2024/2025
MA-MMFUO1030U Lederskab - at skabe og drive
udvikling
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere |
10 |
Max. antal deltagere |
30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i
forretningsudvikling
|
Kursusansvarlig |
- Frank Meier - Institut for Organisation (IOA)
- Rasmus Johnsen - Institut for Business Humaniora og Jura
(BHJ)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Organisational behaviour/Organisational behaviour
- Virksomhedspsykologi/Business psychology
|
Undervisningsformer |
- Tilstedeværelsesundervisning
|
Sidst opdateret den
01-07-2024
|
Læringsmål |
- Fremvise viden om og indsigt i fagets forskellige teorier og
perspektiver på lederskab, med særligt fokus på kontekstuelle og
relationelle perspektiver i relation til lederskab.
- Demonstrere evne til at observere sig selv og reflektere over
sin egen rolle i konkrete lederskabssituationer.
- Italesætte hvilke mulige nye udviklingsmuligheder og
handleinitiativer den refleksion og observation bringer.
- Ved hjælp af fagets lederskabsteorier kompetent udfordre sin
egen forståelse af praktiske organisatoriske udfordringer fra
hverdagen, samt refleksivt skabe nye praktiske
udviklingsmuligheder.
- Skabe og iværksætte eksperimenter på baggrund af ny viden og
indsigt fra faget; eksperimenter der påvirker og udfordrer den
studerendes egen forståelse og situationer, der udspiller sig i
dennes egen praksis.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Modulet forudsætter et grundlæggende kendskab til
lederskab som fænomen og praktik, og egen praktisk erfaring af
lederskab. |
Prøve/delprøver |
Lederskab - at
skabe og drive udvikling:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Udlevering af opgave |
Opgaven stilles i undervisningen |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer og Vinter |
Syge-/omprøve |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
|
Omfang af skriftligt produkt: Max. 10
sider |
|
Opgavetype: Opgavebesvarelse |
|
Udlevering af opgave: Opgaven stilles i
undervisningen |
|
Varighed: Skriftligt produkt afleveres
på en fastsat dato og tidspunkt. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Lederskab handler grundlæggende om at skabe og drive udvikling.
Faget tager udgangspunkt i og arbejder med deltagernes egne
praktiske ledelsessituationer og kombinerer konkrete erfaringer med
en bred vifte af forskningstekster og teori. Den grundlæggende
tilgang er at opfatte lederskab som et kontekstuelt og relationelt
fænomen, hvilket betyder at faget fokuserer på konkrete situationer
og samspillet med andre individer i organisationen. Desuden lægges
der særlig vægt på lederskab i forhold til komplekse udfordringer,
som kræver udforskning, læring og nye løsninger.
Perspektiverne, der præsenteres i faget, bliver brugt til at
fokusere på ledelse i praksis snarere end på lederen som person.
Desuden præsenterer faget ledelsesteori og udforsker forskellige
ledelsesformer, der kan mobilisere energi til udvikling frem for
blot at fastholde det system, som allerede er til
stede.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Modulet organiseres pædagogisk for at sætte de
studerendes egen praksis i fokus og bruge teori for at udfordre,
stille spørgsmål til, og skabe nye perspektiver på denne praksis.
Undervisningen sker gennem en kombination af korte forelæsninger,
gruppeøvelser med udgangspunkt i teori, casearbejde, og
reflekterende samtaler med fokus på de studerendes egne praktiske
ledelsessituationer. |
Feedback i undervisningen |
Feedback i løbet af undervisningen ville være
muligt. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse og eksamen |
118 timer |
Undervisning |
32 timer |
|
Sidst opdateret den
01-07-2024