English   Danish

2024/2025  MA-MMPGO1013U  Resultatorienteret lederskab

English Title
Result-oriented leadership

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk (også udbudt som valgfag)
Niveau Master
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår, Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Master i Offentlig Ledelse
Kursusansvarlig
  • Michael Pedersen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Lederskab/Leadership
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 27-06-2024

Relevante links

Læringsmål
  • Viden om og forståelse af centrale begreber og temaer indenfor fagets rammer.
  • Færdigheder til at anvende fagets viden i analyser af aktuelle ledelses-udfordringer.
  • Evnen til at reflekterer selvkritisk over egen ledelsespraksis og dens relation til fagets begreber og temaer.
Prøve/delprøver
Resultatorienteret lederskab:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Aktiv undervisningsdeltagelse

Dette fag afsluttes på baggrund af aktiv deltagelse i undervisningen, hvor det ud fra en helhedsvurdering af den enkelte studerendes deltagelse i undervisningsaktiviteterne vurderes om læringsmålene for kurset er tilfredsstillende opfyldt og kurset kan betragtes som bestået. Den enkelte studerendes deltagelse bedømmes alene af underviseren.
Den studerende skal deltage i Opgave(r), Peer review
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Bedømmes alene af underviseren
Eksamensperiode Forår og Efterår
Syge-/omprøve Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Omfang af skriftligt produkt: Max. 15 sider
Opgavetype: Projektrapport
Varighed: Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
Beskrivelse af aktiviteter
Opgave(r): Porteføljeeksamen består af seks opgaver.For at bestå faget skal den studerende besvare opgave 5 og 6, der er
obligatoriske opgaver, og ud af opgaverne 1, 2, 3 og 4 vælge mindst to opgaver, som den studerende ønsker at besvare.
Peer review: Den studerende skal kommentere på mindst to af de andre studerendes opgaver (under opgavenummer 1-4).
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Resultatorienteret lederskab handler om at bidrage til den offentlige virksomheds succes gennem fokuseret udvikling af menneskelige ressourcer, vaner, rutiner og organisationer i relation til den overordnede strategisk værdiskabelse, som organisationen skal levere for sine interessenter. Den enkelte leder skal gennem sit arbejde med mennesker og processer være i stand til at levere på organisationens kerneopgave.

Helt konkret sætter vi fokus på, hvordan lederen skaber resultater ved at omsætte indsigt i interessenternes forståelse af kerneopgave i ledelsen af medarbejderne, så de bedre selv kan tage ansvar for værdiskabelse i organisationen.

I faget sætter vi fokus på:

  • Strategisk forståelse for og indsigt i organisationens kerneopgave.
  • Lederens rolle som personale- og strategisk leder.
  • Medarbejdernes evne til at lede sig selv strategisk i forhold til kerneopgaven.

 

Faget bevæger sig mellem fire emner:

1) At forstå organisationens værdiskabelse udefra og ind,

2) at kunne kortlægge og udvikle organisationens kapabiliteter og organisatoriske rutiner,

3) at kunne lede medarbejderne som leder sig selv forskellige og

4) kunne arbejde med egne ledelsesvaner og -rolle i relation til de første tre temaer.

 

  • Lederen vil blive introduceret til centrale begreber indenfor ledelseslitteraturen som at tænke strategisk udefra-og-ind, organisatorisk kapabilitet; organisatoriske rutiner, ledelse af selvledende medarbejdere og at arbejde med egne ledelsesvaner i hverdagen.
  • Ved at inddrage og arbejde med lederens egen organisation i relation til disse fire emner, vil lederen opnå en mere reflekteret og kritisk forståelse for sin egen lederrolle i en offentlig virksomhedskontekst.
  • Igennem dette arbejde vil lederen få bedre forståelse for sin egen situation og organisation, så der kan blive skabt konkrete ideer til og viden om, hvordan lederen kan transformere sin egen ledelsespraksis til gavn for organisationens resultater.
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen vil være en blanding af småoplæg på campus, præ-optaget videoforelæsninger, oplæg til diskussion og øvelser omkring deltagernes ledelsespraksis. Vi vil også have en løbende chatfunktion på Canvas, hvor deltagerne kan stille spørgsmål om eksamen, tekster mv. Før hver undervisningsgang på CBS skal deltagerne læse nogle tekster samt se en række onlineforelæsninger omkring teksterne. Ved undervisning på campus vil fokus være på, hvordan indsigterne fra teksterne kan anvendes til at gøre sit lederskab mere resultatorienteret.
Feedback i undervisningen
TBA
Studenterarbejdstimer
Undervisning - fremmøde og online 32 timer
Forberedelse og eksamen 105,5 timer
Sidst opdateret den 27-06-2024