2025/2026 BA-BHAAV2644U Markedsføring på forbrugermarkeder
English Title | |
Consumer Behaviour and marketing actions |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 110 |
Studienævn |
Studienævnet for generel ledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 30-01-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Der opnås personlige kompetencer ved bl.a. at
arbejde med fagområdet ud fra realistiske cases og konditioner,
hvor der skal afgives argumenterede rekommendationer i konkrete
forbrugermæssige sammenhænge omkring beslutninger i salgs- og
marketingindsatsen.
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende forventes at have forståelse for og en vis viden indenfor andre relaterede fagdiscipliner som afsætningsøkonomi, virksomhedsstrategi, markedskommunikation og erhvervspsykologi. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Det er fagets formål at sætte den studerende i stand til at analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter, herunder produktudvikling og valg af kommunikationskanaler.
Faget tilstræber således at give viden om teorier og begrebsmæssige rammer for forbrugeradfærd for herigennem at sætte den studerende i stand til at forstå og analysere forbrugere, deres adfærd og deres holdninger. Dette er vigtigt, da forbrugeren er endemålet for de varer og ydelser, der udveksles på forskellige aftagermarkeder.
Indføring i og analyser af forbrugeradfærd sker med særligt henblik på, at virksomheder kan tilrettelægge og implementere marketingaktiviteter, som reflekterer forbrugernes værdier, behov, ønsker, interesser og holdninger, og at koble og anvende denne indsigt til beslutninger i salgs- og marketingindsatsen.
Blandt de problemområder, der indgår, kan nævnes: - Introduktion til forbrugeradfærd - Indlæring, hukommelse & attituder - Neuromarketing & neuromanagement - Forbrugernes beslutningsprocesser - Kultur, subkultur, livsstil & segmenteringsværktøjer - Den digitale forbruger & købsadfærd - Aktuelle emner og disses indflydelse på forbrugeradfærden - Forbrugeradfærdsanalyser: Integration og anvendelse i markedsførigs- planlægning.
Der vil blive tale om et aktivt læringsforløb med kombinationer
af kortere oversigtsforelæsninger og dialog i form af
fremmødeundervisning og virtuel/online undervisning, live, da der
er tale om blended learning (BL). Der vil på Canvas løbende blive
delt materiale, som indgår aktivt i undervisningen.
|
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er intensiv og
dialogorienteret og er en kombination af kortere
oversigtsforelæsninger og dialog samt arbejde med mindre
cases/opgaver, hvor der arbejdes med aktuelle/konkrete
forbrugerproblemstillinger i relation til fagets indhold og
læringsmål.
Flere blended learning aktiviteter er inkorporeret i faget, og de planlagte virtuelle/online undervisningstimer foregår live på de angivne undervisningstidspunkter. Det forventes, at de studerende løbende følger og selvstændigt kan analysere, evaluere og perspektivere løbende større danske B2C-kampagner. Aktiv deltagelse og inddragelse af de studerende i undervisningen er således en vigtig pædagogisk dimension. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
I form af mundtlig feedback og diskussion i plenum af løsninger af mindre cases samt diskussion af mindre summeøvelser i løbet af undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Andersen, Ole E : "Forstå Forbrugerne - og bliv en bedre markedsfører", Samfundslitteratur, juni 2021, 2. udgave. ISBN: 978-87-593-3867-4 (trykt bog) Solomon, Michael R., Hugg, Margaret K., Askegaard, Søren & Gary Bamossy: Consumer Behaviour: A European Perspective. Pearson Education. 7. edition, 2019. ISBN: 978-1-292- 24542-3 (print)
Ramsøy, Thomas Z.: Købehjernen. En indføring i neuromarketing og forbrugeradfærd. Heri kap. 2 og kap. 3. Samfundslitteratur, 1. oplag 2022. ISBN: 978-87-593-3712-7
Hertil kommer en række supplerende materialer, cases m.fl. inddraget i undervisningen og uploadet på Canvas. |