English   Danish

2024/2025  MA-MMFUO2401U  Hvornår er prisen rigtig? Forretningsudvikling, processer og kundeadfærd.

English Title
When is the price right? Business development, processes and customer behaviour

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Master
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår, Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 30
Studienævn
Studienævnet for Master i forretningsudvikling
Kursusansvarlig
  • Sof Thrane - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
Primære fagområder
  • Driftsøkonomi/Managerial economics
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 01-07-2024

Relevante links

Læringsmål
  • Identificere problemer af relevans for prissætning og værdiledelse i egen organisation eller anden empirisk kontekst.
  • Anvende kursets teorier og modeller til at analysere problemer i den valgte empiriske kontekst.
  • Reflektere over teorier og modellers relevans og anvendelighed.
Prøve/delprøver
Hvornår er prisen rigtig? Forretningsudvikling, processer og kundeadfærd:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Sommer
Syge-/omprøve Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt: Max. 10 sider
Opgavetype: Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave: Opgaven stilles i undervisningen
Varighed: Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den studerende forventes at trække på det materiale, der er tildelt til kurset, for at diskutere et prisfastsættelsesproblem i deres egen organisation.  

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Prisfastsættelse er en vigtig drivkraft for virksomheders rentabilitet og for en vellykket forretningsudvikling. Men i mange virksomheder er prissætning blevet forsømt og fokuseret på at rette op på historiske fejl og opfylde kortsigtede finansielle mål. En sådan tilgang udnytter ikke prisfastsættelsens fulde potentiale.  


Dette kursus vil fokusere på, hvordan virksomheder kan bruge prissætning som en strategisk løftestang til at øge fokus på værdiskabelse. For at opnå dette skal tre udfordringer håndteres. For det første er virksomheder udfordret af brugen af markeds-, konkurrent- og omkostningsinformation. Vurderingen af kundernes betalingsvillighed er forbundet med stor usikkerhed, og overvejelser om retfærdighed kan påvirke resultatet af prisbeslutninger. Markedspriserne kan blive forvrænget af rabatpolitikker, og omkostningsoplysningerne er ofte upræcise. For det andet står virksomheder over for den udfordring at skulle koordinere prisbeslutninger. Funktioner som økonomi, marketing, salg, produktion og forskning og udvikling har viden og beslutningskraft i forhold til prisfastsættelse. Derfor er virksomheder nødt til at koordinere viden fra forskellige dele af organisationen for at kunne prissætte effektivt, hvilket er særligt vigtigt, når man implementerer en værdidrevet tilgang. Endelig har de forskellige enheder, der påvirker prisbeslutninger, ofte forskellige interesser, hvilket fører til marginlækage, overdreven rabatgivning og problemer med opfattelsen af prispolitikkens retfærdighed. Dette skaber et kontrolproblem.  

 

Analysen af disse udfordringer, og hvordan virksomheder kan håndtere dem, danner grundlaget for dette kursus. De tre problemer analyseres i en tværfaglig problemløsningstilgang ved hjælp af markeds-, økonomiske og organisatoriske perspektiver. På kurset vil deltagerne udvikle indsigt i brugen af værktøjer og modeller til at håndtere prissætningsudfordringer og analysere, hvordan virksomheder kan udvikle prissætning som en strategisk, værdifokuseret proces.  


Kurset vil blive leveret på følgende måde. Hver session starter med at diskutere en bestemt udfordring samt modeller, teorier og teknikker til at analysere og løse dem. Herefter går sessionen videre til mere detaljeret arbejde med udfordringer og løsninger gennem simuleringer, øvelser, casearbejde og workshops.   


I løbet af den første dag bliver deltagerne bedt om at præsentere et svar på følgende spørgsmål: Hvordan når dit firma frem til fakturaprisen? Den sidste dag vil være et forum for diskussion af synopsen og udvikling af perspektiver på din organisations prisudfordringer.   

Beskrivelse af undervisningsformer
Dette kursus vil gøre brug af korte forelæsninger, gæstepræsentationer, simuleringer, øvelser og workshops. Workshopperne vil fokusere på at diskutere prissætningsspørgsmål i din egen organisation.
Feedback i undervisningen
Feedback vil være muligt i forbindelse med undervisning.
Studenterarbejdstimer
Forberedelse og eksamen 133 timer
Undervisning 32 timer
Sidst opdateret den 01-07-2024