2024/2025 KAN-CJURV1601U Regulering af markeder
English Title | |
Regulation of markets |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagadministratoransvaret ligger på CBS LAW | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-02-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
De studerende skal: Juridisk:
Redegøre for de retlige data (folke- og EU-retskilder), der angår virksomhedens adgang til det globale marked, samt redegøre for disse reglers opbygning, funktion og indbyrdes forhold. Identificere de relevante FN-, WTO- og EU-retlige problemer for virksomhedens adgang til markedet og opstille retlige argumenter ud fra et komplekst materiale. Placere virksomhedens konkrete problemstillinger i en folke- og EU-retlig sammenhæng på en måde, der viser overblik, indsigt og forståelse. Analysere folke- og EU-retten vedr. virksomhedens adgang til det globale marked, og argumentere for forskellige fagligt begrundede retlige løsninger og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter og løsningsmuligheder. Præsentere løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger. Demonstrere en evne til at analysere folke- og EU-retten af betydning for den globale virksomhed i lyset af menneskehedens udfordringer herunder krige, klimaproblemer og handelskrige. Økonomisk: Beskrive og forklare begreber fra den økonomiske teori om international handel, herunder komparative fordele, told, handelskrige m.v. Bruge økonomiske modeller til at analysere effekter af told, eksportsubsidier m.v. Vurdere betydningen af den internationale finansielle arkitektur (fx valutakursregimer) for handel, erhvervsstruktur m.v. Forklare betydningen for den internationale økonomi af tendenser til de-globalisering i kølvandet på geopolitiske udfordringer, herunder krigen i Ukraine. Vurdere betydningen af internationalt samarbejde om økonomisk politik for at adressere aktuelle problemer med energi, fødevarer og inflation. Integreret: Underkaste internationale problemstillinger af betydning for virksomheden juridiske og økonomiske analyser, heriblandt de problemstillinger der har betydning for menneskeheden og for den globale velstand for fremtidige generationer. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Som led i undervisningen vil forekomme engelske tekster og undervisningen foregår delvist på engelsk, hvorfor kendskab til engelsk således vil være en nødvendig forudsætning for at deltage på faget. Det vil være en fordel at have taget HA(jur.)-uddannelsen. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er at give de studerende kendskab til og forståelse for de internationale retlige og økonomiske rammer og teorier, der påvirker virksomheders adgang til de globale markeder. Europæiske virksomheder, der ønsker at agere på markeder uden for EU, f.eks. i Kina, Rusland, Indien og USA, må indrette sig på de markeds- og finansielle barrierer, som staterne kan opstille. Markedsbarrierer kan f.eks. opstå gennem sanktioner i FN, eller de kan være et resultat af handelspolitiske overvejelser, såsom EU’s brug af straftold på varer fra producenter uden for EU. Sådanne handelspolitiske barrierer skal overholde WTO-retten, der regulerer staters handelspolitikker, herunder EU's handelspolitik. De studerende vil lære at anvende de juridiske og økonomiske teorier på konkrete problemstillinger, der berører virksomheden på det globale marked. |
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Der forventes en aktiv deltagelse fra alle studerende som en naturlig del af forelæsningerne, særligt i form af studenteroplæg, diskussion af cases og domsanalyser. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Igennem dialog, cases, quizzes og anden aktivitet i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Juridisk:
Økonomisk:
|