2024/2025 BA-BPROO1005U Økonomistyring og projekter
English Title | |
Management Accounting and Projects |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 29-05-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Ved gennemførelse af dette fag skal den
studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for den økonomiske styring af virksomheder og projekter. De studerende vil blandt andet stifte bekendtskab med discipliner som omkostningsestimering, budgetplanlægning, budgetkontrol og præstationsmåling. Formålet med faget er videre at opbygge de studerendes kompetencer til at kunne forstå, løse og reflektere over praksisnære udfordringer knyttet til den økonomiske styring af disse organisationer. Hvordan estimerer man for eksempel prisen på et produkt eller en serviceydelse? Hvordan integrerer man et fokus på virksomhedens finansielle præstation med et fokus på bæredygtighed? Hvordan designer man et præstationsmålingsinstrument? Hvordan estimerer man omkostningerne forbundet med et projekt? Og hvordan fører man kontrol med et projekts fremdrift? Faget baserer sig på et pensum samt en række minicases fra konkrete, men anonymiserede, organisationer og projekter til at forankre de teorier og metoder, som de studerende tillærer sig på faget.
Faget strækker sig over 12 lektioner, én lektion om ugen i cirka 12 uger. I den første lektion introduceres der til fagets indhold og struktur, herunder også økonomistyring som overordnet emne. De efterfølgende 9 lektioner er alle dedikeret til mere specifikke discipliner inden for økonomistyring, hvor centrale dele af pensum vil blive gennemgået, og hvor de studerende skal løse en række gruppebaserede opgaver baseret på minicases. Faget afsluttes i den sidste lektion, hvor der vil blive brugt tid på at forberede den kommende eksamen. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er bygget op omkring en grundbog for økonomistyring generelt, en grundbog for økonomistyring på projekter mere specifikt samt en række akademiske artikler. Undervisningen tager form af tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en kombination af både forelæsning, diskussion samt opgaveløsning. Herudover vil der være en række hjemmeopgaver tilgængelige online, som bør løses løbende gennem fagets afvikling og/eller som forberedelse til eksamen. Opgaverne har samme struktur, form og fagligt niveau som den ordinære eksamensopgave og omhandler emner fra pensum, som ikke direkte behandles til selve undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback er overordnet tænkt ind på tre forskellige måder. For det første vil der til de enkelte undervisningsgange være gruppebaserede øvelsesopgaver, som muliggør løbende vidensdeling mellem de studerende inden for fagets discipliner. Underviseren vil videre være til stede under øvelsesarbejdet og tilbyde sin hjælp til de studerende, der måtte ønske dette. Opgaverne gennemgås afslutningsvist i plenum, så alle studerende kan få feedback på deres arbejde. For det andet vil der på faget blive tilbudt individuelle konsultationssamtaler med underviserne, hvilket skal ses som en mulighed for at modtage personlig feedback. De studerende kan tage alle emner op på disse møder, som for øvrigt er frivillige. Afslutningvist vil der derudover være vejledende løsninger til hver enkelt hjemmeopgave, som giver de studerende mulighed for enten at give sig selv feedback på egen præstation eller at give hinanden feedback på hinandens præstation. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger
Artikler
|