English   Danish

2024/2025  MA-MMFUV3022U  Eksistens og ledelse

English Title
Existence and Leadership

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 6 ECTS
Type Valgfag
Niveau Master
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 30
Studienævn
Studienævnet for Master i forretningsudvikling
Uddannelse Master i forretningsudvikling
Kursusansvarlig
  • Camilla Sløk - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 23-10-2024

Relevante links

Læringsmål
  • Den studerende skal kunne fremlægge og forklare fagets begreber
  • Den studerende skal kunne anvende fagets begreber analytisk på et selvvalgt tema fra egen organisation.
  • Den studerende skal kunne formulere opgavens tema og dets praktiske problemstilling inden for ledelse
Prøve/delprøver
Eksistens og ledelse:
Prøvens ECTS 6
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Synopsis
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt: Max. 10 sider
Opgavetype: Opgavebesvarelse
Udlevering af opgave: Opgaven stilles i undervisningen
Varighed: Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

"Eksistens og ledelse" tager et dybdegående kig på de etiske og menneskelige aspekter af ledelse, hvor der er fokus på, hvordan en leder håndterer ansvar, både personligt og professionelt. på mening og potentiale, med særlig vægt på både unge medarbejdere og 50+. Vi har fokus på krydsfeltet som leder (paradoksledelse), herunder de modsatrettede krav, man som leder møder fra organisationen og fra medarbejderne. Faget fremhæver de udfordringer, der opstår, når grænserne mellem private og professionelle roller sløres, f.eks. i tilfælde af personlige kriser som sygdom eller dødsfald, og hvordan sådanne situationer kan påvirke både lederen selv og arbejdspladsens dynamik.

Et af de centrale spørgsmål i faget handler om lederens ansvar, især når ting går galt. Det undersøges, om lederen skal tage det fulde ansvar, og hvordan følelser som skyld, skam og vrede spiller ind i lederens beslutningsprocesser og interaktioner med medarbejderne. Dette tema udvider sig til diskussioner om magt og omsorg – en balance mellem at udøve autoritet og samtidig vise empati og omsorg over for medarbejdere, der ofte forventer begge dele fra en leder.

Faget dykker også ned i forskellige former for ansvar og skyld, og hvordan en leder kan navigere gennem komplekse situationer, hvor der kan opstå skuffelser blandt medarbejdere, eller hvor lederen selv kan blive gjort til syndebuk. Den stiller spørgsmål ved, hvordan ledere kan tage ansvar på en konstruktiv måde, og hvordan de kan undgå at blive fanget i anklager eller bebrejdelser, når tingene går skævt.

Et vigtigt element i faget er diskussionen af sygdom, stress og psykisk sundhed på arbejdspladsen. Den argumenterer for, at en leder skal være i stand til at håndtere sådanne udfordringer, ikke kun i forhold til medarbejdere, men også ved at tage vare på sig selv. Selvomsorg præsenteres som en nødvendig komponent for at kunne støtte og lede andre på en effektiv og bæredygtig måde.

Sammenfattende giver faget et nuanceret billede af de dilemmaer, ledere står overfor, når de balancerer mellem magt, omsorg, ansvar og selvomsorg i moderne arbejdsmiljøer.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen inddrager løbende deltagernes egne erfaringer. Det er altafgørende at være velforberedt til undervisningen samt deltage aktivt i denne med kommentarer og mindre oplæg.
Feedback i undervisningen
Feedback gives ifm undervisning og eksamen
Studenterarbejdstimer
Undervisning 32 timer
Eksamen og forberedelse 136 timer
Sidst opdateret den 23-10-2024