2024/2025 KAN-CJURV2102U Strategisk kontrahering i et internationalt virksomhedsperspektiv
English Title | |
Strategic Contracting in an International Firm Perspective |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Fagadministratoransvaret ligger på CBS LAW | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 09-02-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med fagets juridiske del er, at sætte de
studerende i stand til at:
• demonstrere et overordnet overblik over retsområdet ved at identificere og forklare grundlæggende begreber inden for faget i et klart og korrekt sprog • gengive hovedindholdet og forklare betydningen af fagets retskilder • udvælge, formulere, og diskutere eksempler, der er tilstrækkeligt komplekse til at vise den studerendes forståelse af fagets retlige problemstillinger • identificere juridiske problemstillinger i konkrete eksempler, og Juridisk at argumentere for løsning af problemstillingen samt foreslå foranstaltninger til at imødekomme retsstridigheder eller på anden måde forbedre konkrete parters retsstilling; samt at • reflektere over den samfundsmæssige betydning og begrundelse for en given retstilstand inden for fagets retsområde. Kvalitet af analysen i forbindelse med eksamen omfatter både argumentation, dokumentation og konsistens. Formålet med fagets økonomiske del er at: • forstå og anvende økonomiske teorier, der kan kvalificere juraen generelt og kommercielle kontrakter specielt. • løse prækontraktuelle problemstillinger, herunder udvælge de bedste samarbejdspartnere med lavest mulige søgeomkostninger • forstå betydningen og vigtigheden af ’strategisk fit’ • løse postkontraktuelle problemstillinger med henblik på at skabe incitamentsforenelighed og relationsrente • sikre økonomisk korrekt gevinst- og risikodeling de kontraktuelle parter imellem • forstå hvordan optimal vidensdeling opnås mellem samarbejdsparter • opnå kendskab til forskellige proaktive kontraktinstrumenter som forebygger eller forhindrer eskalering af tvister mellem parterne • identificere virksomhedsøkonomiske problemstillinger i konkrete eksempler, og argumentere i et klart og korrekt sprog for efficiente løsninger af disse problemstillinger. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
HA (jur.) eller tilsvarende kvalifikationer samt bestået eksamen i det obligatoriske fag "Videregående Obligationsret" på cand.merc.jur.., i tilknytning til faget kan valgfaget "Bæredygtighd i et værdikædeperspektiv - valg af kontraheringsform" på cand.merc.jur. anbefales. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Strategisk kontrahering i et internationalt virksomhedsperspektiv adresserer spørgsmålet om, hvad der afgør, om virksomheder (men også offentlige og selvejende organisationer) bør kontrahere på strategisk eller konventionel vis – eller en kombination heraf. I besvarelsen af dette spørgsmål anvendes økonomisk teori til at kvalificere den måde, hvorpå virksomheden skal kontrahere. Faget sætter fokus på kontraktrelationen på det organisatoriske niveau. Der analyseres kontraktrelationer, hvor det er relevant at udøve strategisk kontrahering, hvilket eksempelvis kan være komplekse IT-Kontrakter og bygge- og anlægsarbejder. De forskellige kontrakttyper inddrages med henblik på at identificere, hvorledes bl.a. ressourcekomplementaritet og mulighed for incitamentsforenelighed skabes gennem relationsspecifikke investeringer, og som kan medvirke til at kvalificere, hvorvidt kontrahenterne skal anvende teorirammen inden for strategisk kontrahering eller kontrahere på konventionel vis. |
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår i form af forelæsninger, øvelser, diskussioner, studenterpræsentationer samt opgavedrøftelser. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
De studerende får løbende feedback på deres evne til at reflektere over strategisk kontrahering i undervisningen. Dette sker mundtligt i undervisningen gennem gruppe- og plenumdiskussioner, cases, fremlæggelser mv. Hvis de studerende deltager aktivt i undervisningen, får de mest ud af fagets feedback. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
Der bygges videre på fagene formueret, konkurrenceret og industriøkonomi, samt rets- og kontraktøkonomi fra HA(jur.)-studiet.
Faget integrerer især følgende fire Nordic Nine læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Se Lektionplanen på Canvas for seneste pensumliste. |