Læringsmål |
Målet er, at de studerende efter at have deltaget
i faget "Lederskabet under Forandring og dets Indvirkning på
Organisatorisk Adfærd" kan
- Identificere, analysere og diskutere konkrete problemstillinger
i lederskabet, forandringer og organisatoriske konsekvenser.
- Identificere og kritisk anvende centrale begreber, teorier, og
metoder, der knytter sig til fagets problemstillinger, til at
belyse og diskutere konkrete muligheder og udfordringer i
lederskabet.
- Selvstændigt reflektere over forskellige overordnede
forandringer i samfundet og deres betydning for lederskab og
organisation.
- Udvise bred og kritisk forståelse for og anvendelse af fagets
pensum.
|
Prøve/delprøver |
Lederskabet
under Forandring - dets indvirkning på organisatorisk
adfærd:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen
(DE), når prøven starter |
Varighed |
2 uger til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har en studerende ikke bestået den
ordinære eksamen, skal fagansvarlig bestemme om den studerende skal
indlevere et revideret produkt eller et nyt
produkt.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
De studerende vælger selv en case på baggrund af hvilken fire
eksamensspørgsmål skal
besvares.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål er at undersøge hvordan lederskabet i dag er under
forandring som følge af interne organisatoriske
omstillingsprocesser og eksterne samfundsudviklinger. Disse
samfundsudviklinger indebærer blandt andet teknologiske
udviklinger, globalisering, et arbejdsmarked der bliver ældre og
ældre, og krav om diversitet og bæredygtighed i virksomheders
og andre organisationers daglige ledelse. Disse samfundsudviklinger
er kendetegnet ved en høj grad af kompleksitet, der sætter en række
konkrete udfordringer og problemstillinger som lederskabet skal
adressere og tilpasse sig. Selve lederskabet er derfor udsat for
forandring både i rollens udformning og den måde hvorpå den udleves
og påvirker organisationen gennem ændret interageren og råderum.
Der sættes i faget fokus på hvilke faktorer, der kræver særlig
opmærksomhed når man ikke længere kan bruge en ‘standardmodel‘ for
ledelse. Faget vil også diskutere ledelse og
ledelsesteori fra et forskningsbaseret perspektiv, der
vurderer og kritiserer antagelserne bag
givne ledelsesteorier. Den metodiske tilgang til faget er
case-baseret. Fagets deltagere vil arbejde med eksempler på
samspillet mellem ledelse og kontekstuelle faktorer, der har
indflydelse på organisatoriske forhold i et lederskabsperspektiv og
kortlægge samt analysere organisatoriske konsekvenser ved disse.
Faget har stor praktisk relevans grundet anvendelsen af
case-baseret læring.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Faget kombinerer forelæsninger og
gæsteforelæsninger med case-baseret gruppearbejde. |
Feedback i undervisningen |
Der er indlagt feedback i undervisningen i
forbindelse med gruppeøvelser (deriblandt en midtvejs-"poster
session"). |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
104 timer |
Undervisning |
30 timer |
Eksamen |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
-
Jackson and Parry, A Very Short, Fairly Interesting and
Reasonably Cheap Book About Studying Leadership.
-
Machiavelli Fyrsten, udvalgte kapitler.
-
Zaleznik, A. (1977) Managers and leaders: Are they
different? Harvard Business Review, May/June:
67-78.
-
Grint, K. (2010): The Sacred in Leadership: Separation,
Sacrifice and Silence, Organization Studies, 31(1):
89-107
-
Sørensen, B. M., & Villadsen, K. (2018). Penis-whirling
and pie-throwing: Norm-defying and norm-setting drama in the
creative industries. Human Relations, 71(8),
1049–1071.
-
George, B., Sims, P., McLean, A. N., & Mayer, D. (2007).
Discovering your authentic leadership. Harvard business
review, 85(2), 129.
-
Ford, J., & Harding, N. (2011). The impossibility of the
‘true self’ of authentic leadership. Leadership,
7(4): 463-479.
-
Spoelstra, S. (2020) The truths and falsehoods of post-truth
leaders. Leadership, 16(6), 757-764.
- Dachler, H. P. (2010). From Individualism to Post-Heroic
Practices in Organizational Research. In C. Steyaert et al.
(Eds.) Relational Practices, Participative
Organizing (pp. 41-53). Bingley: Emerald Group Publishing
Limited.
- Uhl-Bien, M. (2006). Relational Leadership Theory: Exploring
the Social Processes of Leadership and Organizing. The
Leadership Quarterly 17 (6): 654–676.
- Eagly, A. & J. L. Chin. (2010). Diversity and Leadership in
a Changing World. American Psychologist, 65 (3):
216–224.
- Ryan, M. K. & S. A. Haslam. (2005). The Glass Cliff:
Evidence that Women are Over-Represented in Precarious Leadership
Positions. British Journal of Management 16 (2):
81-90.
|