2024/2025 MA-MMFUV3022U Eksistens og ledelse
English Title | |
Existence and Leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 6 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i
forretningsudvikling
|
Uddannelse | Master i forretningsudvikling |
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 23-10-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||
"Eksistens og ledelse" tager et dybdegående kig på de etiske og menneskelige aspekter af ledelse, hvor der er fokus på, hvordan en leder håndterer ansvar, både personligt og professionelt. på mening og potentiale, med særlig vægt på både unge medarbejdere og 50+. Vi har fokus på krydsfeltet som leder (paradoksledelse), herunder de modsatrettede krav, man som leder møder fra organisationen og fra medarbejderne. Faget fremhæver de udfordringer, der opstår, når grænserne mellem private og professionelle roller sløres, f.eks. i tilfælde af personlige kriser som sygdom eller dødsfald, og hvordan sådanne situationer kan påvirke både lederen selv og arbejdspladsens dynamik. Et af de centrale spørgsmål i faget handler om lederens ansvar, især når ting går galt. Det undersøges, om lederen skal tage det fulde ansvar, og hvordan følelser som skyld, skam og vrede spiller ind i lederens beslutningsprocesser og interaktioner med medarbejderne. Dette tema udvider sig til diskussioner om magt og omsorg – en balance mellem at udøve autoritet og samtidig vise empati og omsorg over for medarbejdere, der ofte forventer begge dele fra en leder. Faget dykker også ned i forskellige former for ansvar og skyld, og hvordan en leder kan navigere gennem komplekse situationer, hvor der kan opstå skuffelser blandt medarbejdere, eller hvor lederen selv kan blive gjort til syndebuk. Den stiller spørgsmål ved, hvordan ledere kan tage ansvar på en konstruktiv måde, og hvordan de kan undgå at blive fanget i anklager eller bebrejdelser, når tingene går skævt. Et vigtigt element i faget er diskussionen af sygdom, stress og psykisk sundhed på arbejdspladsen. Den argumenterer for, at en leder skal være i stand til at håndtere sådanne udfordringer, ikke kun i forhold til medarbejdere, men også ved at tage vare på sig selv. Selvomsorg præsenteres som en nødvendig komponent for at kunne støtte og lede andre på en effektiv og bæredygtig måde. Sammenfattende giver faget et nuanceret billede af de dilemmaer, ledere står overfor, når de balancerer mellem magt, omsorg, ansvar og selvomsorg i moderne arbejdsmiljøer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen inddrager løbende deltagernes egne erfaringer. Det er altafgørende at være velforberedt til undervisningen samt deltage aktivt i denne med kommentarer og mindre oplæg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback gives ifm undervisning og eksamen | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|