English   Danish

2024/2025  KAN-CEMAO1008U  Performance Management and Marketing

English Title
Performance Management and Marketing

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for cand.merc. og EMF
Kursusansvarlig
  • Claus Varnes - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Per Østergaard Jacobsen - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 14-05-2024

Relevante links

Læringsmål
  • Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber, teorier, metoder og modeller.
  • Identificere og udvikle relevante faglige problemer og hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og udviklet fra business problemer.
  • Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller.
  • Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt grundlag.
Prøve/delprøver
Performance Management & Marketing:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve Mundtlig stedprøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagets formål
Formålet er at diskutere hvordan markedsføring gøres til et strategisk anliggende for hele virksomheden og dermed at problematisere hvordan legitimitet kan skabes omkring marketingindsatsen. Faget er derfor organiseret i tre tematiseringer om hvordan marketing ledes, hvordan marketing måles, og hvordan virksomheden kan profitere fra marketing. Der arbejdes med ledelsens mindset som determinant for strategivalg og valg af perfomance målinger. 

Fagets indhold
Centrale problemstillinger omfatter:
Måling og kontrol i en organisatorisk sammenhæng. Organisationsstruktur og styring kan organiseres forskelligt lige som designet af beløningssystemer kan have forskellige effekter
Koblingen mellem virksomhedens overordnede strategier og marketing diskuteres, herunder ”strategic mapping”
Ressourceallokering er centralt som i et portfolio management perspektiv i forhold til budgetlægning og marketing mix
Budgetopfølgning og effektmålinger diskuteres lige som det diskuteres hvordan finansielle og ikke finansielle målinger balanceres
Produktudvikling og målingsproblematikker. Innovation har stigende opmærksomhed og dermed også hvordan styring kan introduceres i produktudvikling, der i stigende grad bliver marketing afdelingens ansvar (herunder også target costing)
Styring af marketing diskuteres i forhold til contingency teori. Vi diskuterer om virksomheder med forskellige strategier og mindset organiserer sig forskelligt.

De studerende deltager i mindset test  og modtager kort individuel skriftig feedback.

Der vil blive en kort intro til Power BI og mulighed for at arbejde med case opgave  med Power BI.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen er overvejende baseret på forelæsninger, digtale oplæg, øvelser og casearbejde.
Feedback i undervisningen
På case opgave virksomheder gives mundtlig feedback.
I forbindelse med øvelser i klassen gives ligeledes feedback.

Fagansvarlige er der altid 1/2 time før og efter forelæsningerne, hvor der er mulighed for individuel feedback og dialog.

Studenterarbejdstimer
Forberedelse 123 timer
Undervisning 36 timer
Eksamen 50 timer
Foreløbig litteratur

CRM 7.0 - Håndbog i kunderelationer med AI, CX og Data 

 

Forfattere: Per Østergaard Jacobsen, Torsten Ringberg, Pernille Rydén og Christian Daugaard

 

Sidst opdateret den 14-05-2024