2024/2025  MA-MMASV2402U  M & A Tax

Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 40
Studienævnet for Master i Skat
  • Jane Bolander - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Erhvervsjura/Business Law
  • Revision/Auditing
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 12-02-2024

Fagets læringsmål består i at kunne:
  • Forklare og gengive de begreber, og den kontekst, hvori virksomhedsoverdragelser indgår
  • Illustrere hvordan skatter- og afgifter påvirker værdiansættelsen af en virksomhed ud fra de relevante værdiansættelsesmodeller
  • Identificere relevante skatteretlige problemstillinger
  • Vurdere om fakta i en konkret situation er relevant for den skatteretlige problemstilling
  • Anvende den juridiske metode til at analysere skatteretlige problemstillinger med henvisning til de relevante retskilder og konkludere i form af løsningsforslag
  • Demonstrere kendskab for aftaleretlige reguleringsmuligheder og give løsningsforslag til en forhandlingsproces, herunder ved relevante input til formuleringer i overdragelsesaftalen
  • Demonstrere kendskab til relevante selskabsretlige og offentligretlige forhold
M & A Tax:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter

Fagets formål er at give de studerende en forståelse for de (navnlig skatte- og afgiftsmæssige) problematikker, der opstår i forbindelse med virksomhedsoverdragelser (M&A-transaktioner). De studerende får her kendskab til relevante problemstillinger samt en forståelse for, hvordan skatter og afgifter er med til at påvirke værdiansættelsen af en virksomhed og attraktiviteten af en investering. Faget træner de studerende i problemidentifikation, analyse og perspektivering ud fra en række forskellige retskilder, og overordnet kendskab til investeringsteori samt aftaleretlige muligheder for regulering parterne imellem.

Indhold

Faget indledes med at fastlægge begrebsmæssige rammer for behandlingen af virksomhedsoverdragelser i en skatteretlig kontekst. Der vil herunder være en overordnet gennemgang af de mest gængse værdiansættelsesmodeller og regnskabsteori med henblik på at illustrere, hvordan skatter og afgifter påvirker værdiansættelsen af virksomheder og investeringer. Faget vil herudover gennemgå en række skatteretlige problemstillinger, der ofte opstår i forbindelse med virksomhedsoverdragelser, herunder f.eks. aftaler om earn-outs, finansiering og reinvestering. Udover, at der vil være gennemgang af relevante skatte- og afgiftsregler der påvirker aktørerne og genstanden for investeringen, vil der være fokus på regnskabs- og investeringsteori samt aftaleretlig regulering mellem parterne. Relevante selskabsretlige og offentligretlige forhold behandles også.

M&A Tax omhandler de særlige skatteretlige udfordringer som optræder i forbindelse med opkøb af virksomheder samt skatter og afgifters påvirkninger af værdiansættelsen.

Sammenhængen med de øvrige fag

Faget forudsætter almen viden om skatteret og er en overbygning på fagene Selskabsbeskatning, Kursgevinster og finansielle kontrakter, Udbytte og aktieavance samt Regnskab og Skat.

Holdundervisning/​forelæsning i dagtimerne
Flervejskommunikation og dialogbaseret undervisning