Læringsmål |
- Viden om og forståelse af centrale begreber og temaer indenfor
fagets rammer.
- Færdigheder til at anvende fagets viden i analyser af aktuelle
ledelses-udfordringer.
- Evnen til at reflekterer selvkritisk over egen ledelsespraksis
og dens relation til fagets begreber og temaer.
|
Prøve/delprøver |
Resultatorienteret lederskab:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Aktiv undervisningsdeltagelse
Dette fag afsluttes på baggrund af aktiv deltagelse i
undervisningen, hvor det ud fra en helhedsvurdering af den enkelte
studerendes deltagelse i undervisningsaktiviteterne vurderes om
læringsmålene for kurset er tilfredsstillende opfyldt og kurset kan
betragtes som bestået. Den enkelte studerendes deltagelse bedømmes
alene af underviseren. |
Den studerende skal deltage i |
Opgave(r), Peer review |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Bedømmelsesform |
Bestået/ikke bestået |
Bedømmer(e) |
Bedømmes alene af underviseren |
Eksamensperiode |
Forår og Efterår |
Syge-/omprøve |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
|
Omfang af skriftligt produkt: Max. 15
sider |
|
Opgavetype: Projektrapport |
|
Varighed: Skriftligt produkt afleveres
på en fastsat dato og tidspunkt. |
|
Beskrivelse af aktiviteter |
Opgave(r):
Porteføljeeksamen består af seks opgaver.For at bestå faget skal
den studerende besvare opgave 5 og 6, der er
obligatoriske opgaver, og ud af opgaverne 1, 2, 3 og 4 vælge mindst
to opgaver, som den studerende ønsker at besvare.
Peer review:
Den studerende skal kommentere på mindst to af de andre studerendes
opgaver (under opgavenummer 1-4).
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Resultatorienteret lederskab handler om at bidrage til den
offentlige virksomheds succes gennem fokuseret udvikling af
menneskelige ressourcer, vaner, rutiner og organisationer i
relation til den overordnede strategisk værdiskabelse, som
organisationen skal levere for sine interessenter. Den enkelte
leder skal gennem sit arbejde med mennesker og processer være i
stand til at levere på organisationens kerneopgave.
Helt konkret sætter vi fokus på, hvordan lederen skaber resultater
ved at omsætte indsigt i interessenternes forståelse af kerneopgave
i ledelsen af medarbejderne, så de bedre selv kan tage ansvar for
værdiskabelse i organisationen.
I faget sætter vi fokus på:
- Strategisk forståelse for og indsigt i organisationens
kerneopgave.
- Lederens rolle som personale- og strategisk leder.
- Medarbejdernes evne til at lede sig selv strategisk i forhold
til kerneopgaven.
Faget bevæger sig mellem fire emner:
1) At forstå organisationens værdiskabelse udefra og ind,
2) at kunne kortlægge og udvikle organisationens kapabiliteter
og organisatoriske rutiner,
3) at kunne lede medarbejderne som leder sig selv forskellige
og
4) kunne arbejde med egne ledelsesvaner og -rolle i relation til
de første tre temaer.
- Lederen vil blive introduceret til centrale begreber indenfor
ledelseslitteraturen som at tænke strategisk udefra-og-ind,
organisatorisk kapabilitet; organisatoriske rutiner, ledelse af
selvledende medarbejdere og at arbejde med egne ledelsesvaner i
hverdagen.
- Ved at inddrage og arbejde med lederens egen organisation i
relation til disse fire emner, vil lederen opnå en mere reflekteret
og kritisk forståelse for sin egen lederrolle i en offentlig
virksomhedskontekst.
- Igennem dette arbejde vil lederen få bedre forståelse for sin
egen situation og organisation, så der kan blive skabt konkrete
ideer til og viden om, hvordan lederen kan transformere sin egen
ledelsespraksis til gavn for organisationens
resultater.
|
|
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen vil være en blanding af småoplæg
på campus, præ-optaget videoforelæsninger, oplæg til diskussion og
øvelser omkring deltagernes ledelsespraksis. Vi vil også have en
løbende chatfunktion på Canvas, hvor deltagerne kan stille
spørgsmål om eksamen, tekster mv. Før hver undervisningsgang på CBS
skal deltagerne læse nogle tekster samt se en række
onlineforelæsninger omkring teksterne. Ved undervisning på campus
vil fokus være på, hvordan indsigterne fra teksterne kan anvendes
til at gøre sit lederskab mere resultatorienteret. |
Feedback i undervisningen |
TBA |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning - fremmøde og online |
32 timer |
Forberedelse og eksamen |
105,5 timer |
|