English   Danish

2024/2025  BA-BPROO1005U  Økonomistyring og projekter

English Title
Management Accounting and Projects

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i Projektledelse
Kursusansvarlig
  • Tim Neerup Themsen - Institut for Regnskab (RR)
Primære fagområder
  • Projekt- og forandringsledelse/Project and change management
  • Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 29-05-2024

Relevante links

Læringsmål
Ved gennemførelse af dette fag skal den studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
  • Redegøre for fagets teorier om og metoder til virksomheders og projekters økonomistyring
  • Anvende fagets teorier og metoder til løsning af opgaver og/eller besvarelse af spørgsmål relateret til økonomistyring, herunder vise de nødvendige udregninger og/eller overvejelser
  • Reflektere over fagets teoriers og metoders indbyrdes sammenhæng, herunder deres anvendelighed og begrænsninger, i forhold til virksomheders og projekters økonomistyring
  • Formulere sig i et fagligt klart og tydeligt sprog
Prøve/delprøver
Økonomistyring og projekter:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavebesvarelsen skal uploades som PDF og i ét dokument. Der er ingen minimum eller maksimum antal sider. Excelark accepteres ikke.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Hvis omprøven afholdes som en mundtlig prøve, vil der være tale om en 20 minutters mundtlig prøve uden forberedelse inklusive votering og karakterafgivelse.

Til selve prøven trækker den studerende tilfældigt et på forhånd ukendt spørgsmål, blandt en række mulige spørgsmål, som først skal besvares, og som dernæst danner grundlag for en bredere udprøvning i pensum. Spørgsmålet vil være af redegørende karakter og vil ikke kræve beregninger, omend den studerende godt kan blive bedt om at foretage disse afhængigt af spørgsmålets karakter. Den studerende skal derudover være forberedt på at kunne perspektivere spørgsmålet til hele pensum.

Noter må gerne anvendes, men det anbefales, at den studerende kun kortvarigt gør brug af disse, da bedømmerne vurderer den selvstændige præstation.

Tidligere syge-/​omprøvespørgsmål udleveres ikke.

For yderligere information, kontakt den fagansvarlige.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for den økonomiske styring af virksomheder og projekter. De studerende vil blandt andet stifte bekendtskab med discipliner som omkostningsestimering, budgetplanlægning, budgetkontrol og præstationsmåling. Formålet med faget er videre at opbygge de studerendes kompetencer til at kunne forstå, løse og reflektere over praksisnære udfordringer knyttet til den økonomiske styring af disse organisationer. Hvordan estimerer man for eksempel prisen på et produkt eller en serviceydelse? Hvordan integrerer man et fokus på virksomhedens finansielle præstation med et fokus på bæredygtighed? Hvordan designer man et præstationsmålingsinstrument? Hvordan estimerer man omkostningerne forbundet med et projekt? Og hvordan fører man kontrol med et projekts fremdrift? Faget baserer sig på et pensum samt en række minicases fra konkrete, men anonymiserede, organisationer og projekter til at forankre de teorier og metoder, som de studerende tillærer sig på faget.

 

Faget strækker sig over 12 lektioner, én lektion om ugen i cirka 12 uger. I den første lektion introduceres der til fagets indhold og struktur, herunder også økonomistyring som overordnet emne. De efterfølgende 9 lektioner er alle dedikeret til mere specifikke discipliner inden for økonomistyring, hvor centrale dele af pensum vil blive gennemgået, og hvor de studerende skal løse en række gruppebaserede opgaver baseret på minicases. Faget afsluttes i den sidste lektion, hvor der vil blive brugt tid på at forberede den kommende eksamen.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen er bygget op omkring en grundbog for økonomistyring generelt, en grundbog for økonomistyring på projekter mere specifikt samt en række akademiske artikler. Undervisningen tager form af tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en kombination af både forelæsning, diskussion samt opgaveløsning. Herudover vil der være en række hjemmeopgaver tilgængelige online, som bør løses løbende gennem fagets afvikling og/eller som forberedelse til eksamen. Opgaverne har samme struktur, form og fagligt niveau som den ordinære eksamensopgave og omhandler emner fra pensum, som ikke direkte behandles til selve undervisningen.
Feedback i undervisningen
Feedback er overordnet tænkt ind på tre forskellige måder. For det første vil der til de enkelte undervisningsgange være gruppebaserede øvelsesopgaver, som muliggør løbende vidensdeling mellem de studerende inden for fagets discipliner. Underviseren vil videre være til stede under øvelsesarbejdet og tilbyde sin hjælp til de studerende, der måtte ønske dette. Opgaverne gennemgås afslutningsvist i plenum, så alle studerende kan få feedback på deres arbejde. For det andet vil der på faget blive tilbudt individuelle konsultationssamtaler med underviserne, hvilket skal ses som en mulighed for at modtage personlig feedback. De studerende kan tage alle emner op på disse møder, som for øvrigt er frivillige. Afslutningvist vil der derudover være vejledende løsninger til hver enkelt hjemmeopgave, som giver de studerende mulighed for enten at give sig selv feedback på egen præstation eller at give hinanden feedback på hinandens præstation.
Studenterarbejdstimer
Kontaktundervisning (12 sessioner af 3 timer) 36 timer
Forberedelse (pensumlæsning + opgaveløsning) 130 timer
Eksamensforberedelse 36 timer
Eksamen (ekskl. evt. reeksamen) 4 timer
Foreløbig litteratur

 

Bøger

  • Atkinson, A. A., Kaplan, R.S., Matusumura, E. M. & Young, M. S. (2020): Management Accounting: Information for Decision Making and Strategy Execution, Seventh Edition. US: Cambridge Business Publishers
  • Venkataraman, R.R. and Pinto, J. K. (2008): Cost and Value Management in Projects. New Jersey: John Wiley & Sons

 

Artikler

  • Flyvbjerg, B. (2006). From Nobel Prize to Project Management: Getting Risks Right. Project Management Journal, Vol. 37, No 3, s. 5-15
  • Kaplan, R. S. & McMillan, D. (2021). Reimagining the Balanced Scorecard for the ESG Era. Harvard Business Review Digital Articles (February 3, 2021) 
  • Merchant, K. A. (2006). Measuring general managers' performances. Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 19, No. 6 
  • M.fl.
Sidst opdateret den 29-05-2024