English   Danish

2025/2026  BA-BFILO2231U  Kvalitativ metode

English Title
Qualitative Methods

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Marius Gudmand-Høyer - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
  • Sociologi/Sociology
  • Virksomhedsstudier/Cultural studies
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 26-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl opfylde følgende læringsmål:
  • Anvende udvalgte tilgange til forskningsdesign, forskellige forskningsmetoder samt teknikker til dataanalyse og -fortolkning, som udspringer af de fortolkende samfunds- og humanvidenskaber
  • Forstå forholdet mellem et analyseobjekt, en given metode og et forskningsspørgsmål, der kan besvares
  • Anvende grundlæggende forskningsmetoder – såsom det individuelle forskningsinterview, deltagerobservation, systematiske observationer, survey- og fokusgruppeinterviews, arkivstudier m.m. – til at undersøge problemstillinger, der er relevante for den enkelte studerende
  • Foretage en kritisk vurdering af styrker og svagheder ved forskellige metoder og forskningsdesigns
  • Critically assess the strength and weaknesses of different methods and different research designs.
  • Reflektere over de tilgange, metoder og forskningsdesigns, der anvendes i empirisk arbejde i forbindelse med opgaver i undervisningssammenhæng
Prøve/delprøver
Kvalitativ metode:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Aktiv undervisningsdeltagelse

Dette fag afsluttes på baggrund af aktiv deltagelse i undervisningen, hvor det ud fra en helhedsvurdering af den enkelte studerendes deltagelse i undervisningsaktiviteterne vurderes om læringsmålene for kurset er tilfredsstillende opfyldt og kurset kan betragtes som bestået. Den enkelte studerendes deltagelse bedømmes alene af underviseren.
Den studerende skal deltage i Kombination af opgave og fremlæggelse
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Bedømmes alene af underviseren
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve Mundtlig prøve
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Beskrivelse af aktiviteter
Kombination af opgave og fremlæggelse: Fagets vil bestå i en serie af fremlæggelser, både individuelt og i gruppe, baseret på på forhånd stillede opgaver, der til sammen opfylder fagets læringsmål.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagets formål er at give de studerende indsigt i og en vis erfaring med kvalitative undersøgelsesmetoder, så de selvstændigt kan gennemføre en empirisk undersøgelse, herunder vurdere metoders relevans og kritisk reflektere over konsekvenserne af egne metodevalg. Faget vil introducere de grundlæggende kvalitative dataindsamlingsmetoder, herunder især det individuelle forskningsinterview, deltagerobservation, systematiske observationer, survey- og fokusgruppeinterviews, samt tekst- eller arkivstudier. 
 Faget strækker sig over hele semesteret og indeholder tolv egentlige undervisningsgange. Omtrent halvdelen af disse gennemgår fagets emner med afsæt i pensum, imens den anden halvdel af undervisningsgange består af opgavebaserede øvelser, hvor de studerende løbende arbejder metodisk med disse emner. Dette arbejde vil samtidig repræsentere de konkrete opgaver, der som de studerende skal have udført tilfredsstillende for at bestå faget. Udprøvningen vil således foregå løbende, med afsæt i konkrete opgaver, med direkte feedback, samt med instrukser til, hvordan en eventuelt ikke tilfredsstillende udført opgave kan gøres om og således efterfølgende godkendes.  


Der lægges i undervisningen vægt på:

  • at de studerende opnår konkret erfaring med kvalitative metoder gennem praktiske øvelser og veludførte opgaver, samt
  • at de studerende træner deres faglige dømmekraft, når de vurderer data og forskningsspørgsmål, og i forbindelse hermed
  • valg af relevante metoder i forhold til fremtidigt arbejde med problemformulerings-baseret akademisk arbejde.

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter under vejledning
Beskrivelse af undervisningsformer
Blanding af forelæsninger og øvelser med afsæt i stillede opgaver.
Feedback i undervisningen
De studerende vil løbende modtage feedback i forbindelse med udførte opgaver, både til godkendelse eller vejledning til, hvad der skal til for at opnå et tilfredsstillende resultat.
Studenterarbejdstimer
Læsning 103 timer
Øvelses- og opgavesarbejde 103 timer
Sidst opdateret den 26-06-2025