Læringsmål |
- Identificere og afgrænse en given statistisk problemstilling,
herunder klart identificere nødvendig og tilstrækkelig information
til at kunne gennemføre en given statistisk analyse.
- Klart og præcist anvende grafiske og numeriske metoder til at
opsummere og gengive de væsentligste tendenser og sammenhænge i et
givet datamateriale.
- Udførligt motivere valg af en relevant statistisk analysemetode
til brug for analyse af et givet datamateriale.
- Demonstrere korrekt brug af sandsynlighedsregningens
grundbegreber og anvendelse af disse til identifikation af den
usikkerhed, der eksisterer i et givet datamateriale.
- Detaljeret redegøre for nødvendige og tilstrækkelige
forudsætninger ved brug af en given statistisk analysemetode,
kontrollere i hvilket omfang disse er opfyldt samt vurdere
betydningen af eventuelt ikke opfyldte forudsætninger.
- Kort og præcist redegøre for de bagvedliggende beregninger i en
given statistisk analysemetode, herunder redegøre for de teoretiske
og modelmæssige forudsætninger.
- Foretage konsekvensberegninger på baggrund af en estimeret
statistisk model og præcist vurdere validitet og usikkerhed på
disse beregninger.
- Drage konkrete og præcise konklusioner på baggrund af en given
statistisk analyse og kommunikere disse i et klart, fagligt korrekt
og ikke-teknisk sprog.
|
Prøve/delprøver |
Statistik:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Sammen med det skriftlige produkt må der
afleveres max. 20 siders JMP-udskrift (og KUN ren JMP-udskrift,
intet andet). |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Udlevering af opgave |
Eksamensopgaven udleveres via Digital eksamen
(DE), når prøven starter |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende udarbejdet og
afleveret opgavebesvarelsen til den ordinære eksamen, men været syg
ved den mundtlige prøve afvikles omprøven på baggrund af
genindlevering af den oprindelige opgavebesvarelse.
Har den studerende udarbejdet og afleveret opgavebesvarelsen til
den ordinære eksamen, men ikke bestået den mundtlige prøve,
afvikles omprøven normalt på baggrund af en genindlevering af den
oprindelige opgavebesvarelse. Den studerende kan dog vælge at lave
ny individuel opgavebesvarelse (samme prøveform og omfangskrav som
ved den ordinære prøve).
NB. Det skal tydeligt fremgå på forsiden om projektrapporten er
identisk med det indleverede til den ordinære eksamen eller et nyt
produkt
Hvis den studerende ikke har udarbejdet opgavebesvarelsen på grund
af sygdom eller udeblivelse, skal den studerende til mundtlig
sygeprøve i hele fagets pensum. Denne eksamen er 20 min uden
forberedelse ved eksaminator og bi-eksaminator.
.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Gruppeopgaven har form af en 72 timers
opgavebesvarelse.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset giver den studerende en introduktion til analytiske
metoder indenfor deskriptiv dataanalyse og grundlæggende
statistiske modeller. Undervejs eksemplificeres teorien med
aktuelle data fra diverse erhvervs- og samfundsøkonomiske
problemstillinger med specielt fokus på projektledelse.
Det analytiske og metodemæssige indhold i faget er:
• Deskriptiv statistik
• Grundlæggende sandsynlighedsregning
• Diskrete og kontinuerte sandsynlighedsfordelinger
• Konfidensintervaller og hypotesetest (for én og to grupper)
• Simpel og multipel regressionsanalyse
• Kontingenstabeller, en- og tosidet variansanalyse
Undervisningen tager udgangspunkt i at opnå en grundlæggelse
forståelse af de gennemgåede statistiske metoder kombineret med et
klart fokus på at kunne implementere metoderne i konkrete
anvendelser. Der lægges desuden vægt på korrekt fortolkning af de
udførte analyser samt på analysernes anvendelse som understøttelse
af beslutningstagning.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Undervisningen er organiseret i 3-timers moduler,
og undervisningen vil være en blanding af oversigtsforelæsninger,
online-elementer og konkret opgaveløsning.
Undervisningsformen er dialogbaseret, og de studerende deltager i
opgaveregning, dels på tavle og dels på egne laptops.
Som beregningssoftware benyttes SAS JMP, som CBS stiller gratis til
rådighed for de studerende. |
Feedback i undervisningen |
Feedback gives løbende i undervisningen i
forbindelse med øvelsesopgaver.
Derudover modtager de studerende feedback på besvarelsen af kursets
hjemmeopgave. Yderligere individuel feedback kan aftales med
kursets
fagansvarlige. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til undervisning |
102 timer |
Undervisning |
48 timer |
Forberedelse til eksamen |
56 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Agresti, Franklin og Klingenberg: "Statistics - The art
and science of learning from data", 5. udgave, Pearson.
Gabrielsen og Overø: "Kom i gang med JMP - Statistik og
analyse for økonomistuderende" [kan downloades gratis fra
SAS' hjemmeside].
|