Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl opfylde følgende
læringsmål:
- Anvende udvalgte tilgange til forskningsdesign, forskellige
forskningsmetoder samt teknikker til dataanalyse og -fortolkning,
som udspringer af de fortolkende samfunds- og humanvidenskaber
- Forstå forholdet mellem et analyseobjekt, en given metode og et
forskningsspørgsmål, der kan besvares
- Anvende grundlæggende forskningsmetoder – såsom det
individuelle forskningsinterview, deltagerobservation, systematiske
observationer, survey- og fokusgruppeinterviews, arkivstudier m.m.
– til at undersøge problemstillinger, der er relevante for den
enkelte studerende
- Foretage en kritisk vurdering af styrker og svagheder ved
forskellige metoder og forskningsdesigns
- Critically assess the strength and weaknesses of different
methods and different research designs.
- Reflektere over de tilgange, metoder og forskningsdesigns, der
anvendes i empirisk arbejde i forbindelse med opgaver i
undervisningssammenhæng
|
Prøve/delprøver |
Kvalitativ
metode:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Aktiv undervisningsdeltagelse
Dette fag afsluttes på baggrund af aktiv deltagelse i
undervisningen, hvor det ud fra en helhedsvurdering af den enkelte
studerendes deltagelse i undervisningsaktiviteterne vurderes om
læringsmålene for kurset er tilfredsstillende opfyldt og kurset kan
betragtes som bestået. Den enkelte studerendes deltagelse bedømmes
alene af underviseren. |
Den studerende skal deltage i |
Kombination af opgave og fremlæggelse |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Bedømmelsesform |
Bestået/ikke bestået |
Bedømmer(e) |
Bedømmes alene af underviseren |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Mundtlig prøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern
censor. |
|
Beskrivelse af aktiviteter |
Kombination af
opgave og fremlæggelse: Fagets vil bestå i en serie af
fremlæggelser, både individuelt og i gruppe, baseret på på forhånd
stillede opgaver, der til sammen opfylder fagets
læringsmål.
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål er at give de studerende indsigt i og en vis
erfaring med kvalitative undersøgelsesmetoder, så de selvstændigt
kan gennemføre en empirisk undersøgelse, herunder vurdere metoders
relevans og kritisk reflektere over konsekvenserne af egne
metodevalg. Faget vil introducere de grundlæggende kvalitative
dataindsamlingsmetoder, herunder især det individuelle
forskningsinterview, deltagerobservation, systematiske
observationer, survey- og fokusgruppeinterviews, samt tekst- eller
arkivstudier.
Faget strækker sig over hele semesteret og indeholder tolv
egentlige undervisningsgange. Omtrent halvdelen af disse gennemgår
fagets emner med afsæt i pensum, imens den anden halvdel af
undervisningsgange består af opgavebaserede øvelser, hvor de
studerende løbende arbejder metodisk med disse emner. Dette arbejde
vil samtidig repræsentere de konkrete opgaver, der som de
studerende skal have udført tilfredsstillende for at bestå faget.
Udprøvningen vil således foregå løbende, med afsæt i konkrete
opgaver, med direkte feedback, samt med instrukser til, hvordan en
eventuelt ikke tilfredsstillende udført opgave kan gøres om og
således efterfølgende godkendes.
Der lægges i undervisningen vægt på:
- at de studerende opnår konkret erfaring med kvalitative metoder
gennem praktiske øvelser og veludførte opgaver, samt
- at de studerende træner deres faglige dømmekraft, når de
vurderer data og forskningsspørgsmål, og i forbindelse hermed
- valg af relevante metoder i forhold til fremtidigt arbejde med
problemformulerings-baseret akademisk arbejde.
|
Forskningsbaseret undervisning |
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
- Udvikling af forskningsspørgsmål
- Dataindsamling
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
- Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter
under vejledning
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Blanding af forelæsninger og øvelser med afsæt i
stillede opgaver. |
Feedback i undervisningen |
De studerende vil løbende modtage feedback i
forbindelse med udførte opgaver, både til godkendelse eller
vejledning til, hvad der skal til for at opnå et tilfredsstillende
resultat. |
Studenterarbejdstimer |
Læsning |
103 timer |
Øvelses- og opgavesarbejde |
103 timer |
|