globalt,
regionalt (EU) og lokalt (Danmark) niveau. Kurset er fokuseret på
at levere ESG-data og datakvalitet; regnskab for ESG og oplysning
og finansiering i sammenhæng med bæredygtighed og social
retfærdighed. Som afslutning på kurset indgår rapportering om ESG
og ESG-oplysninger i årsrapporter. Kurset vil behandle sammenhængen
mellem finansiel rapportering og ESG-rapportering.
Studerende vil opnå en teoretisk forståelse inden for området ESG-regnskab og -rapportering sammen med en teknisk forståelse, der klæder de studerende på til at forstå bl.a. CO2-regnskab, væsentlighedsmatricer og frivillige versus obligatoriske ESG-oplysninger. Faget tager udgangspunkt i EU Corporate Social Responsibility Direktiv (CSRD), European Sustainability Reporting Standards (ESRS), Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFRD) samt en række internationale standarder såsom TCFD, GRI, IFRS S1 og S2.
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen har et blandet format, herunder
(1) forudindspillede forelæsningsvideoer, (2) sessioner på campus,
hvor de studerende har mulighed for at arbejde i grupper for at
løse øvelser og diskutere løsninger. På campus er deltagelse
afgørende for at styrke de studerendes evne til at samarbejde og
give hinanden konstruktiv feedback i diskussioner. For at stimulere
et interaktivt læringsmiljø optager vi ikke sessioner på campus.
Gennem de forskellige sessioner tilegner de studerende ESG-rapporteringsviden ved at analysere de forskellige standarder, regler samt ESG-oplysning fra forskellige virksomheder. Kurset fokuserer på virksomheder med forskellig institutionel baggrund, hvilket sikrer en bredere økonomisk kontekstdækning. Undervisningssessionerne omfatter forelæsninger og klassediskussioner samt praktiske øvelser. Forskellige mini case-problemer overvejes, hvorved studerende forventes at analysere og fortolke ESG-regnskaber eller rapporter fra en virksomhed under visse betingelser. Ud over sessionerne er der workshops til at arbejde gennem mere omfattende ESG-rapportering og CO2-regnskabsproblemer og til efter behov at gennemgå de vigtigste punkter i forelæsningerne gennem supplerende øvelser, og dermed forberede de studerende endnu bedre til den afsluttende eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen kan suppleres af en delvis blended
learning tilgang med brug af videomaterialer og online
multiple-choice spørgsmål.
Derudover vil foredrag og workshops give omfattende muligheder for spørgsmål og svar. Studerende opfordres også til at drage fuld fordel af personalets kontortid for at engagere sig i at fremme forståelsen af kursets mål. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
På CANVAS lægges den endelige reference liste ud umiddelbart før kurset starter. Tentative liitteratur:
European Sustainability Reporting Standards (ESRS) EU Coroprate Sustainability Directive (CSRD) EU Taxonomy
Bebbington, J. et al. (2019). Accounting and accountability in the Anthropocene, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Nov., 2019.
Buhmann, K. (2017). Neglecting the Proactive Aspect of Human Rights Due Diligence? A Critical Appraisal of the EU’s Non-Financial Reporting Directive as a Pillar One Avenue for Promoting Pillar Two Action.
United Nations (2015). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development ( https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf)
United Nations (2015). Global indicator framework for the Sustainable Development Goals and targets of the 2030 Agenda for Sustainable Development. ( https://unstats.un.org/sdgs/indicators/Global%20Indicator%20Framework%20after%202019%20refinement_Eng.pdf)
TCFD (2017). Recommendations of the Task Force on Climate-related Financial Disclosures (https://www.fsb-tcfd.org/publications/)
TNFD Task Force on Nature-related Financial Disclosures
GHG Protocol. The Greenhouse gas protocol, A corporate Accounting and reporting standard, World Business Council and World Resource Institute |