English   Danish

2025/2026  BA-BFILO2240U  Argumentationsteori

English Title
Argumentation Theory

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Benjamin Ask Popp-Madsen - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
  • Johan Gersel - Institut for Business Humaniora og Jura (BHJ)
Primære fagområder
  • Filosofi og etik/Philosophy and ethics
  • Kommunikation/Communication
  • Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of science
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 26-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • kunne redegøre for de normative idealer, der adskiller kollektiv deliberation fra andre former for kommunikativ udveksling.
  • kunne argumentere på en måde, der demonstrere evnen til at navigere dette normative deliberative rum ud fra en værdsættelse af disse idealer.
  • kunne analysere, hvilke empiriske udfordringer der kan forhindre et givent forum i at leve op til idealerne for kollektiv deliberation
  • kunne overveje konstruktivt, hvad der kræves for, at de nødvendige empiriske betingelser for kollektiv deliberation kan opretholdes.
Prøve/delprøver
Argumentationsteori:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Aktiv undervisningsdeltagelse

Dette fag afsluttes på baggrund af aktiv deltagelse i undervisningen, hvor det ud fra en helhedsvurdering af den enkelte studerendes deltagelse i undervisningsaktiviteterne vurderes om læringsmålene for kurset er tilfredsstillende opfyldt og kurset kan betragtes som bestået. Den enkelte studerendes deltagelse bedømmes alene af underviseren.
Den studerende skal deltage i Fremlæggelse(r), Peer review
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Bedømmelsesform Bestået/ikke bestået
Bedømmer(e) Bedømmes alene af underviseren
Eksamensperiode Sommer
Syge-/omprøve Mundtlig prøve
Varighed: 30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse: Uden forberedelse
Bedømmer(e): Ved intern prøve er der bieksaminator ved omprøven. Ved ekstern prøve er der ekstern censor.
Beskrivelse af aktiviteter
Fremlæggelse(r): Den studerende skal i grupper deltage i mindst to mundtlige fremlæggelser inden for fagets pensum. Der vil til nogle fremlæggelser også skulle udarbejdes skriftligt materiale af de studerende. Derudover, skal de studerende deltage aktivt i undervisningen ved at give samlet feedback på andre studerendes fremlæggelser.
Hvis de studerende oplever forhindringer i forhold til tilstedeværelse, kan de indgå i dialog med underviser.
Peer review: Det forventes at alle studerende deltager aktivt i peer review af fremlæggelserne i faget og det skriftlig materiale
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Argumentationsteorifaget har til formål at bidrage til de studerendes teoretiske forståelse af argumentation som kollektiv deliberation, samt at udvikle deres evne til at indgå i kollektive deliberative rum. Den filosofiske og videnskabelige tradition er, fra Platon og frem, baseret på ideen om kollektiv deliberation som en form for ideal samfundsinstans. Det er gennem kollektiv deliberation, at vi sikrer os at videnskab adskiller sig fra personlig holdning og overtro. Politisk og moralsk set er det via argumentation forstået som kollektiv deliberation, at vi går fra at overtale til at overbevise hinanden; fra et spørgsmål om retorik og magt, til et spørgsmål om, hvad der er velbegrundet ud fra fælles indsigt i det gode og det sande.

 

Fagets formål er dermed at introducere de studerende til de filosofiske principper bag det kollektive deliberative fællesskab som en ideel menneskelig kommunikationsform, samt at udforske de empiriske betingelser, der kræves for at muliggøre at argumentation fungerer som kollektiv deliberation. Faget vil opøve de studerendes kompetencer til sagligt at indgå i både akademiske, erhvervsmæssige, samt demokratiske samtaler. Det vil også være et nyttigt fag i forhold til at forberede de studerende på at udvikle et konsistent og overbevisende argument i deres BA-projekt.

 

Faget er opdelt i tre overordnede emner. Første emne præsenterer de normative idealer som strukturerer kollektiv deliberation, samt de abstrakte antagelser disse idealer hviler på. Næste emne omhandler den argumentative praksis som muliggør, at man stræber mod disse idealer. Det sidste emne præsenterer eksempler på en serie empiriske betingelser, som kan underminere muligheden for at praktisere kollektiv deliberation i et forum. Her vil vi problematisere ting som politisk debatkultur, uenighed om videnskaben autoritet, samt moderne medier og teknologier, så som chatGPTs, indflydelse på kollektive deliberative rum.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Peer review inklusiv Peer-to-peer
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen vil primært være struktureret omkring en forelæsning, samt en samlet klassediskussion af forelæsningstemaet. Ydermere, vil hver undervisningsgang involvere en studiebåren diskussion af et nyt emne. her vil to grupper argumentere for og imod en position. Hver elev skal deltage i to sådanne præsentation, samt aktiv deltage i peer review af fagets fremlæggelser for at bestå med aktiv undervisningsdeltagelse.
Feedback i undervisningen
Selve undervisningen vil være struktureret som en diskussion af lektionens emne, samt den illustrerende tekst. Hermed leverer hver undervisningsgang mulighed for direkte spørgsmål til og feedback fra underviseren.

Ydermere er involvere undervisning til hver lektion to studiepræsentation som vil de resten af klasse vil give peer-feedback på i løbet af undervisningen.
Studenterarbejdstimer
Forelæsning 36 timer
Eksamen 2 timer
Forveredelse 168 timer
Foreløbig litteratur

Forelæsning:

 

Idealerne for kollektiv deliberation

1. Kollektiv deliberation: Fri tanke i forhold til retorik og magt.

2. Ytringsfrihed som epistemisk redskab - Mill

3. Den deliberative personlighed: Platon

4. Objekvtiv sandhed som fælles ideal: McDowell.

 

Den kollektive deliberative praksis:

5. Etablering af fællespræmisser: Husserl om livsverdenen forrang.

6. Reasonability eller Rationality som ideal: Rawls fælleskab og uenighed.

7. Hvem har bevisbyrden: Jim Pryor - samt skriftlig debat

8. Mistroens Hermeneutik: Gadamer

 

Empirisk udfordringer for kollektiv deliberation

9: Sandhedens rolle i politisk debat: Arendt

10. Kan man forsvare videnskabens autoritet: Rorty

11: Udfordringsresistente synspunkter: Fake news, religion og konspirationsteorier: Cassam -samt mundtlig debat:

12: Teknologien som formidler af debat: Chat-gpt, Forum diskussioner: Habermas

Sidst opdateret den 26-06-2025