2024/2025  MA-MMASV2403U  Virksomhedsordning

Varighed Et quarter
Starttidspunkt Forår
Studienævnet for Master i Skat
  • Ole Aagesen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
  • Skatteret/Tax law
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 27-06-2024

De studerende skal kunne anvende den juridiske metode og kunne udarbejde skattemæssige specifikati-oner i form af beregninger i relation til virksomhedsordningen og kunne anvende de skatteretlige regler på en konkret, ukendt og kompliceret problemstilling indenfor indkomstopgørelsen for de selvstændigt erhvervsdrivende.
Inden for faget pensum skal de studerende kunne:
  • Vurdere om et skattesubjekt opfylder de subjektive og objektive krav for tilvalg af virksomheds-ordningen
  • Identificere og håndtere de skatteretlige begreber i virksomhedsskatteloven
  • Analysere den skatteretlige kvalifikation med henvisning til de relevante retskilder og konkludere i form af løsningsforslag
  • Håndtere de særlige beregningsteknikker i virksomhedsordningen i relation til overskud, over-skudsdisponering samt underskud og underskudsmodregning
  • Udarbejde reparationsmodeller i situationer, hvor der efterfølgende konstateres fejl og mangler i relation til regelanvendelsen
  • Identificere og håndtere de øvrige beskatningsplatforme i virksomhedsskatteloven
  • Håndtere de særlige udfordringer i relation til ophør, afståelse og omdannelse af virksomhed
  • Forklare skatteretlige problemstillinger og udarbejde løsningsmodeller på et klart og korrekt sprog
  • Argumentere for den foreslåede løsning på den skatteretlige problemstilling
Virksomhedsordning:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 3 timer
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet.
Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Fagbeskrivelse

Fagets formål er at give de studerende forståelse for de subjektive og objektive betingelser for anvendelse af virksomhedsordningen og kunne håndtere de skattemæssige termer og beregninger i relation til praktiske anvendelse af ordningen. Faget behandler primært emner i relation til indtræden i ordningen, den løbende beskatning under anvendelse af ordningen og emner i relation til ophør med anvendelse af ordningen. De studerende opnår den fornødne viden og beregningsmæssige færdigheder til at kunne opgøre det skattepligtige resultat af erhvervsvirksomheder og foretage resultatdisponering. De studerende opnår endvidere viden og færdigheder, så de kan håndtere virksomhedsordningen i relation til udenlandsk indkomst, fraflytning til udlandet, skattefri virksomhedsomdannelse og overdragelse med ægtefællesuccession, familiesuccession og dødsbosuccession. Herudover får de studerende viden om og forståelse for anvendelse af kapitalafkastordningerne, som er virksomhedsskattelovens øvrige beskatningsplatforme. Faget træner de studerende i problemidentifikation, analyse og beregninger samt perspektivering ud fra en række forskellige retskilder.

Indhold

Faget er opbygget af to sammenhængende moduler. Det første modul, som er fagets kerneområde, omhandler virksomhedsordningen og det andet modul omhandler de tre kapitalafkastordninger i virksomhedsskatteloven. Det første modul indledes med en generel gennemgang af de subjektive og objektive betingelser for anvendelse af virksomhedsordningen. Derefter følger udfordringerne til den løbende beskatning under anvendelse af ordningen, herunder regelanvendelse og beregninger ved tilvalg af ordningen samt skattemyndighedens kontrol om korrekt regelefterlevelse. Den sidste del af det første modul omhandler de særlige bestemmelser og de særlige beregninger i relation til udenlandsk virksomhedsindkomst, fraflytning til udlandet, skattefri virksomhedsomdannelse og overdragelse med succession i levende live og i dødsboer. Det andet modul omhandler de tre kapitalafkastordninger i virksomhedsskatteloven, som er den almindelige kapitalafkastordning med og uden henlæggelser til konjunkturudligning, kapitalafkastordningen ved køb af virksomhed i selskabsform og udligningsordningen for forfattere og skabende kunstnere.

Holdundervisning/​​​forelæsning i dagstimerne
Dialog og flervejskommunikation