2024/2025
KAN-CEMAO1007U Marketing Ethics
English Title |
Marketing Ethics |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et quarter |
Starttidspunkt |
Fjerde quarter |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.merc. og EMF
|
Kursusansvarlig |
- Szilvia Gyimothy Mørup-Petersen - Institut for
Afsætningsøkonomi (AØ)
|
Primære
fagområder |
- CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
- Markedsføring/Marketing
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
14-05-2024
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende med
ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Eksamensbesvarelsen skal dokumentere, at den studerende
på kompetent vis kan analysere og strukturere komplekse
problemstillinger med relevans for virksomhedens eller
organisationens markedsføringsetiske indsats. Eksamensbesvarelsen
skal videre kunne dokumentere, at den studerende kan give en
kompetent fremstilling af problemstillingernes mulige løsning og
implikationer heraf. Specifikt skal den studerende i besvarelsen:
- Forstå og analysere komplekse problemstillinger vedrørende
virksomhedens etiske ansvar
- Reflektere over sammenhænge og modsætninger mellem sociale,
økonomiske og miljømæssige perspektiver i implementeringen af
globale bæredygtighedsmål (SDGs)
- Træne en holistisk tilgang til markedsføring ved at inddrage
elementer fra tidligere fag (metoder, modeller og teorier) til at
kritisk reflektere over markedsføringsetiske udfordringer
- Udvælge og argumentere for anvendelsen af konkrete
metoder/teorier til analyse af problemstillingen.
- Opstille fagligt argumenterede løsning(er) på
markedsføringsetiske problemstillinger fra et strategisk
stakeholderperspektiv
- Drøfte mulige konsekvenser ved implementering af den/de
foreslåede løsninger(er)
|
Prøve/delprøver |
Marketing
Ethics:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen
(DE), når prøven starter |
Varighed |
48 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamenen er en 2-dages hjemmeopgaven. Eksamensbesvarelsen skal
udarbejdes individuelt. Det forventes at analysen er velformuleret,
kritisk og selvstændig, samt inddrager relevante teoretiske
perspektiver fra
pensum.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget inddrager problemstillinger vedrørende
virksomhedens etiske ansvar overfor sine stakeholders og
omverdenen. Der ses i denne sammenhæng såvel på kunder (både
forbrugere og virksomheder), konkurrenter, leverandører, materiale
ressourcer og medarbejdere samt diverse samfundsgrupper. Kurset
vil fokusere på at øve de studerendes færdigheder i at
analysere og reflektere over komplekse krav og dilemmaer ved at
balancere økologiske, sociale og økonomiske perspektiver
herpå. Det vises og uddybes i særlig grad, hvorledes fagets
forskellige elementer (metoder, modeller og teorier) kan
komplementere hinandentil at analysere og løse markedsføringsetiske
problemstillinger. Kursets formål er således at uddybe de
studerendes kendskab til både teoretiske og praktiske tilgange
til etik, og samtidig træne overblikket over faglige
markedsføringselementer.
|
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Klasseundervisning med dialog. Faget giver et
overblik over relevant litteratur som bliver anvendt gennem
workshops og praktiske indsigter fra branchen. Kurset bygger på
principperne for aktiv læring: de studerende forventes at
kommentere artikler fra pensum og deltage i gruppeøvelser, der
diskuterer cases. |
Feedback i undervisningen |
Med udgangspunkt i aktuelle businesscases,
stilles de studerende konkrete opgaver under hvert modul. De
studerende får systematiseret feedback på deres input og aktive
medvirken i casediskussionerne.
I det sidste modul vil de studerende få en gennemgang og diskussion
af tidligere eksamensopgaver.
|
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
126 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Artikelkompendium bestående af diverse videnskablige artikler og
rapporter.
Se forelæsningsplan
|
Sidst opdateret den
14-05-2024