2024/2025 MA-MMFUO1090U Strategisk praksis og implementering
English Title | |
Strategic Practicies and Execution |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i
forretningsudvikling
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 01-07-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det eneste forudsætning for dette fag er en interesse for at forstå og arbejde med at udforme og implementere strategier fra et praktisk perspektiv. Det er en fordel, men ikke en forudsætning, hvis deltagerne har en grundlæggende forståelse for centrale begreber som fx strategisk ledelse, strategisk planlægning, konkurrencefordel, implementering, strategi eksekvering samt generiske strategiske værktøjer og modeller. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strategi er nøglen til at sikre organisationers overlevelse og succes. Den er med til at forme og skabe konkurrencefordele for organisationer. Men strategi er også et ord, der ofte bruges uden tilstrækkelig præcision i hele organisationen. Og derfor lykkes det heller ikke altid at få gennemført og eksekveret strategiske planer.
Dette fag har til formål at styrke deltagernes kompetencer i at arbejde med strategisk praksis ud fra et solidt teoretisk fundament. Faget har til formål at bygge bro mellem strategi som et planlægnings- og analyseværktøj og bringe det sammen med den daglige strategiske praksis. Dette gøres ved at kigge på strategi som en særlig måde at tænke om og forstå organisationer på – og ikke blot som et sæt af værktøjer og metoder forbeholdt perioder med strategiskplanlægning, der ofte ikke er særlig godt forbundet med hverdagen i organisationer.
Udgangspunktet er en grundig introduktion til strategi og en bred gennemgang af de mest aktuelle hovedstrømninger, der adresserer den seneste udvikling inden for feltet. Dernæst behandles principperne for strategisk praksis og implementering, mens den sidste del af forløbet giver deltagerne mulighed for at reflektere over, præsentere og diskutere deres egne erfaringer med strategisk praksis og implementering. Igennem faget vil de studerende blive udsat for en lang række teorier, værktøjer og metoder samt konkrete cases, der vil illustrere de mange facetter og den kompleksitet, der er forbundet med at arbejde med strategi i praksis.
Vi vil også se på, hvordan teorier og værktøjer kan blive implementeret i praksis, hvordan strategier skal oversættes fra at være nedskrevet til at skulle implementeres, samt hvordan dette gøres på tværs af forskellige organisatoriske sammenhænge. Ved hjælp af denne tilgang forsøger vi at adressere nogle af de mulige udfordringer, der kan være forbundet med at arbejde med strategi i praksis. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fagets undervisning vil være en kombination af forelæsninger, dialogbasseret undervisning centreret om praktiske cases og teoretiske pointer, gruppearbejde og med deltagelse fra relevante gæsteforelæsere. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mulighed for feedback. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
|